Så lenge du har en terminal og avtale med BankAxept, trenger du ikke å gjøre noe. Tæpping med Vipps fungerer automatisk når det lanseres. De fleste terminaler i Norge har avtale med BankAxept.
Ja, det funker i så godt som alle butikker i Norge. Kortterminalen din må ta imot BankAxept-kort – noe de aller, aller fleste kortterminaler gjør.
Kundene dine kan ikke tæppe med Vipps enda hvis du har en terminal som kun aksepterer Visa (gjelder for eksempel Zettle- og SumUp-kortterminaler).
I god tid før sommerferien 2025 vil det også være mulig å tæppe med Vipps via Visa og MasterCard- Det betyr at man kan vippse i hele verden.
Når kunden tæpper med Vipps vil det fra start kun gå gjennom som BankAxept-transaksjoner. Med andre mobile lommebøker, som Apple og Google Pay, kan det også gå gjennom som Visa eller MasterCard-transaksjoner. Korttransaksjoner med BankAxept er oftest de billigste for bedriften.
Ja, det går fint.
Ja, det går fint.
Lurer du på hva kundene må gjøre for å komme i gang? Eller hva med deg selv når du skal betale med bedriftskortet?
Det koster det samme som en vanlig kortbetaling via BankAxept. Det er ingen forskjell på om kunden setter inn kortet, tæpper kortet eller tæpper med mobilen.
For kunden koster det selvfølgelig ingenting.
Niks! Det er uansett en BankAxept-transaksjon. Kunden har bare valgt å tæppe med Vipps i stedet for å sette inn, eller tæppe med kortet.
Oppgjør og retur
Det er det samme som for andre BankAxept-transaksjoner. Hvis du avstemmer bankterminalen hver dag, utbetales oppgjøret for BankAxept-transaksjonene daglig på alle virkedager.
Hvis det for eksempel er en helligdag, godskrives konto senest første virkedag etter at transaksjonene er sendt inn for oppgjør.
Det gjør du på samme måte som for andre BankAxept-transaksjoner.
Det kan du ikke, siden det egentlig er en vanlig BankAxept-transaksjon. Vipps er bare lommeboka som holder kortet for kunden. Betalingen vil derfor vises som en BankAxept-transaksjon i oppgjøret.
Hvis noe feiler
Du trenger en terminal som tar imot NFC-betalinger og en avtale med BankAxept. Hvis dette er på plass og det fortsatt ikke funker, ta kontakt med terminalleverandøren din, så de kan undersøke.
Man kan foreløpig ikke tæppe med Vipps i Zettle- eller SumUp-terminaler, siden disse ikke har avtale med BankAxept.
Nei, tæpping med Vipps er avhengig av en fungerende terminal. Men hvis du har et Vippsnummer i bakhånd, kan du fint bruke det!
Jepp! De kan fortsatt tæppe med Vipps selv om Vipps skulle være nede. De kan til og med tæppe uten dekning på mobilen.
Hvis kundene har skrudd på lynrask tæpping, kan de tæppe ved å dobbelttrykke på sideknappen. Hvis det mot formodning ikke går an å logge inn i Vipps-appen, finner de likevel en tæppe-knapp de kan trykke på når de åpner appen.
Vis frem at kundene kan tæppe med Vipps
Det er nok mange som vil betale med mobilen og da er det fint å vise at de faktisk kan det hos deg.
Bestill en gratis pakke med 2 plakater, 4 runde klistremerker, 4 snakkeboble-klistremerker, 4 vippetasser
Slik gjør du det: Send SMS med kodeord VIPPS TÆPP og navn + postadresse/postboks til 27400.
*Husk å skrive postadresse (f.eks. postboks), ikke besøksadresse.* Vil du ha flere gratis pakker med merking, sender du bare en ny SMS.
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}