Det å slite økonomisk er ikke noe du bør sitte med alene. Hvis du ikke får privatøkonomien til å gå rundt er det viktig at du tar tak i situasjonen. Det er første skritt på veien til å få økonomien på stell.
Jeg trenger å ta grep
Hvis du merker du at regningsbunken vokser, og at kontoen er tom før lønningsdagen, er det på tide å få litt orden på økonomien:
Skaff deg full oversikt
Sett opp et budsjett, slik at du får full oversikt over alle inntektene og utgiftene dine. Få full oversikt med Min økonomi i mobilbanken.
Sjekk om du kan stramme inn og kutte i det daglige forbruket ditt.
Sett opp kontoene dine slik at du skiller daglig forbruk, regninger og sparing.
Snakk om økonomien med partneren din, venner og familie. Vær åpen om at økonomien er utfordrende.
De små lommetyvene, som kjøpekaffe, vann på flaske og mat i kantina, blir fort til tusenvis av kroner i løpet av et år. Du kan får oversikt over forbruket ditt i Min økonomi og sammenligne med tall i SIFO sin forbrukskalkulator, for å se hvor du kan kutte.
Gjør du daglige innkjøp, blir det fort mye dyrere enn om du handler én gang i uka. Gå over til ukeshandling og bruk handleliste.
Har du ting du ikke trenger, som du kan selge? Ikke glem mulighetene til å tjene penger.
Opplever du at inkassosakene hoper seg opp, eller sliter du med å betale de faste utgiftene og lånene dine? Det er fortsatt mulig å rydde opp, selv om du har havnet i økonomisk uføre. Dette kan hjelpe deg ut av problemene:
Skal du lykkes med å komme deg ut av det økonomiske uføret, må du erkjenne at du har et problem og bestemme deg for å gjøre noe med det.
Skaff deg så god oversikt over situasjonen som mulig. Jo mer du vet, jo lettere er det å ta tak.
Vær åpen overfor familien. Å holde det hemmelig gjør ofte situasjonen vanskeligere.
Gjør det vanskelig for deg selv å ta opp lån på impuls. Hos et kredittopplysningsbyrå kan du registrere en frivillig kredittsperre, slik at du ikke kan ta opp usikrede lån. Du kan selv fjerne sperren når du ønsker det.
Vi anbefaler at du alltid bruker det offentlige tilbudet om gjeldsrådgiving. Kundene som har knyttet seg til ulike private gjeldsrådgivere har blandet erfaring med dette, og slik hjelp kan vise seg å bli kostbar.
Kontakt kreditorene dine så raskt som mulig for å vise at du jobber med en løsning, og for å hindre at du fortsetter å få nye kostnader i den perioden du trenger for å komme frem til en løsning.
Start på tvers av alle kreditorene. Ikke prioriter løsninger for de kreditorene som er hissigst i krav, uten at du ser at det er mulig å finne en totalløsning for hele gjelden din. Alle kreditorer må behandles likt, med samme rente, og få samme informasjon av deg.
Vær åpen om hva du har å rutte med, og send alle kreditorer en oversikt over månedsøkonomien din og totallisten over kreditorer. Har du en oversikt over din betalingsevne (inntekten din minus forbruks- og boligutgifter) per måned, eller mulighet til å øke inntekten din ved å for eksempel selge en bil eller andre verdisaker, er de fleste kreditorer villig til å inngå betalingsavtaler med deg.
Vær også konkret når du foreslår hvilke delbetalinger du kan gjøre på gjelden fremover. Vår erfaring er at de fleste kreditorer som ikke har pant i bil eller bolig, strekker seg langt for å finne en betalingsordning med deg.
Har du flere smålån eller kredittkortgjeld flere steder, kan det lønne seg å samle disse i ett lån. Det gir færre gebyrer og bedre oversikt.
Du kan bruke et referansebudsjett for normalt forbruk for å se om du har spare eller kutte noe i det daglige forbruket ditt.
Du kan også vurdere hvilke muligheter du har til å øke inntektene dine. Kan du forhandle på lønnen din? Har du noe du kan selge, som for eksempel bil, teknologi eller andre verdigjenstander? Alle monner drar!
Vi er her – bruk oss. Hvis du ikke får betalt regningene dine, og du ikke klarer å løse det på egenhånd, bør du kontakte oss så tidlig som mulig. Da blir det enklere for våre rådgivere å finne gode løsninger for deg.
Vi kan blant annet:
hjelpe deg med å få oversikt over økonomien.
se om du kan få avdragsfrihet, betalingsutsettelse eller gjøre endringer på lånet.
undersøke mulighetene for refinansiering.
skaffe oversikt over forsikringene dine, og hvilke grep du eventuelt kan ta her.
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}