Hva er et årsregnskap?
Årsregnskap er det regnskapet alle aksjeselskap og andre regnskapspliktige bedrifter må sende inn til det offentlige hvert år.
Årsregnskap er det regnskapet alle aksjeselskap og andre regnskapspliktige bedrifter må sende inn til det offentlige hvert år.
Hovedregelen er at selskapsform og størrelse avgjør om bedriften har regnskapsplikt. Blant annet må disse levere årsregnskap:
Enkeltpersonforetak (ENK) har regnskapsplikt hvis de har eiendeler til en verdi på over 20 millioner kroner, eller antall ansatte som i gjennomsnitt er over 20 årsverk.
Et årsregnskap er en rapport med noen faste punkter som må være med:
I tillegg må bedrifter som etter regnskapsloven defineres som store foretak ha med en kontantstrømoppstilling.
Revisjonspliktige bedrifter må ha med en revisjonsberetning.
Årsregnskapet offentliggjøres for at myndigheter, eiere, kunder, leverandører, investorer, arbeidssøkere og andre interessenter skal kunne gjøre seg kjent med den økonomiske statusen i bedriften.
Regnskapstallene fra årsregnskapet er for eksempel det du får opp når du søker opp et foretak hos aktører som Proff.no.
For at nettsidene skal fungere, må vi bruke tekniske informasjonskapsler. Denne kan derfor ikke slås av
Kryss av hvis du vil slippe å gjøre de samme valgene hver gang du er på nettsidene våre. Funksjonelle informasjonskapsler lagrer opplysninger om din bruk av nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort, slik at du kan få funksjonalitet tilpasset deg
Kryss av hvis du vil at nettsidene våre skal bli bedre og enklere å bruke. Informasjonskapslene lagrer statistikk, og brukes for å analysere hva du gjør på nettsidene. Denne informasjonen hjelper oss til å forstå hvordan nettsidene blir brukt, noe som gjør at vi kan forbedre oss
Kryss av hvis du vil ha innhold som er tilpasset deg. Informasjonskapslene samler informasjon om ditt bruksmønster og dine interesser. Dette gjør at vi kan gi deg mer relevant og tilpasset markedsføring, også gjennom våre samarbeidspartnere, på for eksempel nettsider, annonser og i sosiale medier