Hva skal til for å få prisavslag på boligkjøpet?

Boligsalg går ikke alltid etter planen, og som boligkjøper kan du klage hvis du er misfornøyd med kjøpet. Men hva skal egentlig til for at du får prisavslag på boligkjøpet?

Du kan kun kreve prisavslag når det finnes en mangel ved eiendommen. Veldig enkelt kan vi si at en mangel er avstanden mellom det du forventet å få, og det du faktisk fikk. Med andre ord: Hvis eiendommen har en lavere standard enn du kunne forvente, er dette ifølge avhendingsloven en mangel.

Samtidig er det ikke automatisk en mangel ved boligen selv om forventningene dine ikke innfris. Avhendingsloven stiller strenge krav til hva du skal ha fått med deg før du kjøpte eiendommen. Dette gjelder spesielt det som står i salgsdokumentasjonen (som for eksempel tilstandsrapporten, salgsoppgaven eller egenerklæringen fra selger), men også det som var synlig på visning, eller informasjon du fikk av selger, megler eller bygningssakkyndig (takstmann).

Vi skjønner at dette kan være litt forvirrende. Vi har derfor satt opp en liste med punkter som skal gjøre det enklere for deg å vite når du kan klage – og når du ikke kan klage.
 

Kan jeg klage?
Det er mye informasjon det er forventet at du skal kjenne til når du kjøper bolig. Tre av tingene du skal kjenne til er:

  1. Boligens levetid
    Ingenting lever evig, heller ikke bygningsdeler. Når du kjøper en brukt bolig må du forvente at det kan være skader på bygningsdelene fordi de er gamle. Dette er ikke alltid nevnt konkret i salgsrapporten eller liknende, nettopp fordi det er en kjent sak at gamle ting kan gå i stykker. Eksempler kan være fuktskader som dukker opp fordi baderom, yttertak, drenering eller en kledning har gått ut på dato.
  2. Slitasje på bruktbolig
    Du kan ikke forvente at en bruktbolig har samme standard som en ny. Flere ting vil være mer slitt, og overflater har merker etter bruk. Eksempler kan være flekker, skraper, bulker, rifter og så videre på ulike overflater. Det kan også være at ting som at varmepumpa fungerer dårligere enn da den var ny, og det kan mangle håndtak, knagger, knapper eller liknende.
  3. Når boligen ble bygget
    Kravene til en bolig bygget i for eksempel 1955 var mye lavere enn kravene som blir stilt til en bolig i dag. Materialene og byggteknikkene som ble brukt den gang var også ofte dårligere enn dagens. Eksempler kan være at boligen ikke er isolert, eller er dårligere isolert enn nyere boliger, at boligen ikke er godt nok sikret mot skadedyr som mus, eller at vann- og avløpsrør ikke er sikret mot lekkasjer.

Det kan med andre ord være vanskelig å få prisavslag hvis det du klager på står i disse punktene, nettopp fordi loven stiller så store krav til deg som boligkjøper.

Vi skjønner godt at det kan være vanskelig å få oversikten over absolutt alt når du kjøper bolig. Har selgeren boligselgerforsikring hos oss, kan du melde krav til Fremtind, så ser de på saken din!

 

Se også:

Vanlige klager ved overtakelse av bolig
Hva er fristen for å klage på boligkjøpet?
Hva er egnenadelen på boligselgerforsikringen?

 

{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }