Bil
Beskytter deg mot skader, tyveri og andre uforutsette hendelser.
Forsikring er trygghet for deg selv, familien din og verdiene dine. Forsikringene kjøper du hos oss, og forsikringsselskapet vårt Fremtind hjelper deg hvis noe går galt.
Du har alltid full oversikt over avtalene dine i nett- og mobilbanken eller «min side».
På kundeservicesidene våre kan du blant annet logge inn og se dine avtaler, kontakte rådgiver, kjøpe og avslutte forsikringer, se spørsmål og svar om faktura og mye mer.
Ønsker du å melde skade eller prate med en skadebehandler, hjelper forsikringsselskapet vårt Fremtind deg.
Ofte lønner det seg å sjekke flere priser før du bestemmer deg for å kjøpe. Beregn pris på forsikringer du ønsker å kjøpe eller flytte, med kalkulatoren vår. Da får du et tilbud du kan tenke på i inntil 30 dager.
Husk at hvis du samler flere forsikringer hos oss gir vi deg inntil 20 % samlerabatt på skadeforsikringene dine, på toppen av andre rabatter.
Se hva andre i samme livssituasjon har valgt – som kanskje kan passe for deg og dere.
Flyttet hjemmefra? Blitt student?
Fått samboer? Kjøpt egen bolig?
Fått barn?
Har barna flytta ut?
Bedriftsavtalene som gjør arbeidsplassen attraktiv og trygg.
Tingene bedriften eier, med motor eller hjul. Eller begge deler.
Dekker bygg, eiendeler og ansvar – og mer hvis noe skulle skje.
Forsikring for deg og ansatte. For hendelser dere skulle vært uten.
Fleksible forsikringer som er tilpasset gårdsdriften din.
Forsikring er beskyttelse mot økonomisk tap, som i bunn og grunn betyr at du kjøper deg fri fra risiko.
Forsikring er en juridisk avtale mellom en forsikringstaker (personen eller bedriften som kjøper forsikringen) og et forsikringsselskap. Når du kjøper en forsikring (forsikringsavtale) betaler du en avtalt forsikringspris (premie) til et forsikringsselskap. I bytte overtar forsikringsselskapet en del av risikoen din, og du får utbetalt erstatning hvis du blir utsatt for tilfeldige og uforutsette hendelser som står beskrevet i forsikringsavtalen din. Det kan for eksempel være tyveri, brann, uhell, bilulykke, forlis, naturskade, dødsfall, sykdom og skade du eller dine eiendeler blir påført.
Du får erstatning eller utbetaling hvis du oppfyller vilkårene i avtalen og du har fulgt sikkerhetsforskriftene.
De fleste forsikringer har en egenandel, og er det du selv må betale når du bruker forsikringen. Som regel kan du velge egenandel når du kjøper forsikringen. Jo høyere egenandel du velger, jo lavere pris betaler du for forsikringen. Det kan også være det gjøres erstatningsfradrag, for eksempel aldersfradrag hvis det er skade på eldre ting.
Det finnes flere typer kategorier av forsikringer, men de vanligste for privatpersoner som deg og meg, er skadeforsikringer og personforsikringer.
Når du som forsikringstaker opplever en hendelse som er dekket av forsikringen, kan du sende inn en skademelding til forsikringsselskapet. Basert på vilkårene i forsikringsavtalen din, vil forsikringsselskapet vurdere hendelsen og betale ut erstatning i henhold til avtalen. Forsikring er et system som baserer seg på tillit.
Som hovedregel bør du ikke forsikre deg mot tap som du lett kan erstatte selv.
Det er flere måter å komme i kontakt med Fremtind Forsikring på, og det er ikke alltid så lett å vite hvor du skal henvende deg. For å vite hvem du skal kontakte, må vi vite hva du ønsker hjelp med:
Hjelp med forsikring
I motsetning til mange andre forsikringsselskap så sitter forsikringsrådgiverne for Fremtind Forsikring i bankene. Det er altså oss i banken du kontakter, og ikke Fremtind direkte. Vi hjelper deg med alt fra kjøp, endringer og oppsigelse, til fakturaspørsmål.
Kontakt oss på telefon, chat eller besøk oss på et kontor. Kontaktinformasjon finner du nederst på siden, eller ved å logge inn til «mine forsikringer».
Melde ny skade/sak
Fremtind Forsikring har en stor skadeavdeling som hjelper deg som har hatt en skade eller skal melde en ny forsikringssak. Melder du saken din på nett først, slipper du ventetid på telefon. Kontakt Fremtind Forsikring på telefon: 915 02300
Pågående sak
Har du allerede en pågående sak, finner du telefonnummer og e-post til din skadebehandler ved å logge inn til «mine skadesaker».
Klage
Hvis noe ikke er som det skal, setter vi pris på at du forteller det til oss. Send inn klage på forsikringsselskap.
Det er oss i banken du kontakter når du har spørsmål om fakturaen din fra Fremtind Forsikring, eller ønsker å endre noe på betalingen. Her er de vanligste spørsmålene vi får om fakturaen fra Fremtind.
Se alle spørsmål og svar om betaling og faktura.
Se mine fakturaer
Logg inn for å se og gjøre endringer på fakturaene fra Fremtind
Polisenummer er det samme som avtalenummer og forsikringsnummer. Dette nummeret er unikt for hver forsikringsavtale du har. Altså er nummeret på for eksempel bilforsikringen din forskjellig fra husforsikringen din.
Hvor finner jeg polisenummer?
Polisenummeret finner du under avtalenummer i forsikringsbeviset/forsikringspolisen din (under aktuell forsikring) ved å logge inn til «mine forsikringer» eller se mobil-/nettbanken.
Kundenummer
Du har også et kundenummer, som er unikt fra kunde til kunde. Det er også ulikt hvis du både er forsikringskunde som privatkunde og bedriftskunde.
Skadenummer
Hvis du må melde sak etter for eksempel en skade, får du et skadenummer (også kalt saksnummer). Dette er ulikt fra sak til sak. Leter du etter skadenummeret ditt, kan du logge inn til «mine skadesaker» hos Fremtind og finne dette der.
Noen endringer kan du gjøre selv ved å logge inn i «mine forsikringer», eller via mobil-/nettbanken. Gå til forsikringen du ønsker å endre. I listen ser du hvilke endringer du kan gjøre selv. Hvis du trenger å gjøre andre endringer, kan du enten ringe, skrive eller chatte med oss.
Hvilke endringer kan jeg gjøre selv?
Du kan selv gjøre flere endringer på forsikringene dine, som blant annet:
Se også:
Jeg har spørsmål om fakturaen jeg har fått fra Fremtind
Skadeforsikringer
Mange skadeforsikringer kan du avslutte selv i «mine forsikringer» (eller nettbank/mobilbank). Der velger du forsikringen du ønsker å si opp, og under forsikringsdetaljer finner du "Avslutt forsikringen". Trenger du hjelp du kontakte oss så hjelper vi deg.
Hvis du skal flytte skadeforsikringen til annet forsikringsselskap, får vi beskjed fra selskapet som overtar forsikringen, og vi avslutter forsikringen automatisk for deg samme dag som forsikringen startes opp i nytt selskap. Det samme gjelder hvis du flytter forsikringen til oss.
For noen skadeforsikringer, er det et par ting som kan være greit å vite:
Kjøretøy
For å si opp en kjøretøyforsikring for et registrert kjøretøy, må du først avregistrere kjøretøyet hos Statens vegvesen.
Båtforsikring
Båtforsikringen kan du si opp selv, men det kan være greit å vite at båtforsikringen har sesongvariert pris.
Innboforsikring
Innboforsikringen kan du også avslutte selv. Under forsikringsdetaljer finner du både «Avslutt forsikringen» og «Endre adresse». Dette gjelder ikke hvis du har LOfavør Innboforsikring, som følger medlemskapet og folkeregistrert adresse.
Reiseforsikring
Reiseforsikringen er inngått som en årsavtale, som fornyes automatisk ved hovedforfall. Når du sier opp reiseforsikringen, så vil den avsluttes ved hovedforfall.
Personforsikringer
Hvis du sier opp en personforsikring fordi du skal flytte den til et annet forsikringsselskap, bør du lese regler for flytting av personforsikring, før du avslutter forsikringen.
For å si opp en personforsikring logger du inn i «mine forsikringer» og velger forsikringen du ønsker å si opp, og velger "Avslutt forsikringen". Husk at du kan få utbetaling fra flere av samme personforsikring, så når du kjøper hos et forsikringsselskap vil den ikke automatisk avsluttes hos et annet.
Ønsker du hjelp?
Dobbel forsikring betyr at du har to av samme forsikring. Mange er dobbeltforsikret uten at de er klare over det. Verken forsikringsselskapene eller forsikringsformidlere kan heller ikke vite dette, da denne informasjonen ikke deles dem imellom.
Ved dobbel forsikring på skadeforsikringene dine vil du aldri få dobbel utbetaling ved skade. Mens ved dobbel forsikring på personforsikringene er utbetalingene annerledes. Du kan for eksempel ha to livsforsikringer (eller flere), som alle utbetales ved dødsfall i henhold til vilkårene.
Hva kan jeg gjøre?
Mistenker du at du er dobbeltforsikret, anbefaler vi deg kartlegge alle forsikringene dine.
Er du usikker kan du kontakte oss så skal vi prøve å hjelpe deg å rydde opp. Det kan også hende det lønner seg å samle alle forsikringene et sted.
Overforsikret/underforsikret
Ved overforsikring betyr det at du har unødvendige forsikringer, dobbeltforsikring eller for høy forsikringssum. Ved underforsikring betyr det at du risikerer selv å betale for en del av risikoen du i utgangspunktet ønsker å være forsikret mot. Et eksempel på å være underforsikret: Du kjøper et hus og forsikrer dette. Etter noen år bygger du garasje på den samme tomta, men glemmer å legge til garasjen i forsikringsavtalen for huset. Ved skade på hus og garasje vil du måtte betale for skadene på garasjen selv.
Ja, du har ubetinget angrerett på både skadeforsikringer og på personforsikringer. Angrefristen er 14 dager for skadeforsikringer og 30 dager for personforsikringer.
Du kan bruke angreretten innen angrefristen (14/30 dager) fra avtalen er inngått og du har mottatt alle opplysninger som angrerettloven krever. Du trenger ikke oppgi noen grunn for at du bruker angreretten.
Postadressen og e-postadressen for innsending står oppført i skjemaet.
Hvis jeg ikke bruker angreretten?
Hvis du ikke benytter deg av angreretten, vil avtalen være bindende slik den ble inngått. For en del forsikringer vil du likevel ha mulighet til å avslutte forsikringen når som helst, uavhengig av angrerettloven. Det er regulert i finansavtaleloven og forsikringsavtaleloven.
Forbrukerrådet kan gi veiledning om angrerett, tlf. 23 400 500.
Se også kundeservice for spørsmål og svar.
*Tusen takk til alle våre kunder! Vi ble kundefavoritt 2023 og er samlet sett blant Norges beste på skadeoppgjør ifølge Bytt.no. Vårt forsikringsselskap Fremtind kommer best ut på både skadeoppgjør, kundeservice og kundetilfredshet for en rekke forsikringer, blant 21 andre forsikringsselskap.
Les om våre best i test-utmerkelser
Du kjøper forsikringen din hos SpareBank 1, og den dagen du må bruke den, kontakter du forsikringsselskapet vårt Fremtind Forsikring.