SMS-svindel
Svindel på SMS, også kalt SMiShing, blir stadig mer vanlig. Her vil svindlerne fiske etter sensitiv informasjon, gjerne ved å sende deg en melding med en lenke du absolutt ikke bør klikke på.
Svindel på SMS, også kalt SMiShing, blir stadig mer vanlig. Her vil svindlerne fiske etter sensitiv informasjon, gjerne ved å sende deg en melding med en lenke du absolutt ikke bør klikke på.
Smishing er en metode som ligner på phishing, men i stedet for e-poster bruker svindlerene tekstmeldinger (SMS) der de forsøker å lure deg til å oppgi sensitiv informasjon som de kan misbruke.
Det er ingen seriøse aktører som helt tilfeldig ber deg om å logge inn eller oppdatere personopplysninger via en lenke i SMS. Dette er et typisk rødt flagg på smishing!
Eksempel på SMS-svindel
Et eksempel på smishing kan være en tekstmelding som angivelig er fra en offentlig aktør, som ber mottakeren om å åpne en melding eller bekrefte kontoopplysninger ved å klikke på en lenke og logge inn på en falsk nettside.
Er du i tvil om SMS-en er ekte eller ikke, kan du gå til aktørens nettside, finne telefonnummeret deres, og ringe å spørre om de nylig har sendt ut en slik SMS. En tommelfingerregel er å alltid logge inn via aktøren sin offesielle nettside og ikke via lenker.
Slett SMS-en snarest, uten å trykke på lenken. Så lenge du følger dette rådet er du trygg, og du trenger ikke å ringe oss.
Har du klikket på lenken i en svindelmelding kan du risikere at du har fått virus på PC-en eller mobilen din. Da må du installere/gjenopprette alle programmer på nytt. Er du usikker på hvordan dette gjøres, bør du kontakte datakyndige, for eksempel der du kjøpte PC-en eller mobilen din, eller et firma som tilbyr teknisk støtte. Les mer om sikring av datamaskin, mobil og nettbrett på nettvett.no.
Har du klikket på en lenke i svindelmeldingen og fylt ut betalingsinformasjon må du ta kontakt med oss på 02095 umiddelbart! Da kan vi få sperret kortet, konto og eventuelt BankID så raskt som mulig.
Sjekk om kontoen din er belastet noe som du ikke er kjent med. Hvis det har skjedd, sender du inn reklamasjon i mobilbanken eller nettbanken etter at du har kontaktet oss.
Endre også passordene dine for alle brukersteder som kan være berørt.
For at nettsidene skal fungere, må vi bruke tekniske informasjonskapsler. Denne kan derfor ikke slås av
Kryss av hvis du vil slippe å gjøre de samme valgene hver gang du er på nettsidene våre. Funksjonelle informasjonskapsler lagrer opplysninger om din bruk av nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort, slik at du kan få funksjonalitet tilpasset deg
Kryss av hvis du vil at nettsidene våre skal bli bedre og enklere å bruke. Informasjonskapslene lagrer statistikk, og brukes for å analysere hva du gjør på nettsidene. Denne informasjonen hjelper oss til å forstå hvordan nettsidene blir brukt, noe som gjør at vi kan forbedre oss
Kryss av hvis du vil ha innhold som er tilpasset deg. Informasjonskapslene samler informasjon om ditt bruksmønster og dine interesser. Dette gjør at vi kan gi deg mer relevant og tilpasset markedsføring, også gjennom våre samarbeidspartnere, på for eksempel nettsider, annonser og i sosiale medier