Det er utallige ting som kan skje med huset ditt, og det er ikke alltid like lett å finne frem i vilkårene. Her er noen av de vanligste skadene, forsikringsselskapet vårt Fremtind behandler:
Den viktigste forskjellen er at husforsikringen dekker skader på selve bygningen og de delene som sitter fastmontert i bygningen, mens innboforsikringen dekker alle tingene dine, som du oppbevarer i boligen og som du tar med deg når du flytter.
For å hjelpe deg med dette, har vi i samarbeid med fageksperter laget en vedlikeholdskalender. Kalenderen gir deg steg-for-steg guider for hver årstid, med oppgaver du bør utføre for å holde boligen din i god stand.
Det kan være flere grunner til at beløpet er høyere (eller lavere) enn forventet.
Når du velger månedlig betaling beregnes de syv første månedlige terminbeløpene til 30 dager. De resterende fem månedlige terminbeløpene beregnes til 31 dager, og vil derfor være noe høyere. Til sammen utgjør dette et forsikringsår på 365 dager.
Vi fakturerer forskuddsvis. Første faktura etter at du har kjøpt forsikring inneholder derfor ofte en lengre periode enn ordinær månedlig termin. Se «Fra- og til dato» oppgitt i fakturaspesifikasjonen.
Første faktura etter overgang til lagringsforsikring kan "henge etter". Tilgodebeløpet blir korrigert på fakturaen etter, eller tilbakebetalt. For forsikringene på mc, moped og snøscooter blir det også gjort en avregning og korrigering på grunn av sesongvariert pris.
Ved oppsigelse av mc-, moped-, snøscooter- eller båtforsikring blir også fakturaen korrigert for sesongvariert pris.
Hvis du er usikker, kan du kontakte oss så skal vi hjelpe deg.
Du kan velge mellom 4 forskjellige betalingsfrekvenser på forsikringene dine:
Månedlig betaling
Kvartalsvis betaling
Halvårlig betaling
Årlig betaling
Hvis du ønsker å forandre på betalingsfrekvensen du har i dag, kan du logge inn til «mine forsikringer», velge «betaling og faktura» i menyen, gå til «betalingsavtaler» og «endre betalingsintervall». Er du usikker kan du kontakte oss så hjelper vi deg med å endre.
«Fra dato» som avviker fra gjeldende termin betyr at det er gjort endring med tilbakevirkende kraft. Vi har derfor foretatt en avregning med virkning fra samme dato. Hvis din forsikringspris er endret vil du få et tillegg, eventuelt fradrag, med bakgrunn i hva som tidligere er fakturert.
AvtaleGiro
Du vil ofte motta første faktura i posten, fordi denne som regel blir produsert før AvtaleGiro eller eFaktura er registrert hos oss.
eFaktura
I nettbanken velger du «Innstillinger» og «Betaling» og der kan du velge «Tillat eFaktura» for å motta eFaktura. Avtale om eFaktura krever at du har valgt dette og ikke reservert deg.
Skal du foreta en innbetaling til Fremtind Forsikring fra utlandet trenger du følgende opplysninger:
IBAN – nummer NO7290011700771
SWIFT/BIC SHEDNO22XXX
Disse opplysningene finner du også på første side i mottatt eller varslet faktura. Fakturadokumentene har du alltid tilgjengelig ved å logge inn til mine forsikringer, mobilbanken eller nettbanken.
Når du selger huset, må du huske å si opp husforsikringen. Kjøper du nytt hus må du kjøpe ny forsikring. Har du innboforsikring, kan du endre adresse på denne, mens LOfavør innboforsikring automatisk følger din folkeregistrerte adresse.
Skal du selge boligen din? Se våre tips og råd til det som kanskje er ditt livs viktigste handel.
Er garasjen og annekset også dekket?
Forsikring av garasje eller andre bygninger tilknyttet huset, er tilleggsdekninger du velger når du kjøper husforsikringen. Du kan sjekke hvilke bygninger som ligger i avtalen under «tilleggsbygg» i husforsikringen din, ved å logge inn til «mine forsikringer».
Har du nylig bygd deg garasje, anneks eller et annet bygg, kan du kontakte oss og legge til dette i forsikringsavtalen din.
Jeg ønsker å leie ut huset
Hvis du starter å leie ut huset ditt eller deler av det, må du melde fra til oss om at du har utleie. Da vil du få en utleieforsikring som tilleggsdekning, som blant annet sikrer deg hvis leietakerne:
Hvis det skjer en skade på huset eller hytta som fører til vannlekkasje og vannskade, er selve huset eller bygningen dekket av husforsikringen. Det vil si tak, vegger, gulv og alt som sitter fast i boligen (parkett, peis, varmtvannsbereder, varmepumpe, kjøkken-innredning osv.). Det samme gjelder for hytta hvis du har hytteforsikring.
Ved vannlekkasje fra tak Husforsikringen din skal dekke det som skjer plutselig og tilfeldig. Hvis for eksempel taket ditt sakte, men sikkert blir ødelagt fordi du ikke vedlikeholder det, er det en skade som skjer over tid. Da dekkes den heller ikke av forsikringen. For å være dekket mot følgeskader som kommer av tak (inntil 50 år gammelt) som ikke er tett, må du ha topp husforsikringen.
Hva gjør jeg ved vannlekkasje?
Stopp vannet og redd eiendeler Ved vannlekkasje fra vannrør, finn hovedstoppekranen og steng av vannet. Hvis du ikke får stoppet vannet og det er behov for rørlegger så anbefaler vi at du selv engasjerer en rørlegger. Fjern mest mulig av vannet, for å begrense skaden. Flytt gjenstander bort eller opp fra vannet.
Dokumenter skaden For å hjelpe deg er dette relevant: Liste over ødelagte ting. Kvitteringer for eventuelle utgifter i forbindelse med hendelsen. For at Fremtind skal finne ut om de kan få reparert tingene dine, må du beholde dem til de har sett på saken.
Kontakt oss Meld skaden til Fremtind. De bistår deg også hvis du trenger akutt hjelp og gir praktiske råd gjennom hele prosessen. Ikke begynn med reparasjoner før du har kontaktet Fremtind – de vil hjelpe deg med det.
Er det skade på bygningen og du i borettslag må du også melde ifra til styret. De melder saken til sameiet/borettslaget sitt forsikringsselskap.
Hva skjer etterpå? Ved små skader, kan vi som oftest behandle saken ganske raskt. Det er mulig vi ber deg om å sende bilder av skadene. Ved større skader sender vi en takstinspektør eller håndverker til deg for å få bedre oversikt. De takserer skaden og kan gi deg informasjon om prosessen rundt reparasjonen.
Har du både innbo- og husforsikringen hos oss, får du én egenandel, ett kontaktpunkt og ett samlet oppgjør ved skade.
Ved installasjon av FG-godkjent vannstopper slipper du egenandel på inntil 6.000 kroner, hvis vannstopperen har bidratt til å forhindre en større skade.
Å vite forskjellen på husforsikring og innboforsikring kan være vanskelig i en del tilfeller. Men forskjellen er egentlig ganske enkel. Husforsikringen dekker skader på selve bygningen og de delene som sitter fastmontert i bygningen, mens innboforsikringen dekker alle tingene dine, som du oppbevarer i boligen og som du tar med deg når du flytter.
Her er noen eksempler på ting som er dekket av de forskjellige forsikringene.
Punktert vindu Et punktert vindu skyldes som oftest at vinduet er gammelt og slitt. Da vil ofte innfatning tørke ut eller sprekke opp, og slippe inn luft. Dette dekkes dessverre ikke av bygningsforsikringene (hus- og hytteforsikring).
Er vinduet nytt kan du få dekket dette av garantien på vinduet. Da må du ta kontakt med forhandleren eller snekkeren som satte det inn.
Knust vindu Er vinduet knust som følge av en skade eller fått termisk brudd kan du være dekket av hytte- og husforsikringen. Hvis du leier eller bor i et sameie eller borettslag har du ikke husforsikring, men du kan være dekket av innboforsikringen. Skaden må som hovedregel knyttes til en hendelse og et tidspunkt.
Liten/ingen drenering rundt huset eller tette dreneringsrør kan forårsake vanninntrengning og vannskader på bygningen. Bygningsforsikringen (hytte- og husforsikring) dekker normalt ikke skader som oppstår over tid, hvis skaden kommer av manglende vedlikehold av dreneringen. Innboforsikringen kan dekke deg for følgesskader hvis tingene dine har blitt ødelagt av vannet.
Har du fått vannskader og følgeskader på huset som følge av naturskader eller utvendig lekkasje fra rør vil du normalt være dekket av bygningsforsikringen.
En varmepumpe kan være dekket av både husforsikringen og innboforsikringen. Det vanligste er at varmepumpa en integrert del av huset, og da er den dekket av husforsikringen. Er det en frittstående varmepumpe som du kan flytte rundt på, er den definert som innbo og dermed dekket av innboforsikringen.
Skade
Har du hatt fysisk skade på selve varmepumpa som for eksempel skyldes brann, hærverk, kortslutning på grunn av lynnedslag eller spenningsfeil på strømnettet, kan du være dekket for varmepumpa (minus egenandel og aldersfradag).
Lekkasje
Har du fått skade på bygningen som følge av lekkasje fra varmepumpa er du ikke dekket. Her vil heller ikke følgeskader være dekket.
Slitasje og produktfeil
Forsikringen dekker ikke slitasjeskader eller produkt-/monteringsfeil på varmepumpe. Har varmepumpa sluttet å virke bør du sjekke med forhandleren, montøren eller leverandøren om det fremdeles er garanti på varmepumpa. Eventuelt om du kan reklamere.
Hvis huset eller leiligheten din blir ubeboelig som følge av en skade, kan du være dekket for utgifter til et midlertidig bosted, samt merutgiftene du får som følge av skadene. Det er forsikringsselskapet som avgjør om boligen din er ubeboelig, og deretter dekket for et midlertidig bosted og merutgifter.
Bygningsforsikringen dekker markedsleie for boligen din i perioden den er ubeboelig som følge av reparasjon av skadene. Du kan også få dekket tapte husleieinntekter hvis du har leietakere på kontrakt. Har du leid ut boligen uten at dette står i forsikringsavtalen, kan du få avkortning på erstatningen.
Har du innboforsikring kan du også få dekket merutgifter. Det vil si utgifter til leie utover det som dekkes av bygningsforsikringen. Merutgifter kan også være eksempelvis ekstra reisevei, pass av kjæledyr, lading av elbil og omadressering av post.
Hvis du får skade og du både har hus- og innboforsikringen din hos oss, trenger du bare å betale én egenandel.
Fullverdiforsikring er en forsikringsform som brukes på bygninger. Har du et fullverdiforsikret hus eller hytte betyr det at du til enhver tid er forsikret for et beløp som dekker kostnadene ved å bygge et tilsvarende hus eller hytte.
Når forsikringsselskapet beregner bygningens fullverdisum, danner det grunnlaget for den prisen du må betale for å forsikre det. Hvis du bygger på huset eller hytta di må du melde ifra slik at forsikringsavtalen din oppdateres.
Du får som hovedregel ikke kjøpe fullverdiforsikring på bygninger som:
er vesentlig slitt på grunn av alder, bruk eller manglende vedlikehold
Hvis de frosne vannrørene eller avløpsrørene er tilgjengelige, kan du prøve å tine rørene med en hårføner direkte på det frosne stedet. Unngå å bruke gassbrenner eller varmepistol for opptiningen, eller banking på rørene.
Hvis det er rør i rør kan du prøve å tine opp ved hjelp av en støvsuger. Åpne vannkrana der vannrøret er fryst, for eksempel kjøkkenet. Ta med støvsugeren til fordelerskapet, og finn røret som går til krana. Start støvsugeren for å suge varmt luft gjennom ytterrøret (trekkrøret) fra kjøkkenet. Når vannet starter å renne fra krana på kjøkkenet, er røret tint. Fortsett å la vannet renne en stund, slik at resten av isen i røret også smelter. Hvis det lekker vann fra trekkrørene etter opptining, kan røret være sprukket og må byttes. Steng av hovedkrana og kontakt en rørlegger.
Vær hjemme mens du tiner rørene, slik at du raskt oppdager hvis det oppstår en vannlekkasje.
Hvis røret er i bakken/utenfor huset kan du melde ifra til Fremtind. Deretter kan du bestille rørlegger som hjelper deg med å tine det frosne røret. Hvis du har bygningsforsikring (hytte- eller husforsikring) dekker vi tining av rør utenfor huset, minus egenandelen din.
Får du vannskade og du har en FG-godkjent vannstopper slipper du egenandel på inntil 6.000 kroner, hvis vannstopperen forhindrer en større skade.
Strømsparing og lave temperaturer er en farlig kombinasjon
Det er forståelse for at mange vil spare strømutgifter, men det kan gi mye større kostnader på sikt. Det er viktig at du har på nok varme slik at vannet i rørene dine ikke fryser. Om du ikke har tilstrekkelig med varme på våtrom og rom med rør, kan du risikere å måtte ta deler av regningen selv om du skulle få en frost- eller vannskade.
Egenandelen er det beløpet du må betale selv når du bruker husforsikringen, med unntak fra de faste egenandelene. Du kan velge hvor mye egenandel du vil ha når du kjøper forsikringen. Du har fem valgmuligheter for egenandel.
6.000 kr
8.000 kr
10.000 kr
12.000 kr
15.000 kr
25.000 kr
Jo høyere egenandel du velger, jo billigere blir husforsikringen.
Spesielle egenandeler Noen egenandeler har en fast sum hvis du får skade:
Dekning
Egenandel
Utleieforsikring
- Skade utført av leietakere eller deres gjester
Vannskade
- gjelder kun hvis du har en vannstopper som reduserte vannskaden
inntil 6.000 kroner lavere enn valgt egenandel
Har du allerede husforsikring? Du kan sjekke hva din egenandel er ved å logge inn til «mine forsikringer». Har du spørsmål eller ønsker å endre egenandelen, kan du kontakte oss så hjelper vi deg.
Aldersfrarag ved erstatning (hus og hytte) Ved skade som følge av lynnedslag, spenningsfeil på nettet, brudd på ledninger/utstyr eller annen tilfeldig og plutselig skade, gjøres det fradrag på grunn av alder. Dette gjelder blant annet fastmontert utstyr i boligen:
Fastmontert utstyr
Fradragsfrie år
Fradrag per påbegynt år (maks 80 %)
Utvendige ledninger av annet materiale enn plast
20 år
5 %
Bunnledninger av annet materiale enn plast – ledninger som ligger i grunnen under huset
20 år
5 %
Tanker og kummer av annet materiale enn plast/glassfiber
20 år
5 %
Sjø- og jordvarmeledning
20 år
5 %
Basseng/boblebad
5 år
10 %
Berg- og jordvarmepumpe
7 år
10 %
Luft til luft varmepumpe og luft til væskevarmepumpe
5 år
10 %
Varmtvannsbeholdere, vannpumper og lignende
5 år
5 %
Varmekabler og annen innretning for oppvarming og kjøling
Har du toppdekningen for husforsikring eller hytteforsikring dekker forsikringen følgeskader etter håndverkerfeil hvis skaden oppstår innen 10 år etter at arbeidet ble utført. Arbeidet må være utført av godkjent/autorisert håndverker- eller entreprenørbedrift. Har du standarddekningen er du dessverre ikke dekket.
Håndverkeren er i utgangspunktet ansvarlig for å rette opp i eventuelle feil og utbedre følgeskade etter dårlig utført arbeid hvis dette oppstår innenfor 5 år etter at oppdraget ble utført. Det er viktig at du reklamerer så fort som mulig til håndverkeren etter at manglene eller skadene ble oppdaget.
Hvis håndverkeren likevel ikke ordner opp, og det er mindre enn 10 år siden arbeidet ble gjort, vil toppforsikringen vår erstatte følgeskadene. Reparasjonen av selve feilen/mangelen må du betale for selv. Ved følgeskade på våtrom vil reparasjon av feilen/mangelen også være dekket under visse forutsetninger – som står beskrevet i vilkåret.
Kontakt oss Ring oss på (+47 915) 02300 så fort som mulig dersom du trenger hjelp. Vi gir deg praktiske råd om du trenger det. Du kan også melde skaden på nett, dersom det ikke haster. Ikke begynn med reparasjoner før du har kontaktet oss. Vi vil hjelpe deg med det.
Hva skjer så? Ved små skader på hus, kan vi som oftest behandle saken ganske raskt. Det er mulig vi ber deg om å sende bilder av skaden. Ved større skader sender vi en takstinspektør eller håndverker til deg for å taksere skadene.
Ja, både standard og toppdekningene våre for hus- og hytteforsikringen dekker termisk brudd i vindu.
Hva er termisk brudd? Termisk brudd refererer til en form for brudd eller skade som oppstår i glasset som følge av temperaturforskjeller eller termiske spenninger.
Når et vindu utsettes for store temperaturvariasjoner, kan det utvide eller trekke seg sammen. Hvis disse termiske endringene ikke utjevnes likt over hele vindusflaten, kan det oppstå indre spenninger i materialet. Når vinduet ikke kan motstå disse spenningene, kan det føre til at glasset sprekker. Dette kalles et termisk brudd. Termiske brudd kan også oppstå i andre materialer med lav termisk motstand, som keramikk eller betong.
Et vanlig eksempel på termisk brudd er når et vindu med glass utsettes for sterkt sollys. Solen varmer opp glasset ujevnt, fordi den ene siden av glasset blir mer oppvarmet enn den andre. Dette skaper termiske spenninger, som igjen kan føre til at glasset sprekker.
For å unngå termisk brudd har du et par forebyggende tips:
Åpne vinduene som blir utsatt på mye direkte sollys. Da er de mindre utsatt for spenning.
Bruk markiser for å blokkere direkte sollys og redusere varmebelastningen på glasset.
Vurder å installere vindusfilm eller vindusbeskyttelse som kan bidra til å fordele varmen i glasset jevnere.
Flytt utemøbler eller andre ting som står og skygger for deler av vinduene, da disse kan bidra til ujevn varmefordeling i vinduet.
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}