Eller kontakt oss på 03202, fra utlandet: +47 915 03 202 så hjelper vi deg.
Er bankkortet ditt misbrukt?
Da må du først sperre kortet og anmelde saken til politiet. Deretter fyller du ut reklamasjonsskjema. Velg kortet som er misbrukt og deretter "Reklamasjon". Logg inn og registrer reklamasjon
Skulle du gjerne ha spart litt mer til en ny sykkel eller drømmeferien? Med mikrosparing kommer du litt nærmere sparemålet ditt hver gang du bruker kortet.
Du velger selv beløpet i mobilbank eller nettbank: Et fast kronebeløp hver gang du bruker kortet, en prosentsats av kjøpsbeløpet, eller runde opp til nærmeste beløp hver gang du handler. Så enkelt!
Har du kontanter som du skulle ha satt inn i banken? Nå kan du både ta ut og sette inn penger på konto i alle Meny- og Kiwi-butikker, de fleste Spar-butikkene og enkelte Joker-butikker.
Lær deg PIN-koden utenat. Koden er det kun du som skal kunne. Selv ikke banken eller politet trenger å vite koden. Hvis du har glemt koden, finner du den igjen i mobilbanken og nettbanken.
Lån aldri bort kortet og ikke slipp det av syne hvis du må levere det fra deg for å betale, for eksempel på restaurant. Ta med to kort med på reise, og oppbevar dem separat.
Unngå ID-tyveri
Pass på at ingen kikker deg over skulderen. Det er viktig å verne om bankkort, passord og koder. Da er du ekstra godt rustet hvis du blir utsatt for et ID-tyveri.
Med bankkort kan du ta ut 10.000 kroner i løpet av 4 dager i våre minibanker. I tillegg kan du ta ut 10 000 kroner i løpet av 4 dager i andre bankers minibanker.
På bankkortet er det beløpsgrense for uttak i minibank i utlandet på 15 000 kroner. I noen land kan disse beløpsgrensene være lavere. Ved varekjøp er den øvre grensen pengene du har på kontoen, men ikke mer enn 100 000 kroner.
I juli 2024 kom Apple til enighet med EU om å åpne for andre digitale lommebøker på iPhone, noe som er veldig gode nyheter. Det sikrer en rettferdig konkurranse og kundens frihet til å velge.
SpareBank 1 har inngått en avtale med Apple, og jobber for at Apple Pay skal bli tilgjengelig for kundene våre i løpet av første halvår i 2025. Dermed vil kundene våre få flere betalingsmuligheter.
Vi kan frem til da tilby å tæppe med Vipps! Du aktiverer tjenesten i Vipps-appen, og kobler opp bankkortet ditt.
Det kan være flere årsaker til at kortet ditt ikke fungerer:
Du må aktivere nytt kort før det kan brukes til netthandel
Har du fått nytt kort og skal handle på nett? Da må du aktivere kortet først. Dette gjør du enten med å bruke kortet i butikkterminal og taste inn PIN, eller du kan aktivere kortet i mobilbanken eller nettbanken under menyvalget Kort.
Kortet ditt kan være slitt eller ødelagt
Bestill nytt i mobil- eller nettbanken eller kontakt oss.
Har du glemt PIN-koden?
Har du tastet feil PIN-kode 3 ganger blir kortet ditt sperret. Da kan du hente PIN-koden din i mobilbanken eller nettbanken. PIN-sperren oppheves automatisk påfølgende natt.
Har du aktivert regionsperre?
Er du i utlandet, kan det være regionsperren som gjør at du ikke får brukt kortet ditt. Hvis dette er tilfelle skal du ha mottatt en SMS om at kortet er forsøkt brukt i utlandet. Regionsperren kan du oppheve i mobilbanken.
Regionsperre forhindrer at kortet ditt kan bli brukt i en del av verden du ikke befinner deg i. Med regionsperre reduserer du risikoen for at noen misbruker bankkortet ditt.
I nett- og mobilbanken kan du sperre kortet ditt for bruk i regioner du ikke har tenkt å reise til i nærmeste fremtid.
Mikrokort er et kontaktløst bankkort som er på størrelse med et SIM-kort. Du kan feste det på klokkeremma eller på et armbånd, og enkelt ha med deg bankkortet overalt.
Hvis kortet ditt har kommet til rette og du er sikker på at ingen andre har hatt tilgang til det, kan du fjerne sperren i din mobilbank eller nettbank på oversiktssiden for kort. Er du i tvil om noen andre kan ha brukt kortet, anbefaler vi at du beholder sperren og heller bestiller deg et nytt kort.
Bankkort: Hvis du ikke har bestilt nytt kort, kan du oppheve sperren. Kortet er da umiddelbart klar til bruk igjen. Har du bestilt nytt kort, kan du ikke åpne det gamle.
Kredittkort: Du kan oppheve sperren innen 48 timer etter at du sperret det. Etter dette vil nytt kort automatisk bli sendt til deg.
Har du ikke mobilbank eller nettbank, eller kommer du deg ikke inn der, kan du ringe oss på 03202. Er du i utlandet, ringer du +47 915 03 202.
Ved netthandel med bankkort eller kredittkort vil du ofte bli bedt om å oppgi kortnummer, utløpsdato og CVV2-/CVC2-kode. Denne koden er en tallrekke på tre siffer som står på baksiden av kortet ditt.
På nyere kort står det tydelig forklart på baksiden hvilke tre tall som er "security code" eller CVV.
Hvis du har mistet bankkortet ditt, eller det er blitt ødelagt, kan du enkelt bestille nytt i nett- eller mobilbanken. Det koster 150 kroner, og du vil motta det nye kortet i posten etter cirka en uke.
Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}