Dette skjemaet krever BankID-innlogging. Velg innloggingsmetode BankID eller BankID på mobil, og ikke engangskode-appen. Får du feilmelding logger du ut og trykker «Velg en annen metode». Velg så BankID eller BankID på mobil.
Oppdatering av kundeinformasjon VPS
Hvorfor fikk du meldingen?
Du har et kundeforhold i SpareBank 1 Sør-Norge, men vi mangler tilstrekkelig informasjon på deg. Vi er lovpålagt å sørge for at vi har oppdatert kundeinformasjon. Alle kunder må derfor svare på noen spørsmål om forventet bruk av banken.
I tillegg til spørsmål om bruk av konto og grunnleggende produkter er det også et krav at vi stiller spørsmål tilpasset produkter og tjenester du benytter deg av. Derfor er det nødvendig at du som har VPS-konto hos oss besvarer en egen kundeerklæring knyttet til bruken av denne.
Vi beklager ulempen dette medfører, men håper på forståelse for at dette er nødvendig for å forebygge hvitvasking, terrorfinansiering og identitetstyveri.
Manglende oppdatert informasjon
Tilstrekkelig informasjon er avgjørende for et kundeforhold med banken.
I tilfeller hvor banken ikke mottar tilstrekkelig informasjon knyttet til din VPS-konto vil vi dessverre måtte vurdere å sperre denne kontoen.
Ofte stilte spørsmål
-
Banken har et ansvar for å ha kunnskap om hvordan kundene bruker bankens produkter og tjenester. Denne informasjonen skal registreres og oppdateres jevnlig gjennom hele kundeforholdet. Formålet er å hindre at norske banker brukes som ledd i hvitvasking eller terrorfinansiering og for å hindre misbruk av din identitet.
Det at vi ber deg om å oppdatere informasjon betyr på ingen måte at noen mistenker noe kriminelt, men vi er lovpålagt å be om denne informasjonen for å sørge for at alle dine kontoer og avtaler hos oss er sikre.
-
Det å oppdatere kundeinformasjon og det å legitimere seg er to forskjellige ting. I enkelte tilfeller har vi behov for at du hjelper oss med begge deler. Dette står i så fall spesifisert i meldingen du har mottatt.
-
Dersom vi ikke mottar oppdatert kundeinformasjon innen fristen vil ditt kundeforhold i banken dessverre bli midlertidig sperret. Så snart vi mottar oppdatert informasjon vil kundeforholdet bli åpnet igjen.
-
Det å oppdatere kundeinformasjon og det å legitimere seg er to forskjellige ting. Norske banker er pålagt å alltid ha oppdatert informasjon om sine kunder, i tillegg til gyldig legitimasjon. Begge deler er viktig i arbeidet for å forebygge ID-tyveri, hvitvasking og annen type økonomisk kriminalitet.
Vi ønsker å gjøre det så enkelt som mulig for deg å oppdatere både legitimasjon og kundeinformasjon. I noen tilfeller vil kravet om legitimasjon og oppdatert kundeinformasjon komme ganske tett. Vi beklager om du opplever å ha mottatt to lignende forespørsler på relativt kort tid, og setter stor pris på din hjelp og forståelse.