Ønsker du bankkort med legitimasjon? Dette utstedes til norske statsborgere med norsk pass og kan kun bestilles ved personlig oppmøte. Ta med deg passet ditt og stikk innom et av våre kontorer for å ta bilde og legitimere deg.
Har du kontanter som du skulle ha satt inn i banken? Nå kan du både ta ut og sette inn penger på konto i alle Meny- og Kiwi-butikker, de fleste Spar-butikkene og enkelte Joker-butikker.
Skulle du gjerne ha spart litt mer til en ny sykkel eller drømmeferien? Med mikrosparing kommer du litt nærmere sparemålet ditt hver gang du bruker kortet.
Du velger selv beløpet i mobilbank eller nettbank: Et fast kronebeløp hver gang du bruker kortet, en prosentsats av kjøpsbeløpet, eller runde opp til nærmeste beløp hver gang du handler. Så enkelt!
Lær deg PIN-koden utenat. Koden er det kun du som skal kunne. Selv ikke banken eller politet trenger å vite koden. Hvis du har glemt koden, finner du den igjen i mobilbanken og nettbanken.
Lån aldri bort kortet og ikke slipp det av syne hvis du må levere det fra deg for å betale, for eksempel på restaurant. Ta med to kort med på reise, og oppbevar dem separat.
Unngå ID-tyveri
Pass på at ingen kikker deg over skulderen. Det er viktig å verne om bankkort, passord og koder. Da er du ekstra godt rustet hvis du blir utsatt for et ID-tyveri.
Legg igjen lommeboka hjemme! Med mikrokort har du alltid bankkortet ditt tilgjengelig. Mikrokortet er på størrelse med et SIM-kort, og er enkelt å feste på klokkereimen eller et armbånd.
For beløp under 500 kroner er det bare å «tæppe» på bankterminalen, og for beløp over 500 kroner må du taste PIN-koden.
Mikrokortet er et tillegg til bankkortet ditt.
Mikrokortet leveres med et gummiarmbånd, og du kan kjøpe andre armbånd og tilbehør i Evry sin webshop.
Det kan være flere årsaker til at kortet ditt ikke fungerer:
Du må aktivere nytt kort før det kan brukes til netthandel
Har du fått nytt kort og skal handle på nett? Da må du aktivere kortet først. Dette gjør du enten med å bruke kortet i butikkterminal og taste inn PIN, eller du kan aktivere kortet i mobilbanken eller nettbanken under menyvalget Kort.
Kortet ditt kan være slitt eller ødelagt
Bestill nytt i mobil- eller nettbanken eller kontakt oss.
Har du glemt PIN-koden?
Har du tastet feil PIN-kode 3 ganger blir kortet ditt sperret. Da kan du hente PIN-koden din i mobilbanken eller nettbanken. PIN-sperren oppheves automatisk påfølgende natt.
Har du aktivert regionsperre?
Er du i utlandet, kan det være regionsperren som gjør at du ikke får brukt kortet ditt. Hvis dette er tilfelle skal du ha mottatt en SMS om at kortet er forsøkt brukt i utlandet. Regionsperren kan du oppheve i mobilbanken.
Med bankkort kan du ta ut 10.000 kroner i løpet av 7 dager i våre minibanker. I tillegg kan du ta ut 10.000 kroner i løpet av 7 dager i andre bankers minibanker.
Regionsperre forhindrer at kortet ditt kan bli brukt i en del av verden du ikke befinner deg i. Med regionsperre reduserer du risikoen for at noen misbruker bankkortet ditt.
I nett- og mobilbanken kan du sperre kortet ditt for bruk i regioner du ikke har tenkt å reise til i nærmeste fremtid.
Du kan bestille nytt kort i din mobilbank eller nettbank. Velg Kort og deretter Erstatte ødelagt kort. Prisen for å erstatte ødelagt eller mistet kort er 100 kroner. Du vil få kortet i posten etter ca. en uke.
Har du ikke mobilbank eller nettbank, eller kommer du deg ikke inn der, kan du kontakte oss på 91507300. Er du i utlandet, ringer du +47 91507300.
Hvis du har mistet bankkortet ditt, eller det er blitt ødelagt, kan du enkelt bestille nytt i nett- eller mobilbanken. Det koster 100 kroner, og du vil motta det nye kortet i posten etter cirka en uke.
Hvis kortet ditt har kommet til rette og du er sikker på at ingen andre har hatt tilgang til det, kan du fjerne sperren i din mobilbank eller nettbank på oversiktssiden for kort. Er du i tvil om noen andre kan ha brukt kortet, anbefaler vi at du beholder sperren og heller bestiller deg et nytt kort.
Bankkort: Hvis du ikke har bestilt nytt kort, kan du oppheve sperren. Kortet er da umiddelbart klar til bruk igjen. Har du bestilt nytt kort, kan du ikke åpne det gamle.
Kredittkort: Du kan oppheve sperren innen 48 timer etter at du sperret det. Etter dette vil nytt kort automatisk bli sendt til deg.
Har du ikke mobilbank eller nettbank, eller kommer du deg ikke inn der, kan du ringe oss på 91507300. Er du i utlandet, ringer du +47 91507300.
På bankkortet er det beløpsgrense for uttak i minibank i utlandet på 15 000 kroner. I noen land kan disse beløpsgrensene være lavere. Ved varekjøp er den øvre grensen pengene du har på kontoen, men ikke mer enn 100 000 kroner.
Ved netthandel med bankkort eller kredittkort vil du ofte bli bedt om å oppgi kortnummer, utløpsdato og CVV2-/CVC2-kode. Denne koden er en tallrekke på tre siffer som står på baksiden av kortet ditt.
På nyere kort står det tydelig forklart på baksiden hvilke tre tall som er "security code" eller CVV.
Mikrokort er et kontaktløst bankkort som er på størrelse med et SIM-kort. Du kan feste det på klokkeremma eller på et armbånd, og enkelt ha med deg bankkortet overalt.
Ja, det er like trygt å betale med mikrokort som når du bruker kontaktløs betaling med ditt vanlige bankkort.
Kontaktløs betaling følger internasjonale standarder og strenge sikkerhetskrav. Ved jevne mellomrom blir du bedt om å taste PIN-koden din for å bekrefte at du er riktig eier av kortet. Kortnummer er ikke tilgjengelig, og kortet kan derfor ikke benyttes til netthandel eller registreres som betalingsmidler i apper og lignende.
Mikrokortet er et tillegg til det ordinære bankkortet og fungerer på akkurat samme måte, men kun kontaktløst. Under 500 kroner er det bare å «tæppe» på bankterminalen, over 500 kroner må du i tillegg taste PIN-kode. Koden på mikrokortet er den samme som for dine andre kort fra SpareBank 1.
Når du handler i nettbutikker, reserverer disse ofte penger på kortet ditt og belaster ikke kortet umiddelbart. Dette gjelder særlig når du kjøper flyreiser eller hotellovernattinger. Slike reservasjoner fjernes etter 3 til 5 virkedager.
Hvis transaksjonen er blitt bokført flere ganger, må du kontakte dem som har belastet deg dobbelt.
Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}