BankID på mobil fases ut

For deg som har BankID fra SpareBank 1 er det BankID-appen du skal benytte deg av.

Hva betyr dette for deg?

  • Du vil få en SMS fra oss i god tid før du må bytte til BankID-appen.
  • BankID-appen erstatter BankID på mobil.
  • Utfasingen gjelder for alle banker og brukersteder.
BankID-appen

Dette kan du forberede allerede nå:

Sjekk om BankID-en din er gyldig

Sertifikatet for bruk av BankID på mobil varer bare to år, og det er lurt å sjekke når BankID-sertifikatet ditt utløper. Du kan bruke BankID på mobil helt til dette går ut, men vi anbefaler at du kommer i gang med engangskode-appen før den tid.

Du får også beskjed fra oss på SMS om lag en måned før utløpsdato.

Sjekk om du husker passordet ditt

På nettsteder som krever identifisering med BankID må du skrive inn BankID-passordet ditt. Hvis du har glemt passordet ditt eller er usikker på hva det er, gjør følgende:

  1. Logg deg inn i mobilbank eller nettbank
  2. Velg Innstillinger fra rullgardinmeny øverst til høyre (nettbank) eller Mer nederst til høyre (mobilbank)
  3. Velg Innlogging og BankID og bestill deg nytt passord

Dersom du logget på ved bruk av ansikt eller finger vil du bli bedt om å logge inn på nytt ved bruk av BankID på mobil.

Slik kommer du i gang med BankID-appen:

1. Last ned BankID-appen

2. Åpne appen og følg stegene

Steg for steg: Slik aktiverer du BankID-appen

Når du har installert BankID-appen vil engangskode-appen slutte å fungere, og du kan slette den fra mobilen din.


Se opp for svindel!

Husk at du aldri må gi fra deg opplysninger om din BankID eller annen personlig informasjon via SMS, e-post, telefon eller usikre nettsider.

Har du mottatt noe du er usikker på om kan være svindelforsøk, er det viktig at du ikke klikker på lenker, vedlegg eller svarer tilbake. Er du i tvil, ta kontakt med oss.

Svindlere sender dessverre ut SMS-er der de prøver å utnytte at BankID på mobil nå skal fases ut. Ikke la deg lure av denne type meldinger! Husk at vi ikke sender deg lenker uoppfordret på SMS.   

Les mer om svindel på e-post og SMS

Eksempler på svindel-SMS.



Lurer du på noe?

Når din BankID på mobil slutter å virke, avhenger av når BankID på mobil-sertifikatet ditt sist ble fornyet. Du vil få en SMS av oss i god tid før du må over til BankID-appen. Det kan imidlertid være lurt å sjekke om du har gyldig BankID, og om du husker BankID-passordet ditt i god tid før BankID på mobil-sertifikatet ditt utløper. Du må nemlig ha gyldig BankID for å aktivere engangskode-appen.

Teknologien bak BankID på mobil er gammeldags, og kom før smarttelefonene var allemannseie. Den er avhengig av et fysisk SIM-kort for å motta referanseord på SMS, noe flere teleoperatører tar betalt for. BankID på mobil støtter heller ikke signering av dokumenter i nettbanken, noe som gjør at du i tillegg til BankID på mobil også må ha BankID. Med BankID-app kan du enkelt logge deg inn i nettbanken, signere dokumenter og identifisere deg på offentlige tjenester. 

Nei. Kodebrikken forsvinner ikke. Den vil fungere for alle de som foretrekker å bruke den.  

Ja. når du logger deg inn eller signerer med BankID, bruker du BankID-appen om du har den, og kodebrikke om du har det.

Ja, bankene som eier BankID har besluttet å avvikle tjenesten fordi BankID på mobil baserer seg på gammel teknologi fra 2009 som ikke kan videreutvikles når det gjelder sikkerhet og brukerdialog.

Når du må bytte over fra BankID på mobil avhenger av når BankID på mobil-sertifikatet ditt sist ble fornyet.

Vi gir deg beskjed på SMS når det nærmer seg din tur, men du kan også sjekke selv når det utløper på bankid.no under Min BankID.

Hvor lenge din BankID er gyldig finner du i BankID-sertifikatet ditt (bankid.no).

I BankID-sertifikatet ser du også hvilken bank som har utstedt din BankID.

  1. Logg deg inn i mobilbank eller nettbank
  2. Velg Innstillinger fra rullgardinmeny øverst til høyre (nettbank) eller Mer nederst til høyre (mobilbank)
  3. Velg Innlogging og BankID og bestill deg nytt passord

Dersom du logget på ved bruk av ansikt eller finger vil du bli bedt om å logge inn på nytt ved bruk av BankID på mobil.

Dersom du havner i en situasjon hvor du må bytte SIM-kort, vil du også miste din BankID på mobil-tilgang. Da må du begynne å bruke BankID-appen som mobilt alternativ. 

BankID på mobil-tjenesten vil leve en god stund fremover, så lenge du har et gyldig sertifikat på BankID på mobil. Har du ikke mulighet for å bruke apper, er kodebrikken fortsatt et alternativ. I fremtiden vil du måtte bruke app dersom du ønsker en BankID på mobilen. 

{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }