Oppdatering av kundeinformasjon
Dette må du gjøre:
Det å legitimere seg og å oppdatere kundeinformasjon er to forskjellige ting. I enkelte tilfeller har vi behov for at du hjelper oss med begge deler. Hvilke krav som gjelder for deg står oppgitt i meldingen du mottok fra oss. Slik gjør du:
Legitimering
a) Logg inn med BankID og send kopi av passet ditt
Har du BankID og nettbank hos oss, kan du ta bilde av passet ditt, og sende oss dette via sikker filopplasting.
Har du ikke nettbank hos oss? Da kan du logge inn med BankID og bruke dette skjemaet for sikker filopplasting.
b) ... eller kom innom et av våre kontorer med gyldig pass.
Har du spørsmål? Kontakt oss på telefon 05700. Vi hjelper deg gjerne.
Her finner du våre kontorer.
Dersom du har lang avstand til kontorene våre kan du også legitimere deg i en annen SpareBank 1 bank.
For privatkunder:
Følg knappen til skjema for oppdatering av kundeinformasjon. Obs! du må logge inn med BankID.
Har du ikke BankID? Ta kontakt med oss
Skal du oppdatere kundeinformasjon for egne barn eller personer under vergemål kan du logge inn med BankID og bruke dette skjemaet.
Er du bedriftskunde klikk her
Noe du lurer på?
Legitimasjonskravet er skjerpet både i Norge og internasjonalt. Dette betyr ikke at vi mistenker kundene våre, men formålet er å forhindre økonomisk kriminalitet i møte med den digitale utviklingen. I henhold til reglene for BankID må banken gjennomføre kontroll av pass for alle som har eller skal ha BankID.
Vi anbefaler at kundene legitimerer seg med pass. Med pass mener vi: norsk pass, utenlandsk pass, norsk utlendingspass og norsk reisebevis for flyktninger. Du trenger ikke pass for å være kunde, men vi må ha en gyldig legitimasjon. Har du ikke pass kan du for eksempel vise førerkort eller bankkort med bilde fra en annen bank. For å få BankID er det krav om at du viser pass.
Skal du ha BankID må du ifølge norsk regelverk legitimere deg med pass. Blir du kontaktet må du derfor komme innom banken med gyldig pass hvis du fortsatt ønsker å bruke BankID fra vår bank.
Dersom du bor et annet sted i Norge kan du møte ved et annet SpareBank 1-kontor. Finn nærmeste kontor. Oppholder du deg utenlands må du ta kontakt med banken.
Myndighetene har bedt alle norske banker om å ha kjennskap til hvordan kundene bruker bankens produkter og tjenester – og denne informasjonen skal registreres og oppdateres jevnlig gjennom hele kundeforholdet. Derfor stiller vi disse spørsmålene også til deg som har vært kunde i mange år.
Det er viktig at du svarer på alle spørsmålene slik at informasjonen vi har om deg er oppdatert og riktig. Dersom vi ser at det mangler svar fra deg, kan en konsekvens bli at mobilbank, nettbank, kort og konto sperres inntil vi har registrert din besvarelse. Dette gjelder også om du ikke legitimerer deg dersom du har blitt bedt om det.
Har du spørsmål? Kontakt Kundeservice på telefon 05700
Hvorfor har vi sperret ditt kundeforhold?
Loven krever at vi har oppdatert legitimasjon og kundeinformasjon på alle våre kunder. Målet er å beskytte privatpersoner og bedrifter mot ID-tyveri, svindelforsøk og annen økonomisk kriminalitet.
Vi har sendt flere meldinger til kunder som må oppdatere legitimasjon og/eller kundeinformasjon. For de kunder som ikke har svart på våre henvendelser er vi forpliktet overfor myndighetene å sperre kundeforholdet. Vi beklager de ulemper dette medfører.
Hva kan du gjøre?
Ring oss på (+47) 69 19 42 95 eller (+47) 915 05700 så hjelper vi deg med hva som er enklest for deg. For at vi kan gjenåpne ditt kundeforhold må du legitimere deg på nytt og sørge for at kundeinformasjon er oppdatert.
Eller kom gjerne innom et av bankkontorene våre med passet ditt. Da skanner vi passet ditt for deg og deretter gjenåpner ditt kundeforhold. Du kan også få beskjed om at du trenger å oppdatere din kundeinformasjon før vi kan gjøre dette.
10 råd mot ID-tyveri
Det er viktig å verne om ID-kort, passord og koder. Da er du ekstra godt rustet hvis du blir utsatt for et ID-tyveri.