Bankpakke for barn og unge

Det er stor forskjell på å være 5, 12 eller 17. Vi har samlet de mest brukte produktene i ulike bankpakker.

0-5 år

6-12 år

  • Brukskonto
  • Sparekonto
  • Bankkort for barn
  • Spink - mobilbank for barn og unge.

13-17 år

  • Brukskonto
  • Sparekonto
  • Bankkort for ungdom (u/leg. med netthandel)
  • Mobilbank (Spink - opptil 13 år)

 

  • Er ikke barnet kunde fra før, ordner vi det samtidig. 
  • Ønsker du kun å opprette enkeltkonto til barnet, bestill her
  • Fra fylte 13 år kan ungdommen bruke nettbank/mobilbank. For å logge inn, må ungdommen ha BankID. Ungdommen må ha pass for å få BankID. Du bestiller nettbank og BankID her. 

Priser

  • Ingen årspris eller faste avgifter på bruk av kortet
  • Gratis å bruke i butikker og i SpareBank 1s minibanker. Uttak i andre bankers minibank 7 kroner, uttak i minibank i utlandet koster 30 kr + 0,5 % av uttaksbeløpet
  • Brukskonto 0,10 %
  • Spare 1,20 %
  • Spare Ung 1,20 % *

* 12 frie uttak i året, deretter koster hvert uttak 2 % av uttaksbeløpet, minimum 20 kroner.

Kortpraten - en god start gir gode vaner

Når barna skal begynne å bruke kort er det viktig at de forstår pengebruk og kortsikkerhet. Bruk vår samtaleguide her til å få tips om hva barna bør vite før de begynner å bruke bankkort for barn.

Bankkort

Mistet kortet?

Gi beskjed til foreldre så fort som mulig slik at banken kan bli varslet

Er det greit å dele PIN-koden med andre?

Nei. Koden er hemmelig. Ikke fortell koden til andre. 

Er det greit å oppbevare PIN-koden til kortet på huskelapp?

Nei, lær koden utenat. 

Ring oss for å sperre kortet

Hvis kortet har blitt borte eller det er mistanke om at andre kan ha fått tak i koden, meld fra til oss så raskt som mulig. Ring 915 02244, eller +47 915 02244 hvis du er i utlandet.

Har du funnet igjen kortet etter at det ble sperret? Da kan du som forelder kontakte oss på chat i nettbanken, så fjerner vi sperren med en gang. Har du ikke nettbank, kan du ringe oss på 915 02244 så hjelper vi deg.

Verdt å vite om bankpakken

Når du har bestilt bankpakken til ditt barn oppretter vi brukskonto, kort, sparekonto og mobilbank.

1) BankID for ungdom
Foreldre kan bestille BankID for ungdom som har fylt 13 år. Når begge foreldrene har signert på avtalen sender vi en SMS med beskjed om at BankID er klar. Da kan ungdommen komme innom banken med pass eller norsk nasjonalt ID-kort og få BankID. Bestill BankID for ungdom 13-17 år her.

2) Bankkort (+ pinkode) kommer i posten.
Pinkoden til kortet kommer i egen forsendelse. 

3) Last ned Spink/mobilbank
Barnet må ha bankkort før man kan laste ned mobilbank. Last ned Spink (for barn inntil 15 år).  Fra fylte 13 år kan ungdommen bruke nettbank/mobilbank. For å logge inn, må ungdommen ha BankID.

Med bankkort for barn eller ungdom kan ditt barn enkelt betale for varer i butikk og lære om kortbruk i trygge omgivelser. Det er ikke mulig å belaste kortet dersom det ikke er penger på kontoen. 

Saldo på brukskontoen, og forøvrig de andre sparekontoene kan enkelt sjekkes i mobilbanken som også følger med i bestillingen.

  • Kortet har ekstra sikkerhet. Det kan for eksempel ikke brukes uten at det er penger på konto. 
  • Kortet har ingen faste avgifter og er gratis å bruke i butikker og i SpareBank 1s minibanker. 
  • Kortet har ekstra sikkerhet. Det kan for eksempel ikke brukes uten at det er penger på konto. 
  • Kortet har ingen faste avgifter og er gratis å bruke i butikker og i SpareBank 1s minibanker. 
  • Bankkort for ungdom kan brukes til netthandel. Enkelte nettbutikker krever at kortholder har BankID.
  • Netthandelfunksjon kan skrus av ved å ringe Kundeservice på telefonnummer 915 02244
  • Kontoen barnet får i bankpakken heter Spare og denne har barnet full tilgang til selv. Foreldrene har også full tilgang til kontoen via nettbank og mobilbank.
  • Foreldre kan i tillegg opprette Spare Ung (denne sparekontoen ligger ikke i  bankpakken). Denne har ikke barnet tilgang til. Foreldre har tilgang til kontoen hver for seg i egen nettbank og mobilbank. Opprett Spare Ung

 

Spink er en mobilbank for barn og unge under 15 år som gjør det enkelt å se egen pengebruk og sparing. 

  • Foreldre har alltid full oversikt og kontroll i egen nettbank og mobilbank. Barnet kan ikke gjennomføre betalinger, og har ikke tilgang til sparekonto (Spare Ung), fond og forsikringer. 
  • Barnet har kun tilgang til sin egen brukskonto og sparekonto. 
  • Barnet bruker PIN eller fingeravtrykk for å sjekke saldo og penger inn og ut av kontoen. 

Med vennebetaling i Spink-appen har barnet mulighet til å betale og motta penger fra venner og familie. 

For barn over 13 år
Ja, barnet får tilgang til Vipps. Last ned appen og bruk BankID (bestilles separat) og det nye kortet med kortnummer for å aktivere tjenesten. 
Nyhet! Med noen begrensninger kan også barn under 15 år bruke Vipps. Tjenesten er foreldrestyrt og foreldrene bestemmer om barnet kan vippse penger til andre.  Les mer om Vipps her

For barn 6-12 år
Les mer om vennebetaling med appen Spink her

Det vil ikke bli opprettet dobbelt hvis barnet har noe i pakken fra før. 

Hvis barnet ikke er kunde fra før vil det bli opprettet automatisk. 

Fra 18 år er barnet fullt ansvarlig for egen økonomi. 
Les hvordan du kan gi barnet en god start.

  • Bankkontoen får endret rente, betingelser og gebyr likt bruks-og sparekontoer (se prislisten). 
  • Foreldrene fjernes som disponenter på bankkontoen og mister tilgangen i nett- og mobilbank. 
  • Dersom barnet har Spare Ung-konto blir denne tilgjengelig for barnet i nett- og mobilbanken og barnet får full råderett over pengene. (Nb! Ønsker du at barnet skal få tilgang til pengene senere, må dette spesifiseres når kontoen blir åpnet). 

{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }