Hva er fristen for å klage på boligkjøpet?

Fristen for å klage på et boligkjøp er kortere enn mange tror. Hvis du har funnet en feil eller mangel er det viktig at du klager så raskt som mulig. Det finnes to klagefrister (reklamasjonsfrister) du må kjenne til når du kjøper bolig.

Den første fristen bestemmer hvor raskt du må reagere når du først har funnet en mangel. Den andre fristen bestemmer hvor lenge du generelt sett har mulighet til å klage på boligkjøpet. Den første fristen er kanskje den viktigste for de fleste, men det er likevel nyttig å vite forskjellen på de to:

  • Klagefrist når du har funnet en mangel
    Hvis du mener du har funnet en mangel og vil klage må du gjøre dette innen 2-3 måneder. Det er dette loven kaller å klage «innen rimelig tid». Går det mer tid enn dette fra dagen du fant mangelen, kan du miste muligheten til å klage.
  • Den absolutte klagefristen
    Denne fristen forteller deg hvor lenge du har mulighet til å klage på boligkjøpet som sådan, og er på 5 år fra datoen da selgeren godtok budet ditt. Fristen betyr ikke at du har 5 år på deg til å sende inn klage når du faktisk finner en feil, da er det fristen på 2-3 måneder fra punktet over som gjelder.

Forskjellen på de to fristene er enklest å vise med par eksempler:

  • Hvis du finner en mangel for eksempel fire år etter at du kjøpte boligen, har du maks 2-3 måneder på deg til å sende inn klagen. Finner du derimot en mangel for eksempel seks år etter kjøpsdatoen, har du ikke lenger mulighet til å klage på mangelen – uansett.
  • La oss si at du finner en mangel etter for eksempel to år, men venter 4 måneder med å sende inn klagen din. Da mister du muligheten til å få prisavslag fordi du ventet for lenge med å klage.

Hvorfor finnes det klagefrister (reklamasjonsfrister)?
De to klagefristene fungerer som en slags «ordensregel» for kjøperen og selgeren. Fristene gir forutsigbarhet for begge partene, og gjør klageprosessen mer effektiv – det går rett og slett raskere å ordne opp i klagesaker.

Kjøperen får et passe romslig pusterom når de klager, mens boligselgeren og forsikringsselskapet blant annet vet at kjøperen ikke kan klage på kjøpet når det har gått fem år. Det kan være krevende å stå i prosesser som dette, men fristene gjør at alle vet hvor lenge de må forholde seg til en mulig klage.

Fristene gir også deg som boligkjøper tid til å orientere deg hvis det dukker opp en mangel. Når du har 2-3 måneder på å klage, kan du høre med håndverker eller andre fagfolk hvis du trenger det, og du kan finne ut hvor mye det eventuelt koster å fikse mangelen.

Samtidig gir fristene muligheten for begge parter til å sikre bevis, og til å skaffe dokumentasjon. Også her er fristene nyttige. Etter hvert som tiden går vil kjøper, selger og andre involverte glemme hva som ble avtalt, og det kan bli vanskeligere å finne igjen dokumenter, bilder, SMS-er og liknende. Når det finnes en reklamasjonsfrist blir sjansen mindre for at disse tingene forsvinner.

 

Se også:

Vanlige klager ved overtakelse av bolig
Hva skal til for å få prisavslag på boligkjøpet?
Hva er egnenadelen på boligselgerforsikringen?

{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }