Slik bytter du bank for bedriften
Bytte bank til oss? Det er faktisk enklere enn du tror. Hos oss får du alt bedriften trenger på ett sted, og en sparringspartner som kjenner det lokale næringslivet.
Bytte bank til oss? Det er faktisk enklere enn du tror. Hos oss får du alt bedriften trenger på ett sted, og en sparringspartner som kjenner det lokale næringslivet.
For å bytte bank til oss må du først søke om å bli kunde. Det gjør du enkelt ved å klikke på knappen under og følge stegene.
Mangler du noen produkter og tjenester etter at du har blitt kunde hos oss, kan du enkelt bestille disse her.
Overfør midlene fra bedriftens gamle bank til de nye kontoene hos oss. Deretter sier du opp kontoer, produkter og tjenester i den gamle banken. Nye kontonummer finner du i nettbanken.
Nå er det aller meste i orden, og bankbyttet er fullført. Det kan også være økonomisk gunstig for bedriften å samle alt på ett sted, noe som i tillegg gir deg en enklere oversikt.
Og du – husk at du kan når som helst snakke med oss om du trenger hjelp til noe mer.
Trenger du hjelp? Ingen problem!
Sjekk hva andre lurer på, eller ta kontakt med oss for å bli guidet gjennom prosessen.
For oss er dette mer enn en jobb, og vi står på hver dag for å bidra til at folk og bedrifter når målene sine. Hos oss kan du være trygg på at du får verktøyene du trenger for å gjøre ting selv og hjelp når du trenger det.
I tillegg til de vanlige produktene som du får når du blir kunde, er også disse viktige å få på plass for å sikre en sømløs økonomisk hverdag for deg og din bedrift:
Som regel tar det inntil 1-2 uker før bankbyttet er fullstendig.
Det som tar lengst tid er behandlingen av anti-hvitvaskingsdelen under opprettelsen av kundeforholdet.
Dette er noe alle banker er påkrevd å gjennomføre, og vil være likt uansett hvilken bank du går til. Det er strenge krav til anti-hvitvasking som alle norske banker må forholde seg til.
Bedriftens betalingstjenester, bortsett fra AvtaleGiro, må bestilles på ny hos oss.
Med AvtaleGiro kan bedriften sende faktura automatisk til kunder, eller dere kan betale fakturaer fra faste leverandører automatisk. Dersom du har AvtaleGiro i din gamle bank, kan vi flytte dette for deg.
Den enkleste måten å sende og motta eFaktura er å bruke et regnskapsprogram, men du kan også bestille sending og betaling av eFaktura via fakturatjenesten i nettbanken.
EHF (elektronisk handelsformat) er bedrift-til-bedrift-versjonen av eFaktura. Hvis du skal sende faktura til en offentlig virksomhet, må den sendes som EHF.
Bedriftens innbetalingstjenester må bestilles på ny hos oss.
Med en OCR-avtale bokføres alle innbetalingene med KID automatisk.
eGiro og Cremul er ulike navn på samme produkt. Med eGiro eller Cremul får dere elektroniske meldinger om innbetalinger, og slipper derfor å registrere innbetalinger uten KID manuelt.
Om dere skal ha eGiro eller Cremul kommer an på hvilket regnskapsprogram dere bruker. Ta kontakt med oss, så hjelper vi dere med riktig løsning.
Bedriftens skattetrekkskonto kan vi flytte over fra din gamle bank for deg. Da slipper du å frigi midler for så å overføre til en ny konto.
De aller fleste regnskapsprogram kan kobles sammen med nettbank bedrift. Dette kalles bankintegrasjon.
For at regnskapsfører skal kunne godkjenne betalinger, må regnskapsbyråets nettbank og bedriftens nettbank kobles sammen. Dette ordner regnskapsbyråets nettbankadministrator.
Da får regnskapsfører godkjenningsrett på aktuelle kontoer i sin nettbank. Deretter bestemmer dere i regnskapsprogrammet at regnskapsfører skal godkjenne betalingene.
Det kan være både økonomisk gunstig og mer oversiktlig å samle bedriftens produkter og tjenester på samme sted.
Gode forsikringer trygger bedriftens fremtid. Vi skreddersyr bedriftsforsikringer for alle typer bedrifter.
Visste du at SpareBank 1 har Norges mest fornøyde pensjonskunder?
Visste du at bedriften kan leie kjøretøy, utstyr og maskiner gjennom oss i stedet for å kjøpe det selv?