Dra nytte av å satse på bærekraft i bedriften

Å tenke på bærekraft er ikke bare noe kundene og myndighetene maser om. Det handler faktisk om å sikre bedriftens fremtid.

placeholder image

Kartlegg risiko

Ved å ta tak i bærekraftsutfordringer kan bedrifter få bedre kontroll på risikoer og lære å håndtere disse.

Dette vil hjelpe til for å:

  • Redusere operasjonelle risikoer knyttet til miljøpåvirkning, samfunnsansvar og økonomisk bærekraft
  • Unngå dårlig omdømme
  • Tilfredsstille interessenter som investorer, kunder og samfunnet generelt

Se mulighetene

Når bedriften din tar skritt mot en mer bærekraftig fremtid, åpner det dører for:

  • Styrket merkevare og konkurransefortrinn
  • Innovasjon og muligheter for vekst på lang sikt
  • Å være attraktiv for interessenter, som ansatte og investorer
  • Å øke effektiviteten gjennom ressursbesparelser
  • Å forberede deg på fremtidige endringer

Alle bedrifter er tjent med å ta inn bærekraft som en del av sin forretningsmodell.
Både for å redusere risiko og identifisere nye muligheter. 

 

Forventninger til din bedrift

Det stilles krav til bærekraft i din bedrift, uansett hva du driver med.

Bærekraftsmålene

Alle bedrifter har et ansvar for at vi når våre felles mål for bærekraft. Dette gjelder både våre felles internasjonale mål, som FNs bærekraftsmål og Parisavtalen, og våre egne nasjonale mål.

Våre felles, internasjonale mål:

FNs bærekraftsmål er som en slags to-do-liste for hele verden, der vi jobber sammen for å bli kvitt fattigdom, redusere forskjellene mellom folk og stoppe klimaendringene innen 2030. 

Parisavtalen er en internasjonal avtale der landene har lovet å gjøre sitt beste for å hindre at kloden blir mer enn 2 grader varmere (og helst ikke mer enn 1,5 grader) innen vi går inn i det neste århundret.

Norske mål:

  • Klimagassutslippene i 2030 reduseres med minst 55 prosent fra utslippsnivået i referanseåret 1990.
  • Norge skal bli et lavutslippssamfunn i 2050. 
  • Klimagassutslippene i 2050 reduseres i størrelsesorden 90 til 95 prosent fra utslippsnivået i referanseåret 1990.

ESG-risiko

ESG-risiko er potensielle tap bedrifter kan møte på grunn av miljøutfordringer, sosiale forhold og styringsproblemer. Det kreves og forventes mer i forhold til dette fra banker, investorer og kunder i dag.

ESG er et viktig bærekraftsbegrep som omhandler selskapsforholdene miljø (Environment), sosialt ansvar (Social) og selskapsstyring (Governance). ESG-risiko handler ganske enkelt om bedriftens risiko knyttet til nettopp dette. 

For eksempel kan klimaendringer være en risiko for din bedrift, og det vil være spesielt viktig å følge med på nye regler og teknologier knyttet til dette for å tilpasse seg. 

Det handler også om å ha kontroll på hele bedriftens verdikjede, spesielt når det gjelder saker som barnearbeid, arbeidsrettigheter og sikkerhet.

Hvordan bedriften behandler mennesker, og unngår å bli innblandet i saker som for eksempel skatteunndragelse og korrupsjon, er også viktige punkter.

Tidligere var alt dette kanskje mest viktig for omdømmet til bedriften, men nå er det essensielt for å overleve som bedrift.

Krav fra samfunnet

Det er stor interesse for bærekraft i næringslivet, og både kunder, politikere og andre har et høyt fokus på hvordan bedriftene i landet tar sin del av ansvaret mot en mer bærekraftig fremtid.

I dagens samfunn, er det mer enn bare lønnsomhet som teller. Bedrifter blir utfordret til å vise sitt engasjement for bærekraftig utvikling.

Kunder krever miljøvennlige produkter, politikere innfører strengere miljølovgivning, og investorer ser etter bedrifter som tar sitt samfunnsansvar på alvor.

Det er ikke lenger nok å bare generere fortjeneste, bedrifter må også bevise at de bidrar til en bedre og mer bærekraftig verden. 

Hvem skal bedriften være?

Utover å følge lover og forventninger, så handler det også om hva din bedrift vil være. Vil dere være en ansvarlig bedrift som bidrar til en bedre verden både for egne ansatte og de som jobber i leverandørkjeden deres? Bryr dere dere om de som påvirkes av det dere driver med, om det er kunder, lokalmiljøet, klima eller naturen?

Det er dette som kalles å ha en bærekraftig og ansvarlig forretningsplan og forretningsmodell. Dette vil dere i økende grad bli utfordret på fremover. Både på grunn av endrede lover og rammebetingelser, men også fordi kunder og samfunn stadig vil forvente mer ansvarlighet fra næringslivet.

Når må bedriften din rapportere på bærekraft?

Noen selskaper begynner allerede regnskapsåret 2024, mens andre har litt bedre tid på seg.

{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }