Lovpålagte produkter
Har du ansatte settes det flere krav til deg som arbeidsgiver. Her finner du produktene du må ha som arbeidsgiver.
Skattetrekkskonto
- Alle bedrifter som betaler ut lønn eller pensjon må ha skattetrekkskonto.
- Kontoen kan kun brukes til forhåndstrekk av skatt, som deretter innbetales av din bedrift til skattemyndighetene.
Yrkesskadeforsikring
- Alle bedrifter som har ansatte er lovpålagt å ha yrkesskadeforsikring.
- Yrkesskadeforsikring dekker tap, utgifter og eventuell erstatning i fobindelse med sykdom eller skade som oppstår i arbeidssammenheng.
Pensjon
- Med noen få unntak er alle bedrifter som har ansatte lovpålagt å spare til pensjon for sine ansatte. Dette kalles obligatorisk tjenestepensjon, ofte forkortet til OTP.
- Det finnes to hovedtyper pensjon; innskuddspensjon og hybridpensjon.
Melde ansatte inn og ut av pensjon og forsikringer?
På innloggede sider kan du enkelt melde ansatte inn og ut av bedriftens pensjon- og forsikringsordninger. Der har du også oversikt over hvilke forsikringer hver enkelt ansatt har, og kan administrere samtykker og roller for egen bedrift eller tredjepart, for eksempel et regnskapsbyrå.
Kostnader ved ansettelse
Når du ansetter må du regne med flere kostnader i tillegg til lønn:
- Pensjon tilsvarende minst 2 % av årslønn
- Arbeidsgiveravgift: 0 - 14,1 % av årslønn + 12 % av pensjonskostnad
- Feriepenger på 12 % av årslønn
- Yrkesskadeforsikring (lovpålagt)
Eksempel på regnestykke:
Årslønn | 500.000 kr |
Pensjon, 2 % av årslønn | 10.000 kr |
Arbeidsgiveravgift = 12 % av årslønn + 12 % av pensjonskostnad |
61.200 kr |
Feriepenger, 12 % av lønn | 60.000 kr |
Yrkesskadeforsikring | 2.000 kr |
Total | 633.200 kr |