Best i test på mobilbank!

SpareBank 1s mobilbank ble kåret til Norges beste mobilbank 2024, fordi vi har "en god og brukervennlig mobilbank som tar vare på alle".

pall-gul
Brukervennlig utforming og enkel navigasjon.
Solid løsning for deg som ønsker å lære mer og starte egen sparing.
Stor bredde – hele økonomien din samlet på ett sted.
Cicero kårer SpareBank 1 til Norges beste mobilbank 2024

Dette sier juryen:

"SpareBank 1 har laget en god og brukervennlig mobilbank som tar vare på alle – uavhengig av behov og teknologisk kompetanse."

"På spareområdet har SpareBank 1 bygget en solid løsning for kunder som ønsker å lære mer og starte egen sparing."

"Gjennom å prioritere brukervennlighet og veiledning, uten å gå på bekostning av funksjonalitet, har de laget en mobilbank som sikrer at alle kundene kan dra nytte av moderne banktjenester på mobil på en enkel måte."

Mobilbankrapporten 2024 fra Cicero Consulting *

hånd med mobil

Ting i mobilbanken som gjør hverdagsøkonomi enklere

Oversikt over pengebruken

I min økonomi blir alt du bruker delt opp i kategorier så du får bedre oversikt over din privatøkonomi. Det er enkelt å se hva du har betalt for og hvor mye. En gyllen muliget til å finne ut om du er fornøyd med pengebruken, eller om du kan spare noen kroner her og der.

Les mer om Min økonomi
 

Her finner du Min økonomi:
  1. Logg inn i mobilbanken
  2. Velg en konto
  3. Velg fanen Min økonomi
Min økonomi 2020
Sparing i fond er det beste valget når du skal spare langsiktig. I Norges beste mobilbank er det enkelt å komme i gang!
 

Her finner du fondssparing:

  1. Logg inn mobilbanken
  2. Under Sparing på oversiktsiden trykker du på Start sparing
  3. Velg Spar i fond. Her kan du velge mellom ferdiglagde fondsløsninger som SpareBank 1 Alt-i-ett, fondspakken SpareBank 1s utvalgte eller du kan velge fond helt fritt selv.
  4. Etter at du har valgt spareløsning legger du inn beløpet du ønsker å spare, enten som fast månedlig sparing eller som et engangskjøp.

Hurra! Du har tatt et godt valg med sparingen din.

fond-forklart-kjop-fond-mobilbank

Å logge inn med fingeren eller ansiktsgjenkjenning kjenner du kanskje til, og nå kan du også betale på samme måte. Da går det enda raskere enn før!

Du kan betale med finger og ansikt på alle betalinger under 5.000 kroner.

Slik gjør du det:

  1. Logg inn, gå til menyen Mer, og velg Innstillinger.
  2. Velg Betaling, så Godkjenning og til slutt Godkjenne betaling.
  3. Velg og Bekreft med BankID eller BankID på mobil.
Strømmetjenester i mobilbanken.

Trenger du å sjekke hvor mye penger du har på kontoen lynraskt? Med widgeten vår ser du saldoen med et sveip.

Få saldo med sveip på iphone:
  1. Fra Hjem-skjermen på telefonen trykker du og holder på et appikon, en widget eller på et tomt område helt til appene rister.
  2. Trykk på Legg til (+) øverst til venstre.
  3. Søk etter Mobilbank og velg widget. Du kan velge mellom ulike størrelser.
  4. Trykk på Legg til widget og Ferdig
Få saldo med sveip på Android:
  1. Trykk og hold på et tomt sted på startskjermen til menyen dukker opp.
  2. Velg widgets og finn Mobilbank fra SpareBank 1. 
  3. Trekk widgeten inn på et tomt sted på skjermen. 
Widget med saldo på mobilen.

Nå kan du se alle dine kredittkort og forbrukslån, uavhengig hvilken bank du har dem i. Informasjonen henter vi fra Norsk Gjeldsinformasjon.

Oversikten gir deg mer kontroll over alle smålånene og kreditten din. Kanskje du har et kredittkort du hadde glemt? Eller en lånekonto du ikke har brukt? 

I oversikten kan du også sjekke om du bør refinansiere noen av lånene eller kredittkortene dine, hvis det lønner seg. Da kan du får mer å rutte med. 

Sånn ser du dine forbrukslån og kredittkort:

1. Gå til Oversikt.

2. Trykk på Legg til konto eller kort.

3. Trykk på Kredittkort og forbrukslån.

4. Gi samtykke til at vi kan hente informasjonen fra Norsk Gjeldsinformasjon. 

Kvinne som ser på PC og smiler.

I mobilbanken får du god oversikt over pensjonen din. Du kan enkelt se hvor mye du bør spare, for å få den pensjonen du vil ha når du blir pensjonist. 


Video placeholder image

Visste du at du kan endre eller avslutte abonnementer og faste utgifter i mobilbanken? Start med å få oversikt over alle de faste utgiftene dine. Hvis du finner noe du ikke bruker så mye, kan du endre eller avslutte de med en gang.

Her finner du abonnementene dine:
  1. Logg inn i mobilbanken og velg en konto.
  2. Gå til Min økonomi og Faste utgifter.
  3. Trykk på en utgift for å endre eller avslutte.

Nå er det enkelt å betale papirfaktura og regninger på e-post i mobilbanken. Du tar bilde av papirfakturaen eller kopierer fakturaen fra e-posten og slipper kopiering av kontonummer og KID. 

Papirfaktura - slik gjør du:

  1. Velg Betale i mobilbanken.
  2. Velg konto å betale fra og trykk på kamera-ikonet øverst til høyre og velg Kamera.
  3. Ta bilde av papirfakturaen, så kommer informasjonen automatisk opp i betalingsbildet.

 

Regning på e-post - slik gjør du på iOS:

  1. Åpne fakturavedlegget du har mottatt på e-post.
  2. Klikk på symbolet for å laste opp og velg ikonet for mobilbank. Hvis du ikke ser ikonet for mobilbanken, finner du det under Mer.
  3. Beløp, forfallsdato, KID og kontonummer blir automatisk fylt ut.

La sparingen gå av seg selv! Med mikrosparing kan du spare litt hver gang du bruker kortet.

Her finner du mikrosparing:

  1. Logg inn i mobilbanken
  2. Under Sparing på oversiktsiden trykker du på Start sparing, deretter Spar på konto
  3. Trykk på Spar hver gang du drar kortet, og velg om du vil spare et fast beløp, en prosentandel av det du handler for, eller et avrundet beløp hver gang du bruker kortet.

Du er i gang med sparingen neste gang du drar kortet!

Et smart tips for en enklere hverdagsøkonomi og privatøkonomi er å sette opp fast overføring av ukepenger til barn. Da slipper du å huske på det hver uke. 

Se også mer informasjon om mobilbank for barn og hvordan du bestiller mobilbank for barn.

Fast overføring av ukepenger i mobilbanken.

Trenger du hjelp til stort og smått om personlig økonomi, kan du chatte med oss eller kontakte kundeservice i mobilbanken.

Chatten finner du under menyen "Mer" nederst til høyre i mobilbanken. Hvis chatboten ikke kan svare, settes du over til en rådgiver.  

Kundeservice er åpen hver dag 7-22 (10-18). Telefonnummeret finner du i appen før du logger inn. Klikk på de tre strekene øverst til venstre.
 

  • Del konto med hvem du vil
    De du deler med kan se saldo og kontobevegelser, men kan ikke ta ut penger. Les mer om deling av konto
  • Legg til og betal med konto fra annen bank
    I mobilbanken velger du Legg til konto eller kort og Legg til konto fra annen bank. Velg bank, og kontoen du vil se. 
  • Se studielånet ditt i mobilbanken
    I mobilbanken trykker du på Legg til konto eller kort, og henter inn studielånet.
  • Få pushvarslinger på mobilen
    I mobilbanken trykker du på Mer i menyen nede til høyre, trykk så på Varslinger og Tillat pushvarslinger. Her får du også velge hva du ønsker varsel om.

* Cicero Consulting er et norsk produkt- og analyseselskap med spesialkompetanse innen bank- og finanssektoren.

Cicero Consulting har testet og undersøkt 16 mobilbanker, og sammen med Norstat gjennomført en landsrepresentativ undersøkelse blant mobilbankbrukere. Undersøkelsen tar for seg tilfredshet, generell bruk, viktigste egenskaper og ny funksjonalitet.