Idé og planlegging
For å lykkes i oppstarten er det viktig å være godt forberedt. Se hva du bør ha på plass før du starter.
Idé og planlegging
For å lykkes i oppstarten er det viktig å være godt forberedt. Se hva du bør ha på plass før du starter.
Enn så lenge er den geniale ideen først og fremst inne i hodet ditt. Nå er det på tide å undersøke om den kommer til å fly ute i den virkelige verden. Her er noen spørsmål du kan stille deg.
1. Finnes det et marked for det du skal i gang med?
Hvis hyllene allerede flommer over av det du skal tilby, må du enten lage noe som skiller seg fra de andre, eller innse at svaret er «nei, dette finnes det ikke et marked for». Sett deg inn i hvilke andre som tilbyr det samme, og sjekk om det fortsatt er marked for ideen din.
2. Kommer du til å tjene penger?
Sett deg ned og regn på det: Hvor mye må du selge for å tjene penger? Trenger du finansiell hjelp i oppstarten? Hvor kan du eventuelt få økonomisk støtte? Her kan svaret være alt fra foreldre og venner til banken, investorer eller gjennom de offentlige støtteordningene.
3. Liker folk produktet eller tjenesten?
La folk teste tjenesten eller produktet. Tilbakemeldingene er gull! Ta dem på alvor og juster tjenesten og produktet i tråd med dem, hvis det gir mening. De som tester produktet for deg kan også bli dine første kunder (og begynnelsen på den verdifulle jungeltelegrafen).
4. Er du stolt av ideen din?
Gründerlivet innebærer masse hardt arbeid. For å lykkes må det du går i gang med være noe du virkelig tror på – også når det gjelder verdier som bærekraft, arbeidsvilkår og forskjellen produktet ditt gjør i verden.
Er svarene dine oppriktig ja på alle spørsmålene? Da er sjansene store for at du har en GOD IDÉ!
Tenk deg at du skal fortelle om ideen bak bedriften din i løpet av en kort heistur. Skal du rekke å si alt må du være presis og overbevisende. Dette kalles en heistale.
En heistale er en god øvelse for å kunne forklare ideen din til andre. Gjør det så enkelt som mulig, slik at mottakeren forstår hva du mener med en gang. Er heispitchen din god nok, får du kanskje et salg før heisen stopper!
Klarer du å selge ideen din på ett minutt?
Bruk 15 sekunder på hvert av punktene:
En forretningsplan eller forretningsmodell forklarer hvordan du i praksis, både internt og eksternt, planlegger å sette forretningsideen din ut i livet.
Et levende dokument
Forretningsplanen bør hele tiden være i utvikling. I Business Model Canvas ser du de viktigste delene av en forretningsplan, slik at det blir lettere for deg å vite hvor du skal begynne, og hva du bør fokusere på når du skal videreutvikle bedriften.
Du bør alltid ha en ryddig utgave for hånden. Den blir nyttig når du skal presentere planer for samarbeidspartnere, eller når du skal snakke med oss finansiering.
Bruk planen aktivt
Hvordan skal kunder og samarbeidspartnere oppdage bedriften din? Her får du en rask innføring i identitet, logo og målgrupper.
Det å designe logo og lage nettside er noe av det morsomste – og viktigste – du gjør når du etablerer et nytt selskap. Den visuelle profilen din skal:
Vær konsekvent i fargebruk, bilder og illustrasjoner – på tvers av ulike flater og medier. Det må være lett for folk å plassere deg i riktig «type bedrift». Få hjelp av fagfolk! De lever av å skape unike og attraktive førsteinntrykk.
Det er viktig å vite hvilke målgrupper du skal henvende deg til – altså hvem som vil ha størst behov for dine produkter eller tjenester. Når du har en klar formening om det, kan du skreddersy en visuell profil som vil virke tiltrekkende på akkurat dem. Test den visuelle profilen på målgruppen underveis.
Husk at fornøyde kunder er den beste markedsføringen. Gjør alt du kan for å gi kundene dine en god opplevelse, slik at de snakker om deg der ute. Lykkes du kontinuerlig med dette, har du verdens beste markedsføringsteam på jobb hver dag – gratis.
For å kunne bestemme hvilke mål du skal sette deg for salg av produkter og tjenester trenger du innsikt om markedet.
Du kan samle inn informasjon på internett, telefon, personlig intervju, eller ved hjelp av fokusgruppe, observasjoner eller eksperiment. Det kan også være aktuelt å analysere data i egne databaser eller annen tilgjengelig informasjon.
Et godt firmanavn kan gjøre at bedriften din blir lagt merke til. Navnet kan være avgjørende for at kunder og andre husker deg og forstår hva du driver med.
Navnet må
Noen liker navn som beskriver hva du gjør, mens andre foretrekker mer abstrakte navn. Et beskrivende navn, som "Hønefoss Rørleggerservice", forteller tydelig hva du driver med, men det kan også være mange andre som bruker lignende navn. Et abstrakt navn, som "Nimbus", gir mer rom for tolkning.
På navnesok.no kan du sjekke om navnet du vil ha er ledig som domenenavn, foretaksnavn og varemerke. Det er lurt å sikre domenenavnet først, og deretter registrere firmanavnet.
Før du går i gang må du være sikker på at du har penger nok til å dekke løpende utgifter i tiden før du får inntekter.
Det vanligste er å finansiere oppstarten med egenkapital og lån. Egenkapital vil si egne sparepenger eller penger du skaffer på annet vis, for eksempel fra familie og venner. Husk at du må kunne dokumentere hvor du har fått pengene fra.
Det finnes flere støtteordninger og tilskudd du kan søke på. Både offentlige og private.
Antonio Melis fulgte drømmen og driver to suksessfulle restauranter.
Langs den brusende Altaelva finner vi opplevelsesbedriften Sorrisniva. En gründerdrøm som startet i en elvebåt.
Satset alt på eget kjoledesign
Stine fant ut at hun hadde en designer i seg. Nå selger hun kjoler til hele Europa – fra Fosnavåg.