Det grønne skiftet gir nye muligheter og utfordringer. Vi hjelper dere med å få oversikt over bedriftens klimaavtrykk og lykkes med bærekraftsarbeidet.
Hva er fordelene med et klimaregnskap?
Oversikt over egne utslipp
Klimaregnskapet hjelper deg å identifisere områder hvor du kan redusere utslipp og dermed også redusere kostnader.
Konkurransefortrinn
Kunder og samarbeidspartnere krever ofte dokumentasjon på miljøarbeid. Et klimaregnskap kan derfor være avgjørende for å vinne anbud og tiltrekke seg nye kunder.
Styrket merkevare
Å kunne vise til konkrete tiltak og resultater innen klimaarbeid kan forbedre bedriftens omdømme og styrke merkevaren ovenfor kunder og ansatte.
Klimaregnskap
Et klimaregnskap er en oversikt over hvordan bedriften din påvirker klimaet – altså bedriftens klimaavtrykk. I klimaregnskapet får du kartlagt hvordan de ulike aktivitetene i bedriften er med på å påvirke klimaet, og hvor det er effektivt å sette inn tiltak for reduksjon av klimagassutslipp.
De fleste bedrifter er ikke lovpålagt å lage et klimaregnskap. Mange velger allikevel å lage et klimaregnskap for å tiltrekke seg nye kunder, ansatte, billigere finansiering eller styrke merkevaren. I forbindelse med offentlige anskaffelser er ofte kravene til klimaregnskap strenge. Her brukes miljø ofte som et tildelingskriterium, som vektes minimum 30 prosent.
Du kan bruke klimaregnskapet i anbuds- og tilbudsprosesser, årsrapporter og til profilering av bedriften. Innsikten fra klimaregnskapet kan brukes til å iverksette utslippsreduserende tiltak.
Klimaregnskapet består av tre deler:
- Bedriftens direkte utslipp fra egne aktiviteter
- Bedriftens utslipp fra energiforbruk som strøm og varme
- Bedriftens indirekte utslipp som reiser, transport og forbruk