Svindelmetoder som brukes mot bedrifter

Svindlerne utvikler stadig nye metoder, og det gjelder å holde seg oppdatert.



Cyberangrep

Cyberangrep, hacking og digital svindel er forsøk på å skade eller skaffe tilgang til viktig informasjon eller verdier hos bedriften gjennom digitale angrep.

Faresignaler:

  • Om du opplever å bli låst ute fra bedriftens digitale systemer, og du blir bedt om å betale løspenger for å få tilgang igjen, er du utsatt for et løspengevirus. 
  • Et cyberangrep kan ofte starte som phishing.
  • Små og mellomstore bedrifter er mest utsatt.

Mann viser frem.

Direktørsvindel

Direktørsvindel er når en ansatt, som kan utføre betalinger, blir lurt til å betale en falsk faktura eller foreta en overføring fra bedriftens konto.

Faresignaler:

  • En leder ber deg om å foreta en hastebetaling.
  • Du blir bedt om fortrolighet. Årsakene kan være et hemmelig oppkjøp eller ny forretningsavtale.
  • Du opplever at forespørselen er uvanlig eller i strid med bedriftens rutiner.

Mann viser frem.

Fakturasvindel

Fakturasvindel er når bedriften blir lurt til å betale en falsk faktura. Denne typen svindel utnytter ansattes tillit til veletablerte selskaper eller kjente leverandører.

Faresignaler:

  • Du får en faktura for noe du ikke har bestilt eller mottatt.
  • Du får dobbelt opp av en faktura for en vare eller tjeneste du har, eller skal, betale for.
  • Det kan være vanskelig å skille en falsk faktura fra en ekte, da svindlerne etterligner de ekte dokumentene til minste detalj med korrekt selskapsnavn og logo.
  • Du er ekstra utsatt i en bedrift med avstand mellom bestiller og betaler.

Mann viser frem.

Investeringssvindel

Har du fått tilbud om å investere bedriftens midler mot eventyrlig profitt og lav risiko? Da er det som regel snakk om investeringssvindel.

Faresignaler:

  • Tilbudet virker veldig bra, og du får eksempler på veldig høy profitt, med lav risiko.
  • Du får tilbud om å investere i en patent, en kommende børsnotering eller en lovende gründeridé.
  • Du får henvendelser som spiller på at tilbudet er tidsbegrenset og at du «ikke må gå glipp av denne ene muligheten».

Mann viser frem.

Merkevaresvindel

Merkevaresvindel er en svindelmetode der svindlerne misbruker merkevaren din for å tiltrekke seg ofre som har tillit til din merkevare.

Faresignaler: 

  • Du oppdager at merkevaren din er etterlignet på sosiale medier, på epost eller på en nettside.
  • Kundene dine blir bedt om å legge igjen informasjon eller foreta betalinger.

Mann viser frem.

Netthandel-svindel

Hender det at du kjøper utstyr brukt? Det kan være både bærekraftig og økonomisk, men du bør være på vakt. Det finnes mange uærlige sjeler som opererer på digitale bruktmarkeder, som Finn.no og Facebook Marketplace.


Faresignaler: 

  • Du mottar aldri varen du har betalt for.
  • Kjøperen foreslår annen betalingstjeneste, eller vil kommunisere utenfor plattformen du er på.
  • Varene har en betydelig kostnad, selv om de er mye billigere enn om du skulle kjøpt de i butikk. Gjengangerne er anleggsutstyr, maskinverktøy, elektronikk og kjøretøy.
  • Du selger en vare uten å motta betaling. Svindleren sier det er betalt og presser deg til å sende varen raskest mulig.

Mann viser frem.

Phishing

Phishing er svindelforsøk på e-post hvor svindlerne utgir seg for å være noen du stoler på, for å lure deg til å gi fra deg sensitiv informasjon eller overføre penger til dem. De retter seg derfor mot de som har nettbank-tilgang i bedriften.

Faresignaler: 

  • Du får en e-post du ikke forventer fra en person eller et selskap du har tillit til. Ofte dreier det seg om statlige selskaper som Skatteetaten, eller bedrifter du har en relasjon til, som revisor eller regnskapsfører.
  • Du blir bedt om å oppgi sensitiv informasjon enten ved å svare på e-posten eller ved å følge en link i e-posten.
  • Noen du kjenner tar kontakt og sier de er i trøbbel og bare trenger at du låner dem litt penger.
  • Avsender påpeker at det haster at du gjør det de ber deg om.