Legitimering og oppdatering av kundeinformasjon mindreårige
Hvorfor har du fått varsel om oppdatering av kundeinformasjon?
Barn under 18 år kan ikke oppdatere kundeinformasjon og legitimasjon selv, derfor har du fått melding om å gjøre det. For å hindre hvitvasking og misbruk av våre kunders identitet er det et lovpålagt krav at alle bankkunder må ha oppdatert legitimasjon og kundeinformasjon. Alle våre kunder må derfor legitimere seg og svare på noen spørsmål om forventet bruk av banken.
Vi beklager ulempen dette medfører, men håper på forståelse for at tilstrekkelig informasjon og legitimasjon er nødvendig for å forebygge hvitvasking og terrorfinansiering.
Om det er legitimasjon og/eller oppdatert kundeinformasjon som mangler på den mindreårige skal være spesifisert i meldingen og/eller brevet du har fått fra oss. Merk at dersom du er verge for flere mindreårige kunder må du oppdatere kundeinformasjon for hvert enkelt barn. I meldingene fra oss vil du se navnet til barnet det gjelder. Ta kontakt dersom du lurer på noe.
Slik oppdaterer du barnets legitimasjon og/eller kundeinformasjon
Dersom du ikke har BankID kan spørsmålene besvares skriftlig og returneres per post. Skriv ut dette skjemaet, fyll det ut og send ferdig utfylt og signert skjema til:
Har du blitt bedt om å oppdatere legitimasjon legger du ved kopi av barnets legitimasjon sammen med ferdig utfylt kundeerklæring.
Ofte stilte spørsmål
Banken har ansvar for å innhente legitimasjon når du etablerer et kundeforhold hos oss. Det følger av reglene i lov om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering. Dette gjør vi for å forsikre oss om identiteten til kunden.
Har du mottatt en henvendelse fra oss er det fordi vi ikke har legitimasjon i våre arkiver som tilfredsstiller bankens og lovens krav. Skjerpede legitimasjonskrav bidrar til å hindre ID-tyveri, misbruk av BankID og økonomisk kriminalitet.
Banken har et ansvar for å ha kunnskap om hvordan kundene bruker bankens produkter og tjenester. Denne informasjonen skal registreres og oppdateres jevnlig gjennom hele kundeforholdet. Formålet er å hindre at norske banker brukes som ledd i hvitvasking eller terrorfinansiering og for å hindre misbruk av kundenes identitet.
Hva som gjelder for deg vil være spesifisert i meldingen/brevet du har fått fra oss. Det å oppdatere kundeinformasjon og det å legitimere seg er to forskjellige ting. Norske banker er pålagt å alltid ha oppdatert informasjon om sine kunder, i tillegg til gyldig legitimasjon. Begge deler er viktig i arbeidet for å forebygge ID-tyveri, hvitvasking og annen type økonomisk kriminalitet.
Nei, det holder at en av foreldrene besvarer på vegne av barnet.
Dersom barnet ikke har pass eller annen gyldig legitimasjon, kan det sendes inn bilde av barnets fødselsattest. Merk at fødselsattest ikke kan godkjennes dersom barnet skal ha BankID eller Visa med legitimasjon hos oss.
Dersom vi ikke mottar oppdatert legitimasjon/kundeinformasjon innen fristen vil barnets kundeforhold i banken dessverre bli midlertidig sperret. Så snart vi mottar oppdatert informasjon vil kundeforholdet bli åpnet igjen.
Dersom du er verge for flere mindreårige kunder, kan det være at vi fortsatt mangler oppdatert informasjon fra ett eller flere av barna. I meldingene fra oss vil du se navnet på barnet det gjelder. Dersom du er sikker på at du har oppdatert kundeinformasjon for alle mindreårige kunder du er verge for kan du se bort ifra eventuell påminnelse i mobil- eller nettbank.
Dette er et dialogvindu der du kan velge hvilke informasjonskapsler du ønsker å aksepterer fra oss.
Bruk av informasjonskapsler
Teknisk
For at nettsidene skal fungere, må vi bruke tekniske informasjonskapsler. Denne kan derfor ikke slås av
Kryss av hvis du vil slippe å gjøre de samme valgene hver gang du er på nettsidene våre. Funksjonelle informasjonskapsler lagrer opplysninger om din bruk av nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort, slik at du kan få funksjonalitet tilpasset deg
Kryss av hvis du vil at nettsidene våre skal bli bedre og enklere å bruke. Informasjonskapslene lagrer statistikk, og brukes for å analysere hva du gjør på nettsidene. Denne informasjonen hjelper oss til å forstå hvordan nettsidene blir brukt, noe som gjør at vi kan forbedre oss
Kryss av hvis du vil ha innhold som er tilpasset deg. Informasjonskapslene samler informasjon om ditt bruksmønster og dine interesser. Dette gjør at vi kan gi deg mer relevant og tilpasset markedsføring, også gjennom våre samarbeidspartnere, på for eksempel nettsider, annonser og i sosiale medier