Prokura er en fullmakt som et aksjeselskap gir til en eller flere personer i selskapet. Innehaveren av prokura kalles en prokurist, og har fullmakt til å opptre og underskrive på vegne av selskapet i forbindelse med den daglige driften. Du kan ikke bruke prokura til å behefte eller selge foretakets faste eiendom.
Andre spørsmål
Vi hjelper deg gjerne med det du lurer på – kanskje du finner svaret allerede her?
Hva lurer du på?
Regnskapet legges automatisk ut når årsregnskapet er sendt inn. For eksempel på proff.no. Du trenger ikke gjøre noe ekstra for at det skal skje.
Dette gjelder ikke for enkeltpersonsforetak.
- Kvitteringer på det du kjøper inn til bedriften, må videresendes til regnskapsføreren. Det enkleste er å bruke en app som lagrer kvitteringene etter at du har tatt bilde av de.
- Du må avtale med regnskapsføreren din hvordan du skal godkjenne regninger som bedriften din skal betale. Det enkleste er å velge en løsning hvor bedriften kan motta en efaktura rett i økonomisystemet og godkjenne den der.
- Dere må selv sette opp hva som skal faktureres til kundene deres slik at faktureringen blir riktig.
Det er ingen krav om at du må bruke en regnskapsfører, men det er ditt ansvar at regnskapet blir riktig ført. Hvis det er andre enn bedriftens ansatte som skal føre regnskapet, er det krav at arbeidet leveres av et autorisert regnskapsbyrå med regnskapsførere. Det må også inngås en skriftlig avtale.
Trenger du noen til å ta hele eller deler av regnskapet? Vi står klare til å hjelpe deg.
Bokføringsloven regulererer hvordan økonomiske bevegelser registreres og dokumenteres i en bedrift. Den inneholder regler for bokføring, spesifikasjon, dokumentasjon og oppbevaring av regnskapsopplysninger. Bokføringsloven beskriver blant annet hvilke bokføringsprinsipper som skal følges. Både enkeltpersonforetak og aksjeselskap er bokføringspliktige. I tillegg er større bedrifter også regnskapspliktige.
Les hele bokføringsloven på Lovdata
Revisjonsoppgaven vil være tilgjengelig i nettbank bedrift i slutten av januar, og dette gjelder for alle våre banker.
Du finner den under Oversikt - Transaksjoner - Årsoppgave. Merk at du må ha tilgang til alle bedriftens kontoer for å få frem menypunktet Årsoppgave.
Du finner informasjon om våre rådgivere og bankkontor ved å søke etter
navn/sted nederst på siden vår, eller ved å trykke her.
Den nye innloggingen til Fakturatjenesten finner du ved å trykke på den grønne knappen «Logg inn» oppe til høyre på siden, og velge Fakturatjenesten. Logg inn med din BankID på mobil eller kodebrikke.
Du finner informasjon om våre rådgivere og bankkontor ved å søke etter navn/sted nederst på siden vår, eller ved å trykke her.
Henvend deg til skatteetaten lokalt og be om en bekreftelse på at tilbakeføring kan gjennomføres. Du kan også søke om å frigi midler fra skattetrekkskonto på skatteetaten sine sider.
Bekreftelsen sendes til bankpost@fjellbanken.no, og banken gjennomfører så transaksjonen.
Som bedriftskunde finner du innlogging til VPS Investortjenesten på innloggingssiden for nettbank bedrift. Nederst til høyre ligger boksen "Andre tjenester". Velg "Logg inn til VPS Investortjenesten".
Som privatkunde finner du VPS Investortjenesten i nettbanken, under menyvalget "Sparing" og "VPS Investor".
Kortet må tilhøre en person i firmaet som er disponent på kontoen. Banken vil sende ut avtale for signering. Dersom du er innlogget i nettbank bedrift, finner du samme skjema ved å trykke på fanen «Bestill»
Du kan velge ditt produkt blant alle produktene her.
Finn produktet ditt på vår bestill-side.
Hva slags avtale har jeg?
På kontoutskriften du har mottatt vil det stå hvilken avtale du har. Du finner også kontoutskriften elektronisk ved å logge inn med Bank-ID på www.sparebank1.no/minpensjon. Velg "Dokumentarkiv".
Hvorfor kan jeg ikke finne avtalen min på norskpensjon.no?
Det kan være flere årsaker til at din avtale ikke vises på norskpensjon.no
Det kan for eksempel være:
- Avtalen er utbetaling
- Forsikret og forsikringstaker er ulike personer
- Forsikringstaker har ikke et norsk personnummer
Når kan jeg starte utbetalingen fra min avtale?
Individuell livrente
Total spare- og utbetalingstid må være på minimum 12 år. Utbetalingsperioden må være minimum 6 av disse årene. Mer informasjon om utbetalingsregler finner du i forsikringsvilkårene.
Individuell alderspensjon (IPA)
Alderspensjon kan utbetales fra forsikredes fylte 64 år eller fra tidligere avtalt dato, og frem til avtalt opphørsalder. Mer informasjon om utbetalingsregler finner du i forsikringsvilkårene.
Hva må jeg gjøre for å starte utbetaling?
Du vil motta et utbetalingsbrev ca. 3 måneder i forkant av avtalt utbetalingsstart. Her ber vi om opplysninger fra deg for å kunne starte utbetalingen. Ønsker du tidligere utbetaling enn avtalt, kan du, forbeholdt at det er innenfor uttaksreglene be om dette. Send uttaksskjema til pensjon@sparebank1.no.
Kan jeg stoppe en avtale som allerede har startet utbetaling?
Nei, det er ikke mulig å stoppe en avtale som allerede har startet utbetaling.
Kan jeg utsette utbetalingsstart?
Ja, det er mulig å utsette utbetalingsstart. Du vil motta et utbetalt utbetalingsbrev ca. 3 måneder i forkant av utbetalingsstart. I brevet kan du krysse av for å utsette utbetalingene og sende dette i retur til oss.
Hva skjer med avtalen min hvis jeg utsetter utbetalingen?
Avtalen vil fortsatt stå plassert hos oss med garantert rente.
Hva er ektefellepensjon og barnepensjon?
Hvis avtalen omfatter ektefellepensjon eller barnepensjon til navngitte personer, og disse lever ved forsikredes død, kan de ha rett til utbetaling.
Hva er garantert rente?
Garantert rente er den renten som allerede ligger som en forutsetning for ytelsen. Hvis avtalen er tildelt overskudd utover garantert rente vil ytelsene øke.
Kan utbetalingsperioden endres?
Ja, med visse unntak kan utbetalingsperioden endres. Tidligere uttak vil medføre lavere årlig ytelse og senere uttak gir høyere ytelse.
Individuell alderspensjon (IPA)
Dersom årlig ytelse er mindre enn 10 prosent av folketrygdens grunnbeløp, kan utbetalingsperioden reduseres.
Individuell livrente
Total spare- og utbetalingstid for Livrenten må være på minimum 12 år. Utbetalingsperioden må være minimum 6 av disse årene.
Hvordan utbetales pensjonen?
Pensjonen utbetales til din konto ca. den 20. hver måned.
Hvor lenge får jeg utbetalt pensjon?
Dette varierer og informasjon om hva som gjelder for din avtale finner du i kontoutskriften.
Kan jeg begynne å spare igjen på min avtale?
Nei, det er ikke mulig å starte sparingen igjen. Hvis du ønsker å starte en ny spareavtale kan du gjøre dette i banken, eller direkte på www.sparebank1.no/minpensjon.
Når vil ytelsen øke?
Ytelsene vil øke når avtalen tildeles overskudd eller når det frigjøres tilleggsavsetninger.
Hvordan kan jeg følge med på utviklingen av min avtale?
Utviklingen kan du se på kontoutskriften som sendes ut en gang per år.
Kan avtalen utbetales (gjenkjøpes) i sin helhet?
Individuell alderspensjon (IPA)
Normalt ikke, men dersom verdien på utbetalingstidspunktet er under 10 prosent av folketrygdens grunnbeløp, kan den utbetales som en engangssum.
Individuell livrente
En livrente med rett til tilbakebetaling eller garantitid kan gjenkjøpes inntil verdien av erstatning ved død. Resten av avtalen må stå som opprinnelig avtalt, med unntak av hvis verdien av avkastningen er lavere en 25 prosent av folketrygdens grunnbeløp. Da kan hele verdien av avtalen utbetales ved gjenkjøp.
Betaler jeg skatt på avtalen min?
Individuell livrente
Avkastningen er skattefri inntil utbetaling finner sted, og beskattes da som alminnelig inntekt. Gjenkjøpsverdien inngår i grunnlaget for formueskatt. Gjenkjøpsverdien er lik saldo, maksimert til TBT, eller kontantverdien av gjenstående garantitid.
Individuell alderspensjon (IPA)
IPA er fritatt for formueskatt og det betales ikke skatt av avkastning så lenge pengene står i avtalen. Utbetalingen beskattes som pensjonsinntekt.
Hva skjer med avtalen hvis jeg dør eller blir arbeidsufør?
I forsikringsbeviset finner du hvilke regler som gjelder for din avtale, samt hvilke beløp som eventuelt vil komme til utbetaling ved død eller arbeidsuførhet.
Kan jeg slippe å få tilsendt kontoutskrift?
Nei, kontoutskriften er lovpålagt informasjon som sendes ut årlig.
Har du mottatt et etterkrav må dette betales. Deretter må du kontakte oss for vurdering av gjenopptakelse av forsikringen. Bedriften vil bli kredittsjekket på nytt. Det vurderes i hvert enkelt tilfelle om dekningen gjenopptas.