Phishing

Phishing, også kjent som falske e-poster, er svindelforsøk hvor svindlerne utgir seg for å være noen du stoler på for å lure deg til å gi fra deg sensitiv informasjon eller overføre penger til dem.

Illustrasjonsfoto av pc

Kjennetegn på phishing

Phishing er blant de vanligste formene for svindel. Her tar svindlerne kontakt via e-post (men se også SMiShing) og prøver å lure deg til å oppgi personlig informasjon de kan misbruke. Svindlerne ber deg enten svare på e-posten eller gir deg en link som leder til en falsk nettside. Du bør aldri trykke på en lenke for så å oppgi BankID og annen personlig informasjon.

Faresignaler du kan se etter

Punktene nedenfor betyr ikke nødvendigvis at avsenderen har urent mel i posen, men jo flere punkter som stemmer, desto mer på vakt bør du være.

  • Du får en e-post du ikke forventer fra en person eller et selskap du har tillit til.
  • Du blir bedt om å oppgi sensitiv informasjon enten ved å svare på e-posten eller ved å følge en link i e-posten. Det kan for eksempel være en netthandel, et postselskap eller et budfirma som ber deg oppdatere betalingsinformasjonen din.
  • Noen du kjenner tar kontakt og sier de er i trøbbel og bare trenger at du låner dem penger.
  • Avsender påpeker at det haster at du gjør det de ber deg om.

Slik unngår du å bli lurt 

  • Aldri gi fra deg sensitiv informasjon (for eksempel fødselsnummer, BankID-passord, kortnummer eller PIN-koder) på e-post, selv om de som ber det gjøre det ser ut til å være banken, politiet, eller andre du stoler på. Vi vil aldri be deg om å oppgi denne type informasjon, verken via e-post eller telefon.
  • Ta deg tid til å vurdere om henvendelsen kan være svindel. I en travel hverdag er mange av oss vant til å løse ting kjapt på mobilen så fort vi får e-posten, «så er det ute av verden», før vi egentlig har tenkt oss om. Det vet svindlerne å utnytte seg av.
  • Tenk gjennom om kommunikasjonen rimer med hvordan dette selskapet har pleid å kommunisere med deg.
  • Sjekk om domenenavnet stemmer overens med det du er vant til fra avsender, både i e-postadressen og i linken i e-posten. For SpareBank 1 skal domenenavnet være sparebank1.no.
  • Om du mottar meldinger fra venner eller familie som sier de er i trøbbel, ring vedkommende/legg på og ring personen opp igjen, og sjekk at det faktisk stemmer. Ikke overfør penger om du er i tvil!

Dette gjør du med phishing-e-posten

Har du mottatt en e-post du tror er et svindelforsøk?

  • Hvis du ikke har trykket på en lenke, svart på e-posten eller åpnet noen vedlegg, er ingen skade skjedd. Slett e-posten.
  • Har du trykket på en lenke eller åpnet et vedlegg, kan det ikke utelukkes at du har fått datavirus. Les mer hos Nettvett.no.
  • Har du gitt fra deg opplysninger til avsenderen av e-posten, enten ved å svare på e-posten eller etter å ha fulgt en link, må du ta kontakt med oss på 915 02244 umiddelbart.
  • Videresend e-posten til ${contacts.email.svindel} slik at vi sammen kan forebygge nye svindelforsøk.