Kortsvindel

Kortsvindel kommer i mange former. Har du opplevd at penger forsvinner fra konto uten en tydelig forklaring? Det kan være en feil fra en nettbutikk eller banken. Men hva om kortet ditt er blitt misbrukt?

Hånd med kort i hånden. Illustrasjon.

Kjennetegn på kortsvindel

Oppdager du et ukjent trekk fra bankkortet eller kredittkortet ditt, og du ikke kjenner igjen aktøren som har trukket beløpet, bør du sperre kortet og informere banken så fort som mulig om at du har oppdaget trekk du ikke har akseptert eller foretatt, for å begrense skaden. Da kan du også reklamere på korttransaksjonen.

Kortsvindel er en stadig økende trussel. Ved å forstå kjennetegnene og ta noen forholdsregler kan du beskytte deg selv mot misbruk av kort.

Faresignaler du kan se etter

  • Ukjente transaksjoner du ikke kjenner til på kontoutskriften din.
  • Uventede endringer i beløp på konto.
  • Plutselige varsler om mistenkelig aktivitet fra banken din.
  • Kortet blir avvist selv om du skal ha penger på kontoen.

Eksempler på kortsvindel

  • Phishing via e-post eller SMS (smishing) der svindlere forsøker å lure deg til å oppgi kortinformasjon.
  • Kopiering av kort (skimming) er når svindlere plasserer enheter på minibanker eller betalingsterminaler på bensinstasjoner, for å stjele kortinformasjon.
  • Hacking skjer i noen tilfeller når svindlere har klart å installere skadelig programvare på datamaskinen eller mobilen for å stjele kortinformasjon. Det skjer oftest ved at man åpner en skadelig lenke eller vedlegg i en phishing e-post eller SMS.
  • Falske nettbutikker der du ikke mottar varen eller du mottar falske varer. Hvis du vurderer å handle fra en side du ikke har handlet på før bør du først sjekke om nettbutikken er trygg og tilbyr kjente betalingsløsninger. 
  • Stjålet kort. Da må du ta kontakt med oss på telefon umiddelbart og få sperret kortet. Er kortet misbrukt kan du opprette en reklamasjon etter at du har kontaktet oss.
Voksen dame med mobil. Illustrasjon

Slik unngår du å bli lurt

  • Ikke handle på utrygge nettsider og ikke oppgi kort eller annen sensitiv informasjon via usikre offentlige WiFi nettverk. Det kan for eksempel være på flyplasser, kaféer eller andre offentlige steder. Dette kan være falske nettverk som kopierer alt av informasjon du taster inn.
  • Ikke oppbevar PIN-kode og kort sammen. Lær deg PIN-koden utenat. Da minsker du faren for at kortet blir misbrukt om du mister det eller kortet blir stjålet.
  • Ikke fall for phishing via e-poster eller SMS (SMiShing) der svindlere forsøker å lure deg til å oppgi personlig informasjon. Oppgi aldri kortnummer eller kontonummer kun på bakgrunn av at noen sender deg en e-post eller SMS og ber om det. Sjekk alltid opp saken med banken eller bedriften som utgir seg for å være avsender før du gjør noe mer.
  • Skjul kode ved inntasting. Spesielt viktig på utendørs betalingsterminaler på bensinstasjoner eller i minibank, da skimming ofte involverer skjult kamera som filmer inntasting av PIN-koder. 
{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }