Mange ønsker å løse banktjenestene sine selv elektronisk, men vi vet at det ikke passer for alle å ha nettbank, mobilbank eller rett og slett være på internett.
Vi har tjenester for alle – enten du ønsker å være digital, eller gå i banken. Her finner du en oversikt over flere alternativer som kanskje passer for deg.
AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk betaling av dine faste regninger. Strøm, telefon og husleie er typiske regninger som mange betaler med AvtaleGiro.
Du inngår en avtale med banken som gir rett til automatisk trekk innenfor et angitt beløp. Regningen trekkes direkte fra din bankkonto. Du slipper derfor å legge inn konto- og KID-nummer hver gang regningene skal betales – og de blir betalt i tide.
Du har mulighet for å stoppe betalingen når du selv ønsker det. Bekreftelse på betalingen finner du på kontoutskriften din.
Har du AvtaleGiro slipper du oftest å betale fakturagebyr.
Med BrevGiro kan du enkelt betale alle regningene dine per post.
Du signerer og sender dine regninger sammen med en følgeseddel i en forhåndsadressert konvolutt. Regningene blir deretter kontrollert før de blir betalt.
Konvolutter er ferdig frankert, og kontoen din blir belastet for porto i slutten av måneden.
For å opprette BrevGiro kan du ringe oss på 61 21 90 00, eller komme innom banken.
Du får en avtale om BrevGiro som må signeres og evt returneres i frankert og adressert konvolutt. Denne signaturen vil brukes for å godkjenne fremtidige innsendte giroer som skal være signert.
Etter 2-3 uker mottar du følgesedler og konvolutter i posten.
Du kan både ta ut og sett inn kontanter i daglivarebutikker i hele Norge (Meny, Kiwi, Spar og enkelte Joker og Bunnpris-butikker). Tjenesten heter Kontanttjenester i butikk. Banken har også en del minibanker og innskuddsautomater.
Med bankkort har du alltid tilgang til pengene dine. All bruk av bankkortet belastes kontoen din direkte.
Fint å vite:
Du kan betale kontaktløst. Det betyr at du ikke trenger å benytte pin-kode for beløp under 500 kroner.
Du kan bruke kortet som pengekilde i Vipps og i andre apper som f.eks. Vy og Entur.
Du kan velge hvilke land kortet skal virke i med regionsperre.
Vipps
Med Vipps kan du kjapt og greit betale, overføre og motta penger med mobilen. Du slipper å ha kontanter og du har alltid pengene med deg.
Du trenger
En smarttelefon med norsk mobilnummer.
BankID - har du ikke dette, tar du kontakt med banken.
Norsk personnummer eller D-nummer.
Folkeregistrert adresse.
Norsk Visa-kort eller Mastercard, samt konto i en norsk bank.
E-postadresse.
Hvordan komme i gang?
Last ned appen
Du laster ned appen på mobilen din, enten det er for iPhone eller Android.
Legg til kort eller bankkonto
Legg inn kort og kontonummer. Du kan også legge til en bankkonto som betalingsmåte hvis du ønsker dette.
Du er i gang med Vipps!
Nå kan du sende og motta penger med mobilen din - uavhengig av hvilken bank mottaker bruker.
Pass opp for svindel – unngå å bli lurt
De nye svindelmetodene blir mer og mer utspekulert, og forsøker å få deg til å oppgi sensitive opplysninger. Målet er enten å svindle deg for penger eller å stjele identiteten din.
Husk!
Aldri oppgi kontoinformasjon, BankID-koder eller passord, uansett hvem som ber om det – enten det er bank, familie, venner eller andre.
Banken vil aldri be deg om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis svindel.
Fremtidsfullmakt – vil du planlegge for fremtiden?
Dersom du oppretter en fremtidsfullmakt, kan du bestemme at noen du stoler på skal ta vare på dine interesser dersom du én dag ikke selv er i stand til å håndtere egen økonomi.
Fullmakten kan omfatte både økonomiske og personlige forhold, eller den kan begrenses til nærmere angitte forhold, slik som for eksempel salg av bolig og betaling av regninger.
Hvis du trenger hjelp til å få betalt regninger og holde oversikt over økonomien din, kan du utnevne en disponent for kontoene dine.
Dette er ofte et nært familiemedlem, og må være en person du stoler på.
En disponent har tilgang til kontoen på samme måte som deg selv. Disponenten vil kunne gjøre banktransaksjoner for deg i sin egen nettbank, og logger inn med sin egen BankID.
Kontoene dine blir lagt til i oversikten til disponenten, og man kan betale og overføre, samt se alle kontobevegelser. En disponent kan også opprette AvtaleGiro og andre betalingsavtaler tilknyttet kontoen.
Ja, du kan både gi og få tilgang til eFaktura på vegne av andre. Dette gjør du i mobilbanken eller nettbanken under Innstillinger - Betaling - eFaktura og Del tilgang.
Deling av eFaktura kan være praktisk. Du kan la en annen person motta, administrere og godkjenne eFaktura på dine vegne, eller du kan godkjenne eFaktura på vegne av noen andre.
Du velger selv om du vil dele alle dine eFakturaer, eller kun noen utvalgte. Den du gir tilgang til må være kunde i samme bank som deg.
Trenger du litt veiledning?
Avtal tid med en rådgiver på telefon, eller ditt nærmeste bankkontor så finner vi de løsningene som passer best for nettopp deg. Ring oss på telefon 03202 eller send inn skjemaet for å avtale tid. Du kan også laste ned en oppsummering av denne informasjonen som en PDF-fil.
PS! Er du pårørende til noen som burde vite om disse tjenestene? Vi har laget en oppsummering av disse tjenestene som en PDF-fil. Skriv den gjerne ut og ta en prat med den du tenker dette er aktuelt for.
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}