Hva er reskontro?
Reskontro er kort fortalt en oversikt over hva en kunde skylder deg og det du skylder en leverandør, også kalt kundefordringer og leverandørgjeld.
Hva er reskontro?
Reskontro er kort fortalt en oversikt over hva en kunde skylder deg og det du skylder en leverandør, også kalt kundefordringer og leverandørgjeld.
Hvordan fungerer en reskontro?
En reskontro fungerer som en egen konto per kunde, leverandør eller ansatt i bedriften, hvor du kan holde oversikt over innbetalinger og utbetalinger. En reskontro er alltid knyttet mot en egen hovedbokskonto, og vil være en underkonto av denne. Fakturaer, kreditnotaer og andre transaksjoner mellom bedriften din og kunde, leverandør eller ansatt føres på reskontroer for å holde oversikt over hva som er fakturert, betalt eller står uoppgjort.
På kundesiden vil en kundereskontro inneholde informasjon om kunder som skylder deg penger, hvor mye de skylder og når betalingen forventes.
På leverandørsiden vil en leverandørreskontro inneholde informasjon om hvilke leverandører som bedriften din skylder penger til, hvor mye dere skylder og når betalingen forventes.
Må jeg ha reskontroer i regnskapet?
Det er lovpålagt å ha en reskontro for hver av kundene og leverandørene dine når en handel er fakturert, og dermed ikke gjort opp med en gang. De fleste regnskapsprogram oppretter reskontroer automatisk når man legger til kunde eller leverandør. Det er valgfritt å bruke reskontro for ansatte.
Kundereskontro
En kundereskontro er en oversikt over alle utestående beløp fra kundene dine og regnes som en eiendel i regnskapet. Den gir deg en detaljert oversikt over hvem som skylder deg penger, hvor mye de skylder, og når fakturaene forfaller.
Slik fungerer det:
Leverandørreskontro
På samme måte som med kundereskontroen, er leverandørreskontro en oversikt over hva du eventuelt skylder leverandørene dine. Dette regnes som gjeld i regnskapet.
Alle fakturaer fra leverandørene dine vil registreres mot denne kontoen, før man gjennomfører en betaling som føres mot samme konto slik at den går i null.
Slik fungerer det:
Reskontroavstemming
En reskontroavstemming kan avdekke eventuelle avvik mellom det du har i ditt regnskap og det kunden eller leverandøren har i sitt regnskap. Du kan gjøre en avstemming gjennom å sammenligne et oppdatert reskontroutdrag fra kunden eller leverandøren, med reskontroen til din bedrift for å sjekke om alle fakturaer og betalinger stemmer overens. Eventuelle avvik bør undersøkes og korrigeres så snart som mulig.
Reskontro oppsummert
Når du driver en bedrift kan reskontro være en viktig del av økonomistyringen.
Reskontroen gir deg en oversikt over hva kundene dine skylder deg, og hva du skylder til leverandørene dine. Dette gjør det enklere for deg å administrere bedriftens kontantstrøm og passe på at du har tilstrekkelige midler til å betale regningene dine og opprettholde en sunn økonomisk situasjon.
Å ha en oppdatert og nøyaktig reskontro er derfor avgjørende for å kunne drive en vellykket og bærekraftig bedrift. De fleste regnskapsprogrammer oppretter reskontroer automatisk, og mange programmer hjelper deg å holde oversikt gjennom å bokføre betalinger og innbetalinger automatisk. Slik blir det enklere for deg å holde oversikten.
For at nettsidene skal fungere, må vi bruke tekniske informasjonskapsler. Denne kan derfor ikke slås av
Kryss av hvis du vil slippe å gjøre de samme valgene hver gang du er på nettsidene våre. Funksjonelle informasjonskapsler lagrer opplysninger om din bruk av nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort, slik at du kan få funksjonalitet tilpasset deg
Kryss av hvis du vil at nettsidene våre skal bli bedre og enklere å bruke. Informasjonskapslene lagrer statistikk, og brukes for å analysere hva du gjør på nettsidene. Denne informasjonen hjelper oss til å forstå hvordan nettsidene blir brukt, noe som gjør at vi kan forbedre oss
Kryss av hvis du vil ha innhold som er tilpasset deg. Informasjonskapslene samler informasjon om ditt bruksmønster og dine interesser. Dette gjør at vi kan gi deg mer relevant og tilpasset markedsføring, også gjennom våre samarbeidspartnere, på for eksempel nettsider, annonser og i sosiale medier