Bruk din eksisterende BankID for å bli kunde hos oss, og bestill deretter alt du trenger i mobilbanken eller nettbanken.
Bli kunde
Har du BankID og er over 18 år, kan du bli kunde og ta i bruk nettbanken umiddelbart.
Bruk din eksisterende BankID for å bestille kort og opprette ny konto. Vi anbefaler at du også ordner deg passord til mobilbanken i samme omgang. Til slutt bestiller du BankID fra SpareBank 1 slik at du får fullt utbytte av selvbetjente løsninger hos oss.
Vi hjelper deg med å avslutte og flytte kundeforholdet ditt. Husk å gi beskjed om ditt nye kontonummer til arbeidsgiver og andre som overfører penger til deg.
Vent gjerne med å avslutte kundeforholdet i nåværende bank til du har mottatt nye kort og fått BankID hos oss, da vil du fortsatt ha kort og nettbank i overgangsperioden.
Har du ikke BankID?
Fra du er 13 år kan du få BankID. For å få BankID hos oss må du komme innom et av våre kontorer med legitimasjon. Gyldig legitimasjon for å få BankID er pass eller norsk nasjonalt ID-kort. Dersom du ikke kan møte opp i kontoret, ta kontakt på telefon 915 02480.
Hva skjer videre?
- Mobilbank, nettbank og nye kontoer blir tilgjengelig umiddelbart
- Kortene kommer i posten etter ca. 7 virkedager (Tips! For en kjapp postgang, husk at navnet ditt må stå på postkassa.)
- PIN-kode til kortene finner du i mobilbanken og nettbanken. Du har samme PIN på alle kort.
- Overføring av penger fra kontoer i tidligere bank tar ca. 7 dager
- Dersom du mottar papirfaktura på en regning du egentlig har AvtaleGiro på, betal denne. I perioden fra din gamle bankforbindelse avslutter avtalen hos seg til vi har registrert den på nytt hos oss, kan dette forekomme.
- Eksisterende eFaktura kommer automatisk opp i mobilbanken og nettbanken.
Gode råd som kan forenkle bankbyttet
- Før kontoene avsluttes hos din gamle bankforbindelse bør du sette inn penger på den nye kontoen. Ditt nye kontonummer finner du i mobilbanken og nettbanken. Da sikrer du tilgang til penger under overgangen fra gammel til ny bank.
- Dersom du mottar papirfaktura på en regning du egentlig har AvtaleGiro-avtale på, så betaler du denne. I perioden fra din gamle bankforbindelse avslutter avtalen hos seg til den blir registrert på nytt hos oss, vil det fremstå som om du ikke har AvtaleGiro. Dermed vil de som skal sende deg en faktura i denne perioden måtte sende papirfaktura.
- Du må selv informere arbeidsgiver og NAV om ditt nye kontonummer.
- Betalinger som er lagt på forfall hos din tidligere bankforbindelse må legges inn på forfallsregisteret hos ny bank dersom den kontoen som skal belastes sies opp før betalingen er gjennomført.
- Bankkort kan ikke brukes etter avslutning av den konto som kortet er knyttet til.
Generell informasjon rundt bankbyttet
- Avslutning av kontoen kan medføre at en programpakke oppløses, noe som kan føre til mindre gunstige vilkår på øvrige tjenester hos den tidligere bankforbindelsen hvis disse beholdes.
- Hvis det er knyttet oppsigelsesfrister eller bindingstid til enkelte kontoer bør du vurdere å vente med å si opp disse til bindingstiden utløper, fordi du ved å avbryte en slik avtale kan bli påført kostnader fra tidligere bankforbindelse.
- Dersom saldoen er negativ, enten som følge av innvilget kreditt eller overtrekk, vil kontoforholdet hos den tidligere bankforbindelsen ikke bli avsluttet uten at dette dekkes inn.
- Depositumskonto for husleie eller lignende kan ikke omfattes av oppdraget.
- Konto det er tatt utlegg eller pant i eller på annen måte er sperret, kan ikke omfattes av oppdraget så langt utlegget/panteretten/sperringen rekker.
- Arkivfunksjoner i nettbanken til din tidligere bankforbindelse forsvinner når nettbankavtalen avsluttes.
- Umyndig kontohaver må ha vergenes samtykke for å kunne gi oppdrag om overføring av innskudd.
Slik blir du kunde med D-nummer eller fødsels- og personnummer uten BankID
Bli kunde uten BankID
Er du over 18 år og ikke har BankID må du sende inn elektronisk skjema. Når alt er klart vil du få beskjed og kan komme innom for å signere avtaledokumentene.
Er du kunde fra før med d-nummer og har fått personnummer ber vi deg ta kontakt med banken for å gjøre endringen.
Verger kan søke om konto for mindreårige i egen mobilbank og nettbank, eller de kan kontakte bankkontoret.
Become a customer without BankID
If you are more than 18 years of age and do not have BankID, please fill in this electronic form to become a customer. We will contact you when the documents are ready to be signed.
If you are a customer with a d-number and now have received a Norwegian national identity number you have to contact the bank and not use this form.
Parents/legal guardians can apply for accounts for children via their mobile bank or online bank, or they can contact a branch for assistance.