Viktig informasjon til lag og foreninger som driver med pengeinnsamling
SpareBank 1 Østlandet setter stor pris på innsats for å yte økonomisk støtte til gode formål. Som bank er vi imidlertid forpliktet til å ha god kjennskap til hvor penger kommer fra og hvor de til slutt ender.
Hvorfor må vi stille spørsmål?
Ved etablering av foreninger hvor formålet er å sende penger til utlandet, må vi ha god kjennskap til hvordan midlene skal samles inn og hva de skal benyttes til. Disse kravene er nedfelt i lover og forskrifter, inkludert lov om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering.
Identifisering av mottakere
Vi må vite hvem som er mottakerne av de innsamlede midlene. Dette er for å sikre at midlene ikke går til ulovlige formål eller personer som er involvert i kriminelle aktiviteter som blant annet terrorfinansiering.
Transparens og ansvarlighet
Ved å innhente informasjon om hvordan dere skal samle inn penger og hvem som skal motta dem, kan vi bidra til å opprettholde transparens og ansvarlighet i finanssystemet. Dette er viktig både for samfunnet, banken og dere som skal bygge tillit blant støttespillere, givere og medlemmer.
Særlig viktig ved innsamlingsmidler til konfliktområder
Når midlene skal sendes til konfliktområder, er det ekstra viktig å ha klarhet i hvem som skal motta midlene og hvordan driften av organisasjonen skal foregå. Dette er for å sikre at midlene ikke uforvarende støtter ulovlige aktiviteter eller parter i konflikten.
Dette er noen eksempler på hva dere kan bli spurt om:
- Hvor foreningens midler kommer fra; for eksempel statsstøtte, medlemsavgifter, innsamlinger (som kontanter, Vipps), Spleis eller gaver.
- Dokumentasjon som viser hva og hvor midlene skal brukes.
- Dokumentasjon på hvem som er mottaker av midlene dit de sendes, som privatpersoner, foreninger eller selskaper.
I tilfeller hvor den etterspurte dokumentasjonen ikke kan fremlegges kan det være hensiktsmessig å etablere samarbeid med anerkjente og større hjelpeorganisasjoner. Disse kan tilby god oversikt over midlenes mottakere, har godt organisert hjelpearbeid og kan sikre hensiktsmessig bruk av innsamlede midler.
Bankens nøytralitet
Vi ønsker å understreke at SpareBank 1 Østlandet aldri tar side i pågående konflikter. Vår rolle er å sikre at alle transaksjoner er i samsvar med gjeldende lover og regler.