![dame monterer smart røykvarsler i taket i stua si](/content/dam/SB1/foto/reise.jpg.thumb.1280.1280.jpg)
KUNDEFORDEL
SmartDelay+
Er flyet* ditt forsinket med mer enn 1 time får du fri tilgang til flyplassens lounge eller en utbetaling.
Koden du blir spurt om, finner du ved å logge inn til «mine forsikringer» og klikke på reiseforsikringen din.
Hvordan fungerer SmartDelay+?
Har du helårs reiseforsikring gjennom jobben eller privat, har du SmartDelay+ inkludert. Den gir deg gratis tilgang på flyplassens lounge, hvis flyet* ditt er mer enn 1 time forsinket. Det gjelder både ved utreise og hjemreise, tjenestereise og fritidsreise – i hele verden. Hvis ikke flyplassen har en lounge gir vi dere en utbetaling. Kompensasjonen gjelder for inntil 5 personer.
Slik fungerer SmartDelay+
- Du registerer flyvningen din minst 2 timer før avgang på smartdelay.com.
Koden du blir spurt om, finner du ved å logge inn til «mine forsikringer» og klikke deg videre til reiseforsikringen din. - Hvis flyvningen* din blir forsinket med mer enn 1 time, mottar du en kupong på SMS som gir deg tilgang til flyplassens lounge.
- Hvis ikke flyplassen du er på har en lounge, får dere en utbetaling på 40 euro per person. Du mottar instruksjoner fra PayPal på SMS for hvordan du får pengene utbetalt.
- Finn loungen og nyt gratis mat, drikke og wifi i rolige og komfortable omgivelser mens du venter på flyet.
- Blir flyet forsinket med mer enn 3 timer vil AirHelp automatisk søke refusjon for deg og reisefølget ditt – hvis du valgte dette da du registrerte reisen i punkt 1.
*gjelder kun flyvninger med flyselskap som oppgir oppdatert informasjon om forsinkelsen via flydataselskapet FlightStats.
AirHelp
Hvis flyet ditt er forsinket i mer enn 3 timer, kan du ha rett på kompensasjon på inntil 600 euro per passasjer. AirHelp er en tjeneste som tilbyr hjelp med krav om kompensasjon og erstatning til deg som har hatt problemer med flyreiser.
Når du bruker AirHelp, tar de seg av hele prosessen fra start til erstatning, men vær oppmerksom på at AirHelp tar en avgift på 35 % av det du får i kompensasjon.
Hvis du ønsker å bruke denne tjenesten, kan du krysse av for det når du legger inn informasjon om reisen din hos SmartDelay+.
Hva lurer andre på?
Hvis et forsinket fly medfører en ekstra overnatting, kan du få dette dekket av reiseforsikringen. Ny flybilett får du dekket av flyselskapet.
- Ta først kontakt med flyselskapet ditt eller reisearrangør. De har erstatningsansvar ved forsinkelse og kansellering og kan ofte hjelpe deg med å endre billettene eller finne annen transport.
- Ta vare på kvitteringer for utlegg og billetter underveis, samt bekreftelse på forsinket transport.
- Meld sak om forsinket fly til forsikringsselskapet.
Se også:
Når avgangen er forsinket
- Ta kontakt med transportselskapet – de kan ofte hjelpe deg der og da.
- Ta vare på kvitteringer på utlegg, billetter og bekreftelse på forsinket transport.
- Du trenger ikke å melde hendelsen til forsikringsselskapet før
du kommer hjem.
Når jeg kommer for sent til transporten
- Ta kontakt med fly, tog- eller busselskapet som er årsaken til at du ikke rakk frem, og be om en bekreftelse på forsinkelsen.
- Ta vare på kvitteringer for utlegg, billetter og bekreftelse på forsinket transport.
- Kontakt forsikringsselskapet for erstatning når du kommer hjem eller hvis du trenger hjelp.
Hvis forsinkelsen medfører en ekstra overnatting eller ekstra reiseutgifter – kan du få dette dekket av forsikringsselskapet.
Har du all nødvendig dokumentasjon tilgjengelig når du melder sak til forsikringsselskapet, vil de ofte avklare saken direkte.
Se også:
Hvis bagasjen din er mer enn 4 timer forsinket ved utreise, får du erstatning. Er du på jobbreise dekkes nødvendige utgifter uansett hvor kort tid bagasjen er forsinket. Forsinket bagasje ved hjemreise er ikke dekket av reiseforsikringen.
Dette skal du gjøre hvis bagasjen din er forsinket ved utreise:
1. Meld fra til flyselskapet
- Oppsøk skranken til flyselskapet for å melde ifra.
- Få en bekreftelse på forsinkelsen – en såkalt PIR-rapport.
2. Kjøp det du trenger
Blir bagasjen mer enn fire timer forsinket etter adkomst, kan du handle det nødvendige av klær og toalettsaker for inntil 5.000 kroner per person. Gjelder kun ved utreise. Vi dekker ikke utgifter til ting du kjøper etter at bagasjen er tilbake. Dette dekker også eventuell leie av nødvendig barnevogn/sykkel/ski eller annet sportsutstyr.
Husk å ta vare på kvitteringene og bagasjetaggen.
3. Kontakt forsikringsselskapet
Meld saken til Fremtind Forsikring for erstatning, innen 1 år fra hendelsen. Du kan alltid ringe hvis du trenger praktisk og umiddelbar hjelp – (+47 915) 02300.
Se også:
Ja, med reiseforsikringen vår har du ubegrenset samlet forsikringssum (erstatning) for bagasjen. Erstatningen er begrenset til 40.000 kroner per enkeltgjenstand*. For kontanter, pass og reisedokumenter er maks erstatning 10.000 kroner per person. Du er dekket av reiseforsikringen hvis årsaken er:
- Mistet/tapt innsjekket bagasje
- Skade på innsjekket bagasje
- Tyveri
- Ran
*Følgende eiendeler erstattes samlet som en enkeltgjenstand:
(eksempel: tar du med deg 5 dyre smykker på reise, er makserstatningen på 40.000 kroner til sammen for alle smykkene).
- Smykker, klokker, pels og bunad
- Elektronisk utstyr med tilbehør
- Musikkinstrumenter med tilbehør
- Sports-/fritidsutstyr
- Våpen med tilbehør
- Kjøreutstyr til motorkjøretøy
Vi anbefaler deg å kjøpe verdisakforsikring på ekstra dyre verdisaker. Da er du dekket for hele verdien, i hele verden og for nesten alle typer skader og hendelser.