Norske myndigheter har bedt alle norske banker om å sørge for at kundeinformasjon og legitimasjon er oppdatert.
Oppdater kundeinformasjon og legitimering
Med oppdatert informasjon er du bedre beskyttet mot ID-tyveri, svindelforsøk og andre former for økonomisk kriminalitet.
For privatpersoner
Oppdatering av kundeinformasjon gjøres ved å klikke på knappen under. Du må logge inn med BankID.
Skal du oppdatere kundeinformasjon for egne barn eller personer under vergemål kan du logge inn med BankID og bruke dette skjemaet.
Ved spørsmål kan du kontakte vårt kundesenter på telefon 61 21 90 00
Har du fått SMS, mail eller en melding i din nettbank om å legitimere deg og oppdatere kundeinformasjon?
Du kan når som helst komme innom et av våre kontorer i Lom, Skjåk, Vågå, Dombås eller Oslo i løpet av vår åpningstid. Dersom du har lang avstand til et av våre kontorer kan du også legitimere deg i en annen SpareBank 1 bank.
Bor du i utlandet, eller av andre grunner er forhindret til å komme innom oss, kan du sende oss rett kopi av passet ditt i nettbanken. Trykk "skriv melding" og deretter nytt vedlegg. Når kopien er mottatt ringer vi deg for noen spørsmål.
Fra du er 13 år kan du få BankID. For å få BankID hos oss må du komme innom et av våre kontorer med legitimasjon. Gyldig legitimasjon for å få BankID er norsk fødselsnummer og pass . Dersom du ikke kan møte opp i kontoret, ta kontakt på telefon 61 21 90 00.
For bedrifter
Vi henter informasjon fra Brønnøysundregistrene. Det er derfor viktig at du som kunde sørger for at opplysningene er oppdatert. Skjema som fylles ut nedenfor signeres med BankID.
Vi henter informasjon fra Brønnøysundregistrene. Det er derfor viktig at du som kunde sørger for at opplysningene er oppdatert. Skjema som fylles ut nedenfor signeres med BankID.
Vi trenger legitimasjon på flere av våre kunder
Myndighetene har bestemt at alle bankkunder må være legitimert overfor banken. Formålet er å forhindre økonomisk kriminalitet. Selv om du kanskje har vært kunde hos oss i mange år, og vi kjenner deg godt, kan det hende du må legitimere deg på nytt.Alle dette angår får beskjed fra banken.
Hvorfor ber vi om legitimasjon og oppdatert kundeinformasjon
Selv om du kanskje har vært kunde hos oss i mange år, og vi kjenner deg godt, er det viktig at du legitimerer deg. Det betyr at du må hjelpe oss med en viktig ting; nemlig å vise at du er du.
Noe du lurer på?
Legitimasjonskravet er skjerpet både i Norge og internasjonalt. Dette betyr ikke at vi mistenker kundene våre, men formålet er å forhindre økonomisk kriminalitet i møte med den digitale utviklingen. I henhold til reglene for BankID må banken gjennomføre kontroll av pass for alle som har eller skal ha BankID.
Vi anbefaler at kundene legitimerer seg med pass. Med pass mener vi: norsk pass, utenlandsk pass, norsk utlendingspass og norsk reisebevis for flyktninger.
Du trenger ikke pass for å være kunde, men vi må ha en gyldig legitimasjon. Har du ikke pass kan du for eksempel vise førerkort eller bankkort med bilde fra en annen bank. For å få BankID er det krav om at du viser pass.
Skal du ha BankID må du ifølge norsk regelverk legitimere deg med pass. Blir du kontaktet må du derfor komme innom banken med gyldig pass hvis du fortsatt ønsker å bruke BankID fra vår bank
Dersom du bor et annet sted i Norge kan du møte ved et annet SpareBank 1-kontor. Finn nærmeste kontor på sparebank1.no. Oppholder du deg utenlands må du ta kontakt med banken. Vi presiserer at legitimeringen i alliansebanken Østlandet kun gjelder Youngstorget, Tveita, Lillestrøm, Sandvika, Jessheim og Årnes.
Myndighetene har bedt alle norske banker om å ha kjennskap til hvordan kundene bruker bankens produkter og tjenester – og denne informasjonen skal registreres og oppdateres jevnlig gjennom hele kundeforholdet. Derfor stiller vi disse spørsmålene også til deg som har vært kunde i mange år.
Det er viktig at du svarer på alle spørsmålene slik at informasjonen vi har om deg er oppdatert og riktig. Dersom vi ser at det mangler svar fra deg, kan en konsekvens bli at mobilbank, nettbank, kort og konto sperres inntil vi har registrert din besvarelse. Har du spørsmål? Kontakt Kundeservice på telefon 61 21 90 00