Gå til Salg i venstremenyen og velg Kunder. Her ser du en oversikt over alle kunder du har opprettet. Klikk deg inn på aktuell kunde for å komme til deres kundekort. Kundekortet er delt inn i elleve faner med informasjon.
Hvordan fyller jeg ut kundekortet?
Detaljer
- Kundedetaljer: Her registrerer du kundens navn, organisasjonsnummer, eventuelt fødselsnummer, link til webadresse og e-post for purring. Ved å klikke på knappen Søk etter oppdateringer vil systemet søke mot 1881 og Brønnøysundregistrene, og du kan velge å oppdatere kontaktinformasjonen. NB! Merk at oppdatert kontaktinformasjon ikke synkroniseres over til allerede opprettede fakturakladder eller repeterende fakturaer. Ny informasjon må i så tilfelle endres direkte på aktuelle faktura(er).
- Kontaktinformasjon: Her registrerer du fakturaadresse, leveringsadresse, e-postadresse og telefonnummer. Det er også mulig å velge å fakturere uten leveringsadresse.
- Betingelser: Her registrerer du eventuelle betalings- og leveringsbetingelser og avgiftsbehandling (mva-fritt salg innenfor eller utenfor loven, og salg til utland uten mva.). Du velger også foretrukket valuta og språk for fakturering, og standard prishåndtering for viderefakturering. Standard valuta og språk er alltid hhv. NOK og norsk (bokmål), dersom ikke annet er spesifisert i overordnet valuta- og blankettoppsett.
- Purring: Her setter du hake ved purrestopp, dersom du ønsker at den aktuelle kunden ikke skal kunne purres.
- Dimensjoner: Her kan du tilknytte kunden et prosjekt eller en avdeling. Du kan også knytte kunden til en egendefinert dimensjon.
- Bank & EHF: Her kan du legge inn bankkonto, KID-nummer, peppoladresse og GLN-nummer. De to sistnevnte må benyttes for å kunne sende EHF til utlandet, og angis med formatet <landkode> :<identifikator>. Disse feltene skal ikke fylles ut hvis du ikke har internasjonale kunder. Utsending av EHF til norske kunder vil feile dersom disse feltene er fylt ut.
- Blanketter: Her kan du legge inn eventuelle standardblanketter for faktura, ordre og tilbud til kunden.
- Kontakter: Her kan du legge til eventuelle kontaktpersoner tilknyttet kunden.
- Selgere: Her kan du legge til eventuelle selgere tilknyttet kunden.
Utsendelse
Her ser du en oversikt over aktuelle utsendelsesplaner for faktura, ordre, tilbud og purring. Klikk på Endre plan for å endre eller legge til utsendelsesplan. Klikk på søppelbøtten for å slette planen.
Åpne poster
Her finner du en oversikt over alle åpne og lukkete poster tilknyttet kunden. Klikk på Rediger for å bli direkte sendt til Åpne poster i regnskapsmodulen.
Produkter solgt
Her ser du en oversikt over alle ulike produkter som er solgt, hvor mange som er solgt, og hvor mye de er solgt for.
Dokumenter
Her kan du laste opp eventuelle dokumenter/vedlegg tilknyttet kunden. Klikk på Velg filer for å laste opp fil lokalt. Klikk på Hent fra innboks for å hente frem et dokument fra innboksen i regnskapsmodulen
Selskap
Her kan du legge til, og slette, eventuelle koblinger mot underselskap.
Prisavtaler
Her ser du en oversikt over eventuelle prisavtaler.
Purringer
Her ser du en oversikt over faktura med purring som er knyttet til kunden. Innkrevingsloggen viser hvilke steg i innsamlingsprosessen som er gjennomført på fakturaen.