Slik kommer du i gang
1. Vis fram gyldig legitimasjon
Du må møte opp i banken med pass eller norsk nasjonalt ID-kort for å få BankID. Vi hjelper deg med resten! Finn bankkontor.
2. Last ned BankID-appen
Last ned BankID-appen på mobilen din, så slipper du å huske passord eller tenke på hvor du la fra deg kodebrikken!
3. Da er du klar til å bruke BankID!
Nå kan du logge inn i banken og på andre nettsteder, signere dokumenter og avtaler, og handle trygt på nett.
Ta testen – går du på svindelen?
Svindlere blir stadig mer utspekulerte i sine. Her kan du sjekke om du ville avslørt svindelforsøket!
Hva er egentlig BankID?
BankID er en sikker og enkel måte å legitimere seg på nett. Du kan bruke BankID når du skal
- logge inn i banken og på andre nettsteder
- handle sikkert på nett
- signere dokumenter og avtaler
Ofte stilte spørsmål
Det kan være flere grunner til at du ikke får brukt BankID. Dette kan skyldes nettleseren, BankID-appen, eller at nettbanken er midlertidig utilgjengelig.
Hvis du får en feilmelding som starter med BID, så handler feilen om BankID.
Nei, det må du ikke, og du kan bli kunde hos oss med BankID fra annen bank.
Men når BankID med annen bank opphører, og du må få ny BankID, kan du få det ved å møte hos din nærmeste SpareBank 1 med norsk fødselsnummer og pass.
Hvilken innloggingsmetode bruker du?
Jeg bruker kodebrikke
Problem: Hvis du taster inn feil kode for mange ganger, blir kodebrikken sperret.
Løsning: Ring oss på [00000] så hjelper vi deg.
Problem: Kodebrikken viser ingen tall på skjermen, eller den viser en dato.
Løsning: Bestill ny kodebrikke
NB: Det kan ta flere dager før du mottar ny kodebrikke. Hvis du laster ned BankID-appen får du tilgang med en gang.
Får du feilmelding?
Hvis du får en feilmelding som starter med BID (BID er en forkortelse for BankID), så har disse feilmeldingene med BankID å gjøre. Se hva feilmeldingene betyr og hva som kan være løsningen.
Oppdater nettleseren din
Dette er nettlesere vi anbefaler for at nettbanken skal fungere optimalt. Vi anbefaler å bruke siste versjon:
Tips! Hvis du får problemer i én nettleser, kan det fungere å prøve en annen.
Det kan være flere årsaker til at BankID-appen ikke fungerer. Her er noen feilsituasjoner som kan oppstå, sjekk om veiledningen kan hjelpe:
Appen gir null respons etter at jeg har fylt inn fødselsnummer
Da har du mest sannsynlig slått av varslinger på mobilen din. Åpne BankID-appen og slå på varslinger ved å trykke på meldingen som ligger på hjem-skjermen. Da får du en snarvei inn i appen hver gang du skal godkjenne en forespørsel.
Jeg får ikke app som et alternativ ved innlogging
Du må velge BankID, og ikke BankID på mobil, når du skal logge inn med app. Når du logger inn første gang med app, velger du app som metode: klikk på "Velg annen BankID" under feltet for engangskode. Så velger du ønsket kodeapp i listen, trykker deg videre og følger instruksjonene på mobilen din.
Jeg får ikke opp pushmeldinger fra BankID-appen på min Apple-enhet, hva er feil?
Dersom du ikke får opp pushmeldinger fra BankID-appen, må du først sjekke om du har skrudd på varslinger på enheten du bruker. Dette gjøres i innstillingene på Apple-enheten din. Dersom du har skrudd på varslinger, men fortsatt ikke får pushvarslinger fra BankID-appen når du logger inn, bør du sjekke om du har aktivert fokusmodus som «Ikke forstyrr». I enhetens innstillinger kan du velge hvilke apper denne modusen ikke skal gjelde for.
Jeg klarte ikke trykke på pushvarselet, hva gjør jeg?
Dersom du ikke fikk trykket på pushvarselet fra BankID-appen når du skulle gjøre en innlogging, kan du gå inn i appen for å godkjenne innloggingen. Deretter må du gå tilbake til brukerstedet hvor du gjorde innloggingen, for å taste inn ditt BankID-passord.
Jeg prøver å gjøre en innlogging med BankID-appen, men den blir stående og rulle?
Hvis du prøver å logge inn med BankID-appen og den blir stående å rulle uten at noe skjer, har du mest sannsynlig ikke fått trykket på pushvarselet som har kommet opp. Da kan du manuelt gå inn i BankID-appen for å bekrefte at det er du som prøver å logge inn.
Hva gjør jeg hvis appen blir sperret etter at mange forsøk på innlogging har feilet?
Hvis appen blir sperret etter at mange forsøk på innlogging må du kontakte banken din for å låse opp BankID-appen igjen. Det hjelper ikke å aktivere appen på nytt.
Fant du ikke hjelp?
På bankid.no kan du finne enda flere detaljer hvis du har problemer med BankID-appen.
Du kan endre passordet ditt når du skal logge inn i nettbanken.
- Velg BankID for å logge inn, og skriv inn fødselsnummeret ditt.
- Klikk på Meny øverst til høyre i vinduet og velg Endre BankID-passordet.
- Følg veiledningen for å endre passordet og lag et sikkert passord.
NB: Hvis du bruker raskere BankID (altså logger inn i BankID-appen med finger- eller ansiktsgjenkjenning) må du avbryte innloggingen for å komme til dette valget. Etter at du har skrevet inn fødselsnummeret ditt trykker du Avbryt, deretter Bekreft. Velg så BankID med app, da vil du få opp valget Meny øverst til høyre i vinduet og du kan velge Endre BankID-passordet.
Det nye passordet må være minst 8 tegn og inneholde både bokstaver og tall, eller en kombinasjon av små og store bokstaver. Bruk spesialtegn, for eksempel $ eller #, for å gjøre det ekstra sikkert. Vi sjekker passordet ditt mot en liste av ofte brukte passord som ikke er sikre nok, inkludert fødselsdatoen din.
Husk at BankID-passordet ditt er personlig. Du skal ikke dele det med andre. Du bør endre passordet ditt hvis du tror at noen andre har fått vite det. Har du glemt passordet ditt, må du ta kontakt med oss på 915 02130.
Se også:
Glemt BankID passord
Kodebrikken kan være grei som en reserveløsning, men er ikke nødvendig å ha. Bruker du BankID-appen i stedet har du med deg kodebrikken overalt, hele tiden! Hvis du har registrert mobilnummer og epost i nett- eller mobilbanken kan du enkelt komme i gang ved å lese mer og laste ned BankID-appen her.
Dersom du ikke bestiller ny kodebrikke og heller velger BankID-appen, bidrar du også til å redusere elektronisk avfall. Godt for miljøet og enklere for deg!
Hvis du ønsker å bestille ny kodebrikke, kan du gjøre dette innlogget på chat eller ta kontakt med oss på 915 02130. Det tar ca. 10 dager før du får kodebrikken i postkassen. Kodebrikken er personlig og skal ikke benyttes av andre.
Avtalevilkår for BankID
Slik oppfyller vi de europeiske kravene til sikker elektronisk identifikasjon: