Doble trekk på AvtaleGiro
På grunn av driftsproblemer kan du oppleve at transaksjoner via AvtaleGiro er ført feil.
Bankenes driftsleverandør jobber nå sammen med oss for å avdekke konsekvensene, og vi vil så snart som mulig komme tilbake med direkte kommunikasjon med berørte kunder.
Mer om hva som skjedde
En feil i Tietoevrys kjernebanksystemer førte til at AvtaleGiro- og AvtaleGiro i kombinasjon med eFaktura-transaksjoner ble kjørt dobbelt den 21. mai. Feilen oppstod 17. mai, men grunnet helligdager gikk transaksjonene først 21. mai. I løpet av tirsdag 21. mai ble alle betaleres (debitors) konti korrigert slik at disse nå er korrekt. Til onsdag 22. mai ble det gjennomført korrigeringer mot betalingsmottakeres konto (kreditor) slik at disse også er korrekt.
Dessverre har denne feilen, og korrigeringer som er gjennomført, medført utfordringer hos kreditor da informasjonsmeldinger (OCR-data) fra bank til kunde ikke har inneholdt informasjon om korrigeringer slik at kundereskontro da ikke blir korrekt. Fra et kundeperspektiv vil det dermed kunne leses ut fra innbetalingsfilene at man har fått et beløp to ganger, selv om det ene allerede har blitt tilbakeført. Det er kun betalinger fra kunder i banker som benytter Tietoevry som datasentral som er berørt, men betalinger går til alle bankene i Norge uavhengig av hvilken datasentral disse har. Feilen treffer derfor potensielt bedriftskunder i alle norske banker. Alle berørte kunder vil så snart det er mulig motta lister for å gjøre de korreksjonene som trengs.
Vi beklager overfor våre kunder.