Hva er revisjonsplikt?
Revisjonsplikt er den plikten enkelte bedrifter har til å få regnskapet revidert av revisor.
Revisjonsplikt er den plikten enkelte bedrifter har til å få regnskapet revidert av revisor.
AS, enkeltpersonforetak, NUF, ansvarlig selskap (ANS/DA) og samvirkeforetak har revisjonsplikt, men du kan velge bort revisjon hvis:
For å være fritatt må man aktivt velge bort revisjon i samordnet registermelding. Det kan du gjøre i forbindelse med registrering av selskapet eller ved en ekstraordinær generalforsamling.
Alle stiftelser, ASA og finansforetak har revisjonsplikt, uavhengig av størrelse.
En revisjon utføres for å kvalitetssikre at tallene som selskapet rapporterer inn er riktige.
En revisjon kontrolleres av en uavhengig part, og fungerer derfor som et kvalitetsstempel for investorer, kunder, myndigheter eller finansinstitusjoner.
Det er mye du kan gjøre selv når det gjelder regnskap og regnskapsføring, men revisjon skal alltid gjøres av en ekstern, statsautorisert revisor, som ikke har tilknytning til selskapet.
Hvis du ansetter en revisor, får du både råd og hjelp til å lage gode rutiner for regnskapet. Men når du skal rapportere regnskapet til myndigheten, må du passe på at revisoren ikke har noen bånd til bedriften din. Det betyr at familie og venner ikke kan hjepe deg med revisjonen.
For at nettsidene skal fungere, må vi bruke tekniske informasjonskapsler. Denne kan derfor ikke slås av
Kryss av hvis du vil slippe å gjøre de samme valgene hver gang du er på nettsidene våre. Funksjonelle informasjonskapsler lagrer opplysninger om din bruk av nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort, slik at du kan få funksjonalitet tilpasset deg
Kryss av hvis du vil at nettsidene våre skal bli bedre og enklere å bruke. Informasjonskapslene lagrer statistikk, og brukes for å analysere hva du gjør på nettsidene. Denne informasjonen hjelper oss til å forstå hvordan nettsidene blir brukt, noe som gjør at vi kan forbedre oss
Kryss av hvis du vil ha innhold som er tilpasset deg. Informasjonskapslene samler informasjon om ditt bruksmønster og dine interesser. Dette gjør at vi kan gi deg mer relevant og tilpasset markedsføring, også gjennom våre samarbeidspartnere, på for eksempel nettsider, annonser og i sosiale medier