Her finner du tips til gode rutiner og vaner som gjør hverdagen med egen bedrift enklere. Med gode rutiner bruker du mindre tid på regnskapet.
- Ikke bland din private økonomi med bedriftens økonomi
Det er mange fordeler med å holde din private økonomi adskilt fra bedriftens. Bankavstemming blir enklere, du kan sette opp kobling mellom bedriftskontoen og regnskapet for en mer effektiv hverdag, du slipper å sortere private og bedriftens inn og utbetalinger.
Vi anbefaler at bedriften din har egen konto, kort og nettbank for bedrifter. Bedriftskontoen bruker du til å betale utgifter og motta inntekter. Med eget bedriftskort er det enklere å registrere kjøp, og du slipper å tilbakebetale kjøp som ansatte gjør. Med nettbank bedrift får du full oversikt i nettbanken og unngår å bruke feil konto. Du får også bedre oversikt over de som trenger tilgang til kontoen og slipper at de skal se din private kontoinformasjon. - Ta deg tid til å gjøre det ordentlig
Det er bedre å ta seg tid til å gjøre ting riktig første gang. Er du usikker på hvilken kostnadskonto du skal bruke, så ta deg tid til å søke. Sjekk at du legger det inn på riktig dato, med riktig beløp og kunde eller leverandør. Det koster deg mer tid og penger å måtte rette det opp igjen senere. Trenger du hjelp med regnskapet ditt, kan du kontakte oss på 05770. - Sett deg inn i frister
Forskjellige selskap og selskapsformer har forskjellige frister for ting i regnskapet Sett deg inn i de offentlige fristene som gjelder for bedriften din. Dette hjelper deg med å planlegge og å sette opp en fast rutine. - Lag deg en fast rutine
Alt i regnskapet må ikke gjøres hver dag eller hver uke, men det er greit å følge det opp jevnlig for å være ajour. Start i god tid hvis det er leveringsfrist på det du skal gjøre. Tips til gode vaner:
- Gjør MVA-rapportering annen hver måned.
- Gjør bankavstemming hver måned.
- Avstem regnskapet ditt hver måned (sjekk at du ikke har åpne poster eller manglende føringer).
- Send inn A-meldinger hver måned.
- Send fakturaer fortløpende
- Registrer og betal regninger fortløpende.
- Fakturering
Lag og send faktura fortløpende. Drøyer du med å sende en faktura til en kunde så kan du motta inntekten senere, men du kan også risikere å glemme å fakturere kunden. Det beste er å fakturere sammen dagen som salget/leveringen. - Regninger
Hvis du ikke har gjort det, sett på at selskapet ditt kan motta faktura i EHF format. Da vil regningene fra leverandørene dine gå rett til regnskapet. Hvis leverandøren ikke kan sende faktura i EHF format, be dem om å sende faktura rett til innboksen din. Bokfør de og legg til de til utbetaling. Da er du sikker på at de blir betalt i tide og du får et godt rykte hos leverandørene. - Avstem banken
Du bør avstemme banken din hver måned. Da kan du sjekke at du har fått bokført alle inn- og utbetalinger på kontoen. - Avstemme regnskap
Avstemming av regnskapet er en kontroll for å se at hele regnskapet stemmer. Postene under er de mest vanlige og bør avstemmes månedlig. Mva kan avstemmes annenhver måned, og avskrivninger er mer varierende.
- Bankkonto
- Kundereskontro
- Leverandørreskontro
- Mva (hvis mva-registrert)
- Lønn
- Avskrivninger - Samarbeid med regnskapsfører
Noen ganger trenger du kanskje hjelp av den regnskapsfører. Spesielt i starten kan det være nyttig hvis du er usikker. Vi står klare for å hjelpe deg med stort og smått.