Hendelser som kan påvirke reisen
Spørsmål og svar om hva reiseforsikringen dekker og ikke dekker når det skjer ekstraordinære hendelser.
Spørsmål og svar om hva reiseforsikringen dekker og ikke dekker når det skjer ekstraordinære hendelser.
Hvis du er rammet av jordskjelv på reisen, oppfordrer vi deg til å følge med på informasjonen fra lokale myndigheter og fra reisearrangøren din. Se UDs reiseinformasjon for landet du er i eller skal til.
Er du i Sør-Asia nå, eller skal du dit snart?
Les mer på fremtind.no/jordskjelv
Ved streik på flyplassen og i flyselskapene går det dessverre også ut over de reiselystne. Enten streiken fører til lengre køer gjennom pass-/sikkerhetskontrollen, kansellerte eller forsinkede avganger eller problemer med bagasjehåndteringen – dekker ikke reiseforsikringen flybilletter eller utgifter knyttet til streik.
Er du i et område med skogbrann nå, eller har du bestilt reise til et område som er berørt av skogbrann? Se UDs reiseinformasjon for landet du er i eller skal til.
Vi oppfordrer vi deg til å følge med på informasjonen fra lokale myndigheter og fra reisearrangøren din ved skogbrann.
Hva kan jeg få hjelp med?
Skal du til et område med skogbrann?
Om du ønsker å avbestille reisen din, ta alltid direkte kontakt med reiseselskapet/flyselskapet. Hvis de ikke kan hjelpe deg, og du har bestilt fly og hotell separat, vil forsikringen kunne dekke avbestilling av reisen din. Dette gjelder kun til områder lokale myndigheter har evakuert.
Island har flere aktive vulkaner med utbrudd og jordskjelv som forekommer. Det siste utbruddet skjedde på Reykjanes i november 2024. Følg med på UDs reiseråd for Island hvis du planlegger tur.
Hva kan jeg få hjelp til?
Israel og Palestina
Utenriksdepartementet (UD) ga reiseråd for Israel og Palestina i 2023, hvor de fraråder reise til disse landene.
Ukraina, Russland, Belarus og Moldova
Utenriksdepartementet (UD) ga reiseråd for Ukraina, Russland, Belarus og Moldova i 2022, hvor de fraråder reise til disse landene.
Reiserådene gjelder fortsatt, som betyr at reiseforsikringen din ikke gjelder om du likevel drar.
For å kunne reise med pass eller ID-kort, må dette dokumentet være gyldig. Vær oppmerksom på at noen land har krav om at passet eller ID-kortet er gyldig i en viss periode etter at du forlater landet du besøker. Vanligvis krever de fleste land at dokumentet er gyldig i minst tre måneder etter planlagt hjemreisedato.
Enkelte land kan imidlertid kreve en gyldighet på seks måneder eller mer, så det er viktig å sjekke kravene som gjelder i landet du reiser til, før du reiser.
Reiseforsikringen dekker ikke avbestilling/innhenting ved ugyldig pass/ID-kort.
UD utsteder som hovedregel reiseråd til land hvor det er katastrofer eller uroligheter. Reiseforsikringen gjelder som normalt til alle destinasjoner som ikke er omfattet av reiseråd fra Utenriksdepartementet.
Husk å sjekke med UD om det er utstedt reiseråd til landet du besøker.
Reiseforsikringen dekker bare avbestilling hvis reiserådet kom etter bestillingen av reisen.
Får du ikke reist?
Blir du syk eller skadet på ferie i utlandet, er det viktig at du tar kontakt med vår alarmsentral SOS International eller ringer deres døgnåpne telefon:
De vil hjelpe deg med å finne nærmeste godkjente sykehus eller legekontor og sørge for at du får riktig og nødvendig behandling. De hjelper deg med alt fra syke barn og matforgiftning til brukket bein. I tillegg vil de ta seg av alt det praktiske.
På sykehuset/legekontoret
Hvis du blir bedt om å vise frem reiseforsikringsbeviset/reisekortet ditt, finner du dette i mine forsikringer, mobilbanken/nettbanken eller LOfavør-appen, under reiseforsikring. Har du reiseforsikringen som er inkludert i kredittkortet finner du dette i mobilbanken/nettbanken under kredittkort > fordeler > reisefordeler.
Husk å ta vare på kvitteringene hvis du betaler for lege, medisin eller transport. Du vil trenge dette når du skal bruke forsikringen.
Hvis du blir lagt inn på sykehus dekker vi også feriedagene du eventuelt mister. Dette gjelder også hvis en lege ber deg holde sengen på hotellet i minst tre dager. Husk da å få en bekreftelse fra legen som behandlet deg om hvor lenge du er bedt om å være sengeliggende. Legeerklæringen får du enten fra lege på stedet eller via en videokonsultasjon. Husk at du må kontakte legen når det skjer, og ikke i etterkant av sykdom eller skade.
Vært syk på reise?
Hvis du ble syk eller skadet på en reise du allerede har startet på eller gjennomført, får du veiledning i skjema for sykdom eller skade på reise. Har du allerede vært i kontakt med SOS International? Da har vi allerede opprettet en sak for deg. Da kan du sjekke status på din skadesak hos Fremtind.
Det er viktig at du kontakter lege på stedet og får en legeerklæring for å få dekket:
Utgifter som medisiner, legehonorarer, transportutgifter og lignende kan du vente med å melde inn til du er hjemme igjen. Husk å ta vare på kvitteringer.
Syk før reise?
Hvis det gjelder en reise du har bestilt og ikke kan gjennomføre likevel, får du veiledning i skjemaet for avbestilling.
Skal du ut å reise, og har en kronisk lidelse eller en eksisterende sykdom eller skade og lurer på om reiseforsikringen dekker kostnadene? – få gratis medisinsk rådgivning hos SOS International før du reiser.
Både reiseforsikringsbeviset og reisekortet ditt finner du ved å logge inn i «mine forsikringer», mobilbanken eller i nettbanken.
Logg inn så kan du laste ned og skrive/printe ut, eller få det tilsendt på epost. Etter du er logget inn finner du reisekortet og informasjon under:
Forsikringsoversikt > Mine forsikringer > Reiseforsikring > Til reisekortet.
Har du enkeltreiseforsikring via Mastercardet ditt finner du reiseforsikringsbeviset under:
Mastercard > Fordeler > Reisefordeler
Se også:
Hva er europeisk helsetrygdkort, og hvor bestiller jeg det?
Gjelder forsikringen hvis det er reiseråd for landet jeg skal til?
Dekker reiseforsikring forsinket fly?
Hva er SmartDelay+?
Hva er Reise SMS?
Ja, med reiseforsikringen vår har du ubegrenset samlet forsikringssum (erstatning) for bagasjen. Erstatningen er begrenset til 40.000 kroner per enkeltgjenstand*. For kontanter, pass og reisedokumenter er maks erstatning 10.000 kroner per person. Du er dekket av reiseforsikringen hvis årsaken er:
*Følgende eiendeler erstattes samlet som en enkeltgjenstand:
(eksempel: tar du med deg 5 dyre smykker på reise, er makserstatningen på 40.000 kroner til sammen for alle smykkene).
Vi anbefaler deg å kjøpe verdisakforsikring på ekstra dyre verdisaker. Da er du dekket for hele verdien, i hele verden og for nesten alle typer skader og hendelser.
Skader på bilen dekkes av bilforsikringen som utleieselskapet har på bilen. Ved tyveri eller skade på leiebilen, blir du som regel bedt om å betale en egenandel til leiebilselskapet. Denne egenandelen dekker reiseforsikringen din. Det betaler selv ingen egenandel ved bruk av helårs reiseforsikringen.
Så hvis du har vår reiseforsikringen kan du alltid takke nei til egenandelsforsikring hos bilutleieselskapet når du leier bil i utlandet. Egenandelsforsikringen gjelder også her i Norge, så lenge det ikke gjelder:
Les mer om forsikring og leiebil.
Hva gjør jeg ved uhell med bilen i utlandet?
Hvilken forsikring gjelder i utlandet?
Hva gjør jeg ved tyveri og innbrudd i utlandet?
Veihjelp i utlandet
1. Meld fra
2. Finn frem dokumentasjon
For å hjelpe deg er dette relevant for oss:
Når du kommer hjem, lag en liste på stjålne gjenstander og finn kvitteringer.
3. Kontakt oss
Ring oss på (+47 915) 02300 hvis du trenger praktisk og umiddelbar hjelp.
Ellers kan du vente med å kontakte oss til du kommer hjem.
4. Hva skjer etterpå?
Har du all nødvendig dokumentasjon tilgjengelig når du kontakter oss, blir vi som oftest enige i første telefonsamtale. Vi forteller deg hva du eventuelt trenger å sende av dokumentasjon.
Når avgangen er forsinket
Når jeg kommer for sent til transporten
Hvis forsinkelsen medfører en ekstra overnatting eller ekstra reiseutgifter – kan du få dette dekket av forsikringsselskapet.
Har du all nødvendig dokumentasjon tilgjengelig når du melder sak til forsikringsselskapet, vil de ofte avklare saken direkte.
Se også:
Ja, helårs reiseforsikringen dekker ødelagt mobil eller knust mobilskjerm på grunn av uhell, utenfor hjemmet. Hvis du ønsker å forsikre deg mot uhell i hjemmet må du ha innboforsikring topp eller en egen mobilforsikring.
Se full oversikt over hvilke forsikringer som dekker mobilen.
Se også:
Dekker reiseforsikringen frastjålet jakke?
Dekker forsikringen brillene mine hvis jeg mister de?
Hva er reisegods?
For at nettsidene skal fungere, må vi bruke tekniske informasjonskapsler. Denne kan derfor ikke slås av
Kryss av hvis du vil slippe å gjøre de samme valgene hver gang du er på nettsidene våre. Funksjonelle informasjonskapsler lagrer opplysninger om din bruk av nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort, slik at du kan få funksjonalitet tilpasset deg
Kryss av hvis du vil at nettsidene våre skal bli bedre og enklere å bruke. Informasjonskapslene lagrer statistikk, og brukes for å analysere hva du gjør på nettsidene. Denne informasjonen hjelper oss til å forstå hvordan nettsidene blir brukt, noe som gjør at vi kan forbedre oss
Kryss av hvis du vil ha innhold som er tilpasset deg. Informasjonskapslene samler informasjon om ditt bruksmønster og dine interesser. Dette gjør at vi kan gi deg mer relevant og tilpasset markedsføring, også gjennom våre samarbeidspartnere, på for eksempel nettsider, annonser og i sosiale medier