Vår visjon er «For Nord-Norge». Det betyr at vi bedre enn noen andre skal forstå og gjøre det som er viktig for folk og næringsliv i Nord-Norge.
Visjon og strategi

SpareBank 1 Nord-Norge – Førstevalget til folk og bedrifter i nord
SpareBank 1 Nord-Norge har en unik posisjon i landsdelen, med sterk tilstedeværelse og en stor og lojal kundebase. Høy endringstakt stiller likevel betydelige krav til både organisasjon og styringsform. Konsernet legger derfor vekt på rammestyring, kortreiste beslutninger og lokal gjennomføringskraft.
Sentralt i rammestyringen står konsernets strategiske kompass. Det beskriver hva konsernet skal oppnå; strategiske mål, misjon, prioriteringer og strategiske fundament. Å styre etter et strategisk kompass gjør det mulig å treffe gode beslutninger, også i en tid hvor omgivelsene og markedsforholdene endrer seg raskt.
Visjon og verdier
Øverst peker kompasset på vår visjon: For Nord-Norge! Den indikerer både hva vi er, og hvem vi er til for. Den innerste sirkelen beskriver verdiene våre, som er grunnlaget for alt vi gjør, og som styrer holdningene og handlingene våre:
- Ekte: Vi er ærlige og transparente i alt vi gjør. Vi stikker ikke ting under teppet, men sier det som det er. Dette gjelder både i tilbakemeldinger og i hvorfor vi gjør hva vi gjør. Ekthet skaper tillit og bygger sterke relasjoner med våre kunder og kolleger.
- Nær: Vi er tett på våre ansatte, kunder og lokalsamfunn. Vi forstår deres behov og utfordringer, og vi er alltid tilgjengelige for å hjelpe. Vår nærhet gir oss muligheten til å tilby skreddersydde løsninger som virkelig gjør en forskjell.
- Enkelt: Vi streber etter å gjøre ting så enkelt som mulig for våre kunder og ansatte. Vi kutter unødvendige kostnader og effektiviserer prosesser for å sikre at vi leverer tjenester på en rask og effektiv måte. Enkelhet er nøkkelen til å oppnå våre mål uten å komplisere ting unødvendig.
Finansielle mål
Eksistensgrunnlaget vårt er også å skape resultater i kroner og øre. Vi har derfor fire langsiktige finansielle mål, som hele konsernet jobber mot å nå:
Lønnsomhet: Vi skal levere en egenkapitalavkastning på linje med de beste av sammenlignbare finanskonsern, for tiden over 13 prosent.
Effektivitet: Kostnadsprosenten skal være under 40 prosent.
Soliditet: Ren kjernekapitaldekning skal være minimum ett prosentpoeng over det til enhver tid gjeldende regulatoriske minstekrav.
Utbytte: Vi skal ha en utbyttegrad på minimum 50 prosent.
Strategiske mål
Forretningsstrategien er basert på prinsippet om felles verdiskaping. Det innebærer at vi ikke utelukkende er opptatt av å skape verdi for oss selv og våre eiere. Vi er også opptatt av å skape verdi for kunden vår, og for landsdelen vi er en del av. Vi har derfor tre likestilte strategiske mål.
Skape verdi for kunder: Vi skal være førstevalget til folk og bedrifter. Det innebærer at vi er den foretrukne partneren for finansielle tjenester, både for privatkunder og bedriftskunder.
Skape verdi for SpareBank 1 Nord-Norge: Vi skal ha engasjerte ansatte i en inkluderende organisasjon. Det innebærer at vi som ansatte er engasjerte i vårt arbeid og våre oppgaver, fordi det gir mestring og energi. Vi opplever å være inkludert, å bli sett, anerkjent – og at vår innsats er viktig. Vi legger også til rette for at mangfoldet vårt får gode vekstvilkår, og trives med den forskjelligheten vi har hos oss.
Skape verdi for Nord-Norge: Vi skal bidra til at Nord-Norge er en attraktiv landsdel. Det innebærer at vi på tvers av vår virksomhet gjør vårt for at Nord-Norge blir et enda bedre sted for både folk og bedrifter. Det er gjennom å bidra til å skape verdi for Nord-Norge vi bidrar til at det enorme verdiskapingspotensialet i nord kan tas ut. Og det er gjennom å bidra til å skape verdi for Nord-Norge vi på lang sikt sikrer vårt eget eksistensgrunnlag.
Strategiske prinsipper
Kundeorientert: Det første prinsippet vårt er at vi er kundeorientert. Det innebærer at vi setter kunden først, og at vi til enhver tid forstår kundens utfordringer og behov, og aktivt utvikler og prioriterer løsninger som møter forventningene. Fordi det er gjennom å levere det kundene forventer, til enhver tid, at vi skaper verdi for konsernet, for våre ansatte og for våre eiere.
Kvalitet: Det andre prinsippet vårt er at vi skal ha kvalitet i alt vi gjør. Vi gjør de riktige tingene riktig, og legger vår ære i å være et finanskonsern som er til å stole på. Vi har etablert gode styrende dokumenter som alle i konsernet etterlever.
Innsikt: Det tredje prinsippet vårt er at vi alltid skal være innsiktsdrevet. Det innebærer at vi alltid legger innsikt og kunnskap til grunn for beslutningene våre. Vi tror ikke, vi synser ikke, vi tar ikke avgjørelser utelukkende basert på magefølelsen. Vi kjenner våre kunder, leverandører, egne ansatte og andre interessenter – og ikke minst landsdelen vår. Dette grunnlaget skal vi anvende riktig, til enhver tid.
Klimaavtrykk: Det fjerde prinsippet vårt handler om klimaavtrykk. Som verdens nordligste finanskonsern skal vi særlig ta hensyn til forhold som angår arktiske områder. SpareBank 1 Nord-Norge har en vedtatt ambisjon om å være en pådriver for en bærekraftig fremtid i nord. I denne ambisjonen ligger en forpliktelse om å redusere eget klimaavtrykk, og samtidig bruke vår sterke påvirkningskraft i samfunnet til å motivere til bærekraftig utvikling. Konsernets vesentlighetsanalyse definerer hvilke bærekrafttemaer som er strategisk viktig for SpareBank 1 Nord-Norge. Disse skal inkluderes og tas med i all vår virksomhet. Dette gjelder både måten virksomheten drives på og de krav vi stiller til kunder, leverandører, egne ansatte og andre interessenter.
Her kan du lese mer om vårt arbeid med bærekraft.