Hva er periodisering?
Periodisering vil si å fordele inntekter og kostnader som bedriften har hatt til riktig periode, slik at det gir et mest mulig riktig bilde av regnskapet.
Periodisering vil si å fordele inntekter og kostnader som bedriften har hatt til riktig periode, slik at det gir et mest mulig riktig bilde av regnskapet.
Dersom du har regnskapsført en inntekt på feil måned, i stedet for der den egentlig hører hjemme, kan du periodisere denne inntekten slik at regnskapet blir riktig.
Et eksempel på dette kan være at bedriften har fakturert for en jobb helt i starten av januar, som egentlig tilhører måneden før. Da kan denne periodiseres tilbake til desember slik at den havner på riktig regnskapsår.
Husk at det likevel ofte kan være en bedre løsning å heller sende en kreditnota, slik at mottakeren slipper å periodisere kostnaden i tillegg.
Du skal alltid så langt det lar seg gjøre knytte kostnadene i regnskapet til den tidsperioden de faktisk gjelder. Da kan du periodisere disse for å gi et riktig bilde av hvor kostnaden egentlig hører hjemme i regnskapet.
Et eksempel på dette kan være at bedriften har en stor utgift i januar som ikke blir regnskapsført før i februar, da vil det se ut som at januar har vært en bedre måned enn det i virkeligheten har vært. Du kan da velge å periodisere denne til januar for å få det mer korrekt.
Et annet eksempel er at du betaler for leie av kontor for et halvt år frem i tid, da ønsker du gjerne å periodisere denne med likt beløp hver måned som leien gjelder for, slik at de månedlige kostnadene fordeler seg riktig i regnskapet.
Lønn skal alltid følge kontantprinsippet, som betyr at det skal innrapporteres i a-meldingen og bokføres den måneden den faktisk blir utbetalt.
Bedriften har likevel mulighet til å periodisere lønnsutbetalingene tilbake til den måneden hvor lønnen ble opptjent, og ikke utbetalt, hvis dette er ønskelig.
Det er vanligst å periodisere kostnader, fordi alle bedrifter stort sett får en faktura som gjelder for en lengre periode enn den måneden fakturaen er datert. Et grunnleggende regnskapsprinsipp er at alle fakturaer skal bokføres på fakturadato, altså den datoen som står på fakturaen.
Når du periodiserer en faktura legger du hele fakturaen i regnskapets balanse som en forskuddsbetaling. Du bokfører det totale fakturabeløpet mot en balansekonto for forskuddsbetalte kostnader, og fordeler fakturabeløpet på de periodene fakturaen gjelder for ved å øke kostnaden og redusere beløpet i balansen tilsvarende. Hvis du har gjort det riktig vil beløpet gå i null ved slutten av perioden fakturaen gjelder for.
Hvis du bruker et regnskapsprogram er det ofte en automatisk funksjon for å periodisere, men det kan være greit å vite hva programmet gjør, slik at du får en bedre forståelse for regnskapet ditt.
Eksempel 1:
Du mottar en faktura for pensjonsforsikring (OTP) som har fakturadato 01.06. og betalingsfrist 15.07. På fakturaen står det: Pensjonsforsikring 01.07.-31.07. I dette tilfellet vil det riktige regnskapsmessig være å periodisere fakturaen slik at den blir bokført i juli måned i stedet for i juni.
Dato | Debet | Kredit | Beskrivelse |
01.06. | 1742 Forskuddsbetalt forsikring | Leverandørreskontro | Pensjonsforsikring for juli |
01.07. | 5945 Pensjonsforsikring | 1742 Forskuddsbetalt forsikring | Periodisering av pensjonsforsikring |
15.07. | Leverandørreskontro | 1920 Bankinnskudd | Betaling av pensjonsforsikring |
Eksempel 2:
Du får en husleiefaktura som er datert 01.01. med betalingsfrist 15.02. I fakturaens beskrivelse står det Husleie 1. kvartal.
Dato | Debet | Kredit | Beskrivelse |
01.01. |
1700 Forskuddsbetalt leiekostnad |
Leverandørreskontro |
Husleie 1. kvartal |
01.01. |
6300 Leie lokaler |
1700 Forskuddsbetalt leiekostnad |
Husleie januar (1/3 av kostnaden) |
01.02. |
6300 Leie lokaler |
1700 Forskuddsbetalt leiekostnad |
Husleie februar (1/3) av kostnaden) |
01.03. |
6300 Leie lokaler |
1700 Forskuddsbetalt leiekostnad |
Husleie mars (1/3) av kostnaden) |
15.02. |
Leverandørreskontro |
1920 Bankinnskudd |
Betaling av husleie 1. kvartal |