Føler du at lønningen tar slutt overraskende fort? Et budsjett kan hjelpe deg med å planlegge økonomien og få et mer bevisst forhold til hva du bruker penger på. Her finner du et forslag til budsjett du kan bruke.
Med Min økonomi i nettbanken og mobilbanken får du virkelig oversikt over hvordan du bruker pengene dine. Alt du bruker blir delt opp i kategorier, og det er enkelt å se hvor mye du bruker på restauranter, bolig, eller sparing i løpet av en måned.
Under hver kategori kan du også se hva du har betalt for og hvor mye. En gyllen mulighet til å finne ut om du er fornøyd med hvordan du bruker pengene dine, eller om du kan spare noen kroner her og der.
Unner du deg ofte småting som kjøpekaffe, sjokolade, vann på flaske, mat i kantina og lignende? Til sammen utgjør disse lommetyvene tusenvis av kroner i løpet av et år. Ved å kutte litt på forbruket kan du få råd til andre ting du drømmer om.
Lag flere kontoer for å organisere økonomien din. Lønnskonto, brukskonto, bufferkonto, sparekonto og regningskonto. Hva du trenger er opp til deg og det er lett å ordne i nettbanken og mobilbanken.
Sett opp fast overføring fra lønnskontoen til regningskontoen på det du gjennomsnittlig betaler på dine faste regninger hver måned, slik at du alltid har penger til faste regninger.
Da kan det være lurt med en felles regningskonto for alle felles regninger. Det kan også være lurt med en felles brukskonto for felles mat, og hvis dere sparer til noe dere skal kjøpe eller gjøre sammen, er en felles sparekonto greit å ha.
Du kan gi andre tilgang til din konto hvis du vil, for eksempel samboer eller ektefelle. Du legger selv til disponenter til kontoene dine i nettbanken.
Du kan også invitere noen som bruker en annen bank til å se dine kontoer hos oss. Du velger selvsagt selv hvilke kontoer du ønsker å dele, og med hvem. Den du ønsker å dele konto med vil kun få se saldo og bevegelsene på konto. Denne muligheten gjelder kun på bruks- og sparekontoer.
Gjør det litt lettere for deg selv
Åpner du flere kontoer er det lurt å lage egne navn på kontoene. For eksempel "Regningskonto" og "Feriekonto".
Da blir det ingen sak å holde oversikt over kontoen du bruker til vanlig, og kontoen du ikke skal røre. Dette fikser du enkelt under Innstillinger i mobil- eller nettbanken.
Sørg for at regningene blir betalt i tide
Med AvtaleGiro blir regningene dine betalt automatisk, og med eFaktura slipper du å få papirfakturaer i postkassa. Du slipper å skrive inn lange KID-nummer, kontonummer, forfallsdato og beløp. Du har full oversikt over betalingene i mobilbanken og nettbanken.
Hva lurer andre på?
En fast betaling er når du på faste dager eller datoer betaler til kontoer i andre banker. En fast overføring er når du regelmessig overfører penger mellom kontoer du disponerer hos oss.
I mobilbanken og nettbanken kan du enkelt opprette, endre eller slette faste betalinger og overføringer.
Skal du endre eller slette en fast betaling eller overføring? Trykk på den aktuelle betalingen/overføringen, da får du opp to knapper – en for å endre og en for å slette.
Du finner alle betalte regninger i nettbanken og mobilbanken. I oversikten velger du konto og trykker på den betalingen det gjelder, så får du opp detaljer om transaksjonen. Du kan også benytte søkefeltet i kontoen for å finne transaksjoner. I nettbanken kan du også skrive ut betalingsdetaljene. NB! Betalingsdetaljer er ikke gyldig som kvittering.
Du kan også finne oversikt over alle utførte betalinger og overføringer i historikk:
Mobilbank: Mer - Betaling -Historikk Nettbank: Betaling - Historikk
Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}