Engangskode-appen forsvinner, BankID-appen overtar
Nå skal SpareBank 1 gå over til BankID-appen! Det betyr at du må laste ned og ta i bruk BankID-appen i stedet for engangskode-appen.
Nå skal SpareBank 1 gå over til BankID-appen! Det betyr at du må laste ned og ta i bruk BankID-appen i stedet for engangskode-appen.
Steg for steg: Slik aktiverer du BankID-appen
Når du har installert BankID-appen vil engangskode-appen slutte å fungere, og du kan slette den fra mobilen din.
Det kan være flere årsaker til at engangskode-appen ikke fungerer. Se om du har fått en av disse meldingene og sjekk om veiledningen kan hjelpe:
Da er det problemer med nettet. Prøv å slå av og på mobilen eller bytt nettverk – for eksempel fra trådløst til mobilnett eller omvendt.
Da må du ta kontakt med oss på +47 75 11 90 00, så hjelper vi deg videre.
Da kan grunnen være at du har fått ny mobil eller nytt SIM-kort, gjenopprettet mobilen, eller installert en stor oppdatering.
Løsning:
Du trenger ikke å ringe oss for å bestille nye koder, dette gjør du selv i appen etter at den er lastet ned på nytt. Unntaket er hvis det er ungdommer under 18 år som skal ta i bruk engangskode-appen. De får ikke koder automatisk i appen, så da må ungdommen ringe oss.
Har du fått ny mobil? Da må du ta kontakt med oss på +47 75 11 90 00, så hjelper vi deg videre.
Sjekk at engangskode-appen har tillatelse til å sende push-varsler, samt at appen har tillatelse til å kjøre i bakgrunnen. Avhengig av hva slags mobil du har, finnes disse innstillingene under Innstillinger eller Apper.
Logg deg inn i mobil- eller nettbank for å sjekke at du har riktig kontaktinformasjon lagret. Dersom kontaktinformasjonen er riktig og du fremdeles ikke mottar e-posten, sjekk søppelpostkassen.
Logg deg inn i mobil- eller nettbank for å sjekke at du har riktig kontaktinformasjon lagret. Har du nylig byttet mobiloperatør kan det hende nummeret må oppdateres. Send "OPPDATER" til 2252.
Engangskode-appen støtter ikke betaversjoner. Installer en støttet versjon av iOS eller Android.
Det betyr at du som har brukt engangskode-appen må gå over til BankID-appen.
Dette gjør du:
Tips! Sett opp ansikt- eller fingergodkjenning
Sett opp ansikt- eller fingergodkjenning på mobilen, så går det enda raskere å logge inn. Da taster du bare inn fødselsnummeret ditt og får automatisk opp et varsel på mobilen din, det kan du enkelt godkjenne med finger eller fjes. Og så er du innlogget – uten å måtte skrive verken koder eller passord!
Det betyr at du som har brukt engangskode-appen må gå over til BankID-appen.
Dette gjør du:
Du må laste ned appen på den nye mobilen din, og aktivere den på nytt. Når BankID-appen er aktivert på en ny enhet vil den slutte å fungere på den gamle.
BankID-appen støtter aktivering med telefonnummer fra en rekke europeiske land, samt USA og Australia. Husk at det utenlandske telefonnummeret må være registrert som kontaktinformasjon hos oss i SpareBank 1.
Ja, BankID-appen har støtte for blinde og svaksynte, og følger vanlig standard for mobiltelefon. Dette kan du selv aktivere i innstillingene på mobilen din.