Har du opplevd feil eller ukjente transaksjoner på konto, kredittkortet eller bankkortet ditt, eller blitt belastet for en vare som du ikke har mottatt? Da kan du få tilbake pengene dine med en reklamasjon.
Reklamasjon på kort og konto
Hvordan får jeg penger tilbake med reklamasjon?
For å få pengene tilbake registrerer du en klage. Dette heter å sende inn en reklamasjon og du gjør det enkelt i mobilbanken eller nettbanken.
Eksempler på når du kan kreve refusjon (berettigede krav)
- Du har blitt svindlet
- Du mottar ikke varene/tjenestene du har bestilt
- Varen er skadet, ødelagt eller ikke som beskrevet
- Du har kjøpt en merkevare, men mottar en piratkopi
- Selgeren respekterer ikke angreretten din
- Selgeren har ikke kreditert som avtalt
- Du har sagt opp abonnementet, men det belastes fortsatt
- Reisen blir kansellert av flyselskapet/reisebyrå
- Selgeren har gått konkurs
Gjelder reklamasjonen transaksjon fra kort eller overføring fra konto?
Kortreklamasjon
Du kan klage og kreve refusjon på transaksjoner utført med Mastercard kredittkort eller VISA bankkort ved å sende inn en reklamasjon i nettbanken eller mobilbanken.
Kortreklamasjon for Mastercard
Logg inn for å registrere reklamasjon
Fremgangsmåte:
- Under menypunktet Kort, finner du kortet det gjelder (ligger under Mer i mobilbanken).
- Under Mastercard trykker du Vis mer under kortet, velg knappen Valg og finn Reklamasjon i rullegardinmenyen under kortet.
- Følg veiledningen for å fylle ut og sende inn reklamasjonen.
Kortreklamasjon for VISA bankkort
Logg inn for å registrere reklamasjon
Fremgangsmåte:
- Under menypunktet Kort, finner du kortet det gjelder (ligger under Mer i mobilbanken).
- Finn Reklamasjon i menyen under kortet.
- Følg veiledningen for å fylle ut og sende inn reklamasjonen.
Kontoreklamasjon
Har det har blitt trukket penger fra bankkontoen din som du ikke kjenner til eller har godkjent, kan du reklamere for å få pengene tilbake.
Reklamasjon på konto
- Kontakt oss umiddelbart på telefon +47 915 03900 og gi beskjed om situasjonen.
- Send inn en reklamasjon og legg ved så mye bevis som mulig for å vise at transaksjonen var feilaktig.
- Vi vil undersøke saken og gi deg beskjed om resultatet. Hvis du er berettiget en refusjon vil pengene bli satt tilbake på kontoen din.
Får du ikke meldt inn klagen i din mobilbank eller nettbank?
Kontakt oss på telefon +47 915 03900 så hjelper vi deg.
Type reklamasjoner og fremgangsmåter
Før du registrerer en klage til banken kan det være ulike steg du må utføre i forkant av reklamasjonen i tillegg til å ha det som kalles et berettiget krav (gyldig krav). Under ser du eksempler på hva du må gjøre om du har blitt svindlet eller et selskap er konkurs.
Svindel
Er kortet ditt misbrukt?
Er kortet ditt misbrukt, må du sperre kortet umiddelbart og anmelde saken til politiet. Mistenker du at også din BankID er misbrukt, ta kontakt med oss på telefon +47 915 03900 for å få den sperret.
For å få pengene tilbake registrerer du en klage med å sende inn en kortreklamasjon. Ditt kort vil sperres automatisk om du reklamerer på transaksjoner du ikke har foretatt selv. Du kan da sende inn reklamasjon med en gang.
Er kontoen din misbrukt?
Har du oppdaget en mistenkelig overføring på din konto uten å bruke kort? Da må du umiddelbart ta kontakt med oss på +47 915 03900 for å sperre eventuelt BankID.
For å få penger tilbake ved svindel på konto, må du sende inn en reklamasjon på overføringer som ikke er gjort av deg selv. Vi trenger grundig og god informasjon for å kunne vurdere saken din, så fyll ut all den informasjonen du har. Send gjerne med vedlegg av samtalelogg eller lignende.
- Husk at du bør alltid anmelde saken til politiet om din BankID er misbrukt.
- Gjelder det Vipps-transaksjoner, må du kontakte Vipps.
Har du en dårlig magefølelse, eller har du oppdaget at du er utsatt for svindel? Ta kontakt med oss med en gang på +47 915 03900. Jo kortere tid det tar før vi får beskjed, jo raskere kan vi ta tak i saken og forsøke å få stoppet transaksjonen.
Etter at du har snakket med oss, kan du gjerne videresende svindel-epost eller annen type svindel du er utsatt for til vår tipsadresse nettsvindel@sparebank1.no.
Refusjon ved konkurs
Har du kjøpt en vare eller tjeneste fra et selskap som har gått konkurs før du har mottatt varen/tjenesten (f.eks. flyselskap) kan du rette et krav om å få beløpet refundert.
For å få tilbake pengene dine må du ha gjort følgende:
- Brukt kredittkort eller vanlig bankkort (debetkort).
- Handlet hos en næringsdrivende og ikke privatperson.
- Du må ha et berettiget krav (gyldig krav).
- Du må ha forsøkt å løse saken med selger først.
Dersom alle forutsetninger er innfridd kan du opprette en reklamasjon.
Enkeltreise via flyselskap:
Har du bestilt enkeltreise via konkursrammet flyselskap på kredittkort eller bankkort vil ikke reisegarantifondet dekke tapet – da må du registrere en reklamasjonssak.
Dette gjør du ved å følge veiledningen for kortreklamasjon øverst på siden. Videre velger du alternativet «Jeg har bestilt reise fra et selskap som har gått konkurs».
Du må som regel først rette et skriftlig krav om tilbakebetaling fra flyselskapet eller bobestyrer som du legger ved i reklamasjonen.
Du skal ikke melde krav til reisegarantifondet så lenge det er en enkeltreise som er bestilt. Her skal du bare legge ved en kopi av ordrebekreftelsen fra flyselskapet. Reisegarantifondet dekker kun pakkereiser.
Refusjonen gjelder for flybilletten. Andre utgifter som hotell/overnatting, arrangementer som for eksempel konserter eller liknende, dekkes verken av kortreklamasjonen eller forsikring.
Reise via reisebyrå:
Har du kjøpt en pakkereise fra en turoperatør som benytter konkursrammet flyselskap til transport, må du ta kontakt med turoperatøren. De ordner med ny transport eller refunderer pengene.
Reiseforsikring:
Reiseforsikringen gjelder normalt ved avbestilling av reise, sykdom, forsinkelse, tyveri med mer. Den dekker derimot ikke konkurs – det er det ingen forsikringer som gjør.
Dersom en festival eller annet arrangement går konkurs og du ikke får refundert pengene fra arrangør eller bobestyrer, kan du reklamere via banken.
Husk å sende ved dokumentasjon på konkursen og forsøket på å kreve pengene fra arrangør eller bobestyrer.