en kjøper får overlevert bilnøkler fra en som har solgt bilen sin privat

TIPS OG RÅD

Selge bil privat

Det kan lønne seg å selge bilen privat. Da er det ingen som skal ha provisjon, og du står igjen med hele salgssummen selv. Her er en steg for steg liste for deg som selger bilen selv.

1. Finn riktig pris på min bil

Ingen vet nøyaktig hvilken pris en bruktbil selges for til slutt. Riktig pris avhenger av hvor mange tilsvarende biler som ligger ute til salgs og hvor mange det er som har lyst til å kjøpe denne typen bil.

Finn.no har en fin tjeneste der du kan legge inn registreringsnummer og få opp pristips på bilen din. Da kan du se hva lignende biler går for basert på modell og total kjørelengde. Da får du et godt utgangspunkt i hva som er riktig pris for bilen. 

Du må selv avgjøre om kosmetisk og teknisk tilstand, og utstyr vil være med på å trekke prisen opp eller ned.

2. Klargjøre bil for salg

Det er en fordel om bilen er ren og pen når du tar bilder. Kanskje er det verdt å polere den også, før du knipser bilder? Ta mange bilder av bilen, og få med detaljer. Er man interessert i en bil ønsker mest mulig informasjon om bilen, så husk at «et bilde sier mer enn tusen ord».

Tenk på målgruppen når du tar bilder. Er det en familiebil er kanskje kjøperne mest interessert i sikkerhetsfunksjonene og størrelsen på bagasjerommet? Er det en sportsbil er kanskje interiøret, lakken og felgene viktigere?

Det finnes også mye informasjon om bilen din som et bilde ikke kan gi. Det er ikke alltid lett å vite hva som bør være med i en annonse. Da kan det være lurt å se på annonseplasser hvilke opplysninger som tas med for tilsvarende biler. Husk også at mange annonseplasser innhenter mange av opplysningene automatisk når du annonserer bilen.

Statens vegvesen har for øvrig en gratis tjeneste som gir deg mye informasjon om bilen. 

3. Husk opplysningsplikten

Kjøp og salg mellom private reguleres av kjøpsloven. Den pålegger deg som selger bilen en opplysningsplikt, og den som kjøper bilen en undersøkelsesplikt. Din opplysningsplikt går lenger enn kjøpers undersøkelsesplikt.

Når du selger bilen privat, har du reklamasjonsansvar i 2 år. Opplysningsplikten handler om at du som selger plikter å informere om det du kjenner til. Kjøperen kan klage på:

  • feilopplysning
  • utelatte opplysninger
  • feil som ikke er en del av bilens vanlige vedlikehold

Finn frem bilens service-/verkstedshistorikk. Kvitteringer på servicer og reparasjoner, samt informasjon om bilen er EU-godkjent og neste frist for godkjennelse, er viktig informasjon for kjøperen.

Forbrukerrådet mottar ca 10.000 henvendelser om salg av bruktbil hvert år. Du kan potensielt spare deg selv for både tid, penger og bekymringer ved å la et verksted gjøre en tilstandsrapport på bilen før du selger. I tillegg vil en slik vurdering av bilen sannsynligvis tiltrekke seg flere mulige kjøpere.

Bilen selges "som den er"

Hvis du selger bilen med generelle forbehold som "selges som den er", "som den står" eller "uten garanti", betyr det at bilen selges med de feil eller mangler den måtte ha. Men, det betyr ikke at du som selger er fritatt for alt ansvar. Kjøperen kan likevel klage hvis:

  • Du har gitt feil opplysninger som har betydning for kjøpet.
  • Du har holdt tilbake informasjon som har betydning for kjøperen.
  • Bilen din er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen kan forvente (for eksempel ut fra pris, kilometerstand og alder på bilen).

Det kan også være greit å vite at mange kjøpere kan bli skeptiske til å kjøpe når annonsen innholder slike forbehold.

4. Annonsere bil til salgs

Med mindre du allerede har en kjøper til bilen, må du nå la verden få vite at bilen din er til salgs. Det finnes mange steder du kan annonsere bil til salgs. Noen er gratis og noen koster penger.

Det er ikke sikkert det holder med en «til salgs lapp» i ruta. Derfor kan det lønne seg å legge noen kroner i annonseringen for å få tilgang til flere mulige kjøpere.

Før prøvekjøringen

Før noen kjøper en bil, ønsker de fleste å prøvekjøre bilen før de legger pengene på bordet. Et par tips før prøvekjøringen starter:

  • Få navn og telefonnummer i forkant, så rekker du å søke opp vedkommende på nettet.
  • Be om å få se legitimasjon så du kan se at det er samme person.
  • Be om telefonnummer og ring nummeret for å sjekke at det går til vedkommende.
  • Ta bilde av førerkort, person som skal prøvekjøre og skiltnummeret på kjøretøyet hen kom i.
  • Bli med i bilen under kjøreturen, da kan du også svare på spørsmål underveis.

5. Prøvekjøringen

Før noen kjøper en bil, ønsker de fleste å prøvekjøre bilen før de legger pengene på bordet. Her er et par tips før du tillater prøvekjøring av bilen din:

  • Få navn og telefonnummer i forkant, så rekker du å søke opp vedkommende på nettet.
  • Be om å få se legitimasjon så du kan se at det er samme person.
  • Be om telefonnummer og ring nummeret for å sjekke at det går til vedkommende.
  • Ta bilde av førerkort, person som skal prøvekjøre og skiltnummeret på kjøretøyet hen kom i.
  • Bli med i bilen under kjøreturen, da kan du også svare på spørsmål underveis.

6. Skriv salgskontrakt

Det er viktig at dere skriver salgskontrakt, også der det gjelder salg til venner eller familie. Salgskontrakten er det viktigste dokumentet du har hvis det skulle oppstå uenigheter eller en tvist i etterkant av salget.

Forbrukerrådet har en veldig god salgskontrakt for bil – både en digital kontrakt og en kontrakt i PDF som du kan laste ned.


7. Betaling og heftelser

Du og kjøper er nå enige om en sum som skal betales for bilen. 

Hvis du har et billån med sikkerhet/pant i bilen, vil det bety at bilen har en heftelse. Heftelsen er knyttet til registreringsnummeret og ikke eieren – sjekk her om bilen har heftelser. Det er derfor viktig for deg som skal selge bilen, å fjerne heftelsen for å trygge kjøperen om at hen ikke overtar denne.

For å få fjernet heftelsen, må du altså nedbetale restgjelden på bilen. Slik gjør du det:

  • Du ber kjøperen innbetale direkte til banken som har heftelsen i bilen. 
  • Er salgssummen høyere enn restgjelden, ber du kjøper om å overføre overskuddet direkte til deg. 
  • Hvis salgssummen ikke dekker restgjelden på bilen, må du finne en løsning for å innfri restgjelden. For eksempel kan du ta opp et usikret lån for å betale resten av billånet. Hvis du har boliglån kan det også være en mulighet å bake inn restlånet i boliglånet.

8. Send inn salgsmelding

Når kontrakten er signert, betalingen er gjennomført og bilen skal overleveres til kjøperen, må det sendes inn salgsmelding til Statens vegvesen. Eier du bilen sammen med noen, må medeier også godkjenne salgsmeldingen. Både kjøper og selger kan sende inn salgsmeldingen, men begge parter samt medeier må godkjenne salgsmeldingen.

Du trenger ikke sende inn vognkort når du leverer salgsmelding på nett. Kjøperen av bilen din vil motta midlertidig vognkort digitalt, og nye fysiske vognkort (del 1 og del 2) i posten.

9. Kjøper må ha bilforsikring

Før kjøperen får betalt omregistreringsavgiften, må bilen være forsikret. Når du selger bilen din vil bilforsikringen automatisk avsluttes når salgsmeldingen er godkjent.

Kjøperen av bilen må nå kjøpe en bilforsikring som inkluderer trafikkforsikringsavgift, for å unngå dagsbøter fra Trafikkforsikringsforeningen.

10. Betal omregistreringsavgift

Når salgsmeldingen er godkjent og kjøperen har forsikret bilen, må kjøperen også betale en omregistreringsavgift til staten før hen kan bruke kjøretøyet. Prisene for omregistrering varierer fra type bil til bilens alder.

Fra 1. mai 2022 ble også elbiler pålagt å betale omregistreringsavgift.

11. Si opp og flytt avtaler

Nå som selve handelen er gjennomført er det viktig å huske på avtalene dine. Har du avtaler som Autopass-bombrikke, parkeringsavtale eller lignende knyttet til bilen, må du selv si opp eller flytte disse, så du slipper å betale regningene til den nye eieren.

Viktig å huske!
Det holder ikke å ta ut bombrikka fra bilen, du må enten si opp avtalen eller endre til ny bil.

Skal du ha ny bil?

Enten du skal kjøpe, lease eller abonnere på bil er det en del tjenester som det kan være lurt å skaffe seg:

Bombrikke

En bombrikke gjør det billigere å passere bomringene og bruke bilferge. Du får også bedre kontroll og oversikt på passeringene og bompengene/fergebillettene du betaler.

Parkeringsavtale

Hvis du bor i by eller tettsted og du parkerer gatelangs lønner det seg å ha en parkeringsavtale (beboerparkering eller boligsoneparkering). Det er som regel billigere og enklere enn å betale for hver gang.

Besøk din kommunes nettsider for å lese mer om parkeringstilbudet der du bor.

Ladebrikke/-app

En ladebrikke eller -app (for elbil eller hybrid) gjør det enklere og billigere å lade bilen. Brikken/appen kobles opp mot et betalingskort så du slipper å knote med betaling hver gang du lader. Her er et utvalg operatører som tilbyr lading, stort sett i hele Norge:

Cashback på hele bilholdet

Har du kredittkort fra SpareBank 1 og aktiverer tjenesten Penger tilbake, får du cashback hver gang du bruker kortet. Du får 0,5 % av kjøpesummen tilbake hver gang du betaler med kredittkortet, og 5 % rente på all opptjent bonus du lar stå på bonuskontoen. Bruker du kortet på bensinstasjoner, verksteder, ladestasjoner, dekkhotell eller andre tjenester knyttet til bilholdet, blir det fort penger av sånt!

Hva lurer andre på?


{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }