Norske myndigheter har bedt alle norske banker om å sørge for at kundeinformasjon og legitimasjon er oppdatert.
Sammen forebygger vi hvitvasking
Vi trenger din hjelp!
La oss kalle dette en felles dugnad for å avdekke og forhindre svindelforsøk: Med oppdatert informasjon er du bedre beskyttet mot ID-tyveri, svindelforsøk og andre former for økonomisk kriminalitet. Vi trenger derfor hjelp med ny legitimasjon og stille noen spørsmål til deg.
Ny privatkunde
Du må opplyse om navn, fødselsnummer eller D-nummer og fast adresse. Du må også vise pass eller ha BankID fra annen bank. I tillegg må du opplyse om:
- kundeforholdets formål
- hvorfor du ønsker å gjennomføre større transaksjoner
- hvor pengene kommer fra eller hva de skal brukes til
- du eller noen nærstående har et høytstående verv eller stilling i utlandet
Ny bedriftskunde
For nye bedriftskunder gjelder det samme som for nye privatkunder. I tillegg må du opplyse om:
- foretaksnavn, organisasjonsnummer og eierforhold.
- det er privatpersoner, som alene eller sammen med noen i nær familie, har direkte eller indirekte eierandeler på mer enn 25 prosent, eller om noen på annen måte kontrollerer virksomheten.
- Representanter for bedriften eller personer med disposisjonsrett over bedriftens midler, må legitimere seg samt dokumentere sin rett til å opptre på vegne av bedriften.
Deg som allerede er kunde
Flere av våre kunder blir nå kontaktet av banken med beskjed om at vi trenger ny legitimasjon. Årsaken er at vi dessverre ikke har tilstrekkelig dokumentasjon på kundenes identitet i vårt arkiv. Du må derfor være forberedt på å svare på spørsmål og fremlegge gyldig legitimasjon.
Som bank må vi kunne dokumentere overfor myndighetene at vi gjennomfører nødvendige kundetiltak av alle våre kunder.
For privatpersoner
Oppdatering av kundeinformasjon gjøres ved å klikke på knappen under. Du må logge inn med BankID.
Ved spørsmål kan du kontakte vårt kundesenter på telefon 915 02130
Skal du oppdatere kundeinformasjon for egne barn eller personer under vergemål kan du logge inn med BankID og bruke dette skjemaet.
Har du fått SMS, mail eller en melding i din nettbank om å legitimere deg og oppdatere kundeinformasjon?
Du kan når som helst komme innom et av våre kontorer i Hønefoss, Jevnaker, Gran eller Nittedal i løpet av vår åpningstid. Dersom du har lang avstand til et av våre kontorer kan du også legitimere deg i en annen SpareBank 1 bank.
Bor du i utlandet, eller har BankID utstedt i en annen bank? Trykk på knappen under for å komme til riktig skjema.
Fra du er 13 år kan du få BankID. For å få BankID hos oss må du komme innom et av våre kontorer med legitimasjon. Gyldig legitimasjon for å få BankID er norsk fødselsnummer og pass . Dersom du ikke kan møte opp i kontoret, ta kontakt på telefon 915 02130.
Du er også kunde i SpareBank 1 Ringerike Hadeland dersom du kun er disponent på en konto registrert i vår bank - derfor må vi også ha bevis på at du er du.
Skjema finner du på knappen under, og du må logge deg inn med BankID (fra annen bank).
For bedrifter
Vi henter informasjon fra Brønnøysundregistrene. Det er derfor viktig at du som kunde sørger for at opplysningene er oppdatert. Skjema som fylles ut nedenfor signeres med BankID.
Vi henter informasjon fra Brønnøysundregistrene. Det er derfor viktig at du som kunde sørger for at opplysningene er oppdatert. Skjema som fylles ut nedenfor signeres med BankID.
Noe du lurer på?
Legitimasjonskravet er skjerpet både i Norge og internasjonalt. Dette betyr ikke at vi mistenker kundene våre, men formålet er å forhindre økonomisk kriminalitet i møte med den digitale utviklingen. I henhold til reglene for BankID må banken gjennomføre kontroll av pass for alle som har eller skal ha BankID.
Vi anbefaler at kundene legitimerer seg med pass. Med pass mener vi: norsk pass, utenlandsk pass, norsk utlendingspass og norsk reisebevis for flyktninger.
Du trenger ikke pass for å være kunde, men vi må ha en gyldig legitimasjon. Har du ikke pass kan du for eksempel vise førerkort eller bankkort med bilde fra en annen bank. For å få BankID er det krav om at du viser pass.
Skal du ha BankID må du ifølge norsk regelverk legitimere deg med pass. Blir du kontaktet må du derfor komme innom banken med gyldig pass hvis du fortsatt ønsker å bruke BankID fra vår bank.
Dersom du bor et annet sted i Norge kan du møte ved et annet SpareBank 1-kontor. Finn nærmeste kontor på sparebank1.no. Oppholder du deg utenlands må du ta kontakt med banken.
Myndighetene har bedt alle norske banker om å ha kjennskap til hvordan kundene bruker bankens produkter og tjenester – og denne informasjonen skal registreres og oppdateres jevnlig gjennom hele kundeforholdet. Derfor stiller vi disse spørsmålene også til deg som har vært kunde i mange år.
Det er viktig at du svarer på alle spørsmålene slik at informasjonen vi har om deg er oppdatert og riktig. Dersom vi ser at det mangler svar fra deg, kan en konsekvens bli at mobilbank, nettbank, kort og konto sperres inntil vi har registrert din besvarelse. Har du spørsmål? Kontakt Kundeservice på telefon 915 02130