Norske myndigheter har bedt alle norske banker om å sørge for at kundeinformasjon og legitimasjon er oppdatert.
Sammen forebygger vi økonomisk kriminalitet og hvitvasking
Vi trenger din hjelp!
La oss kalle dette en felles dugnad for å avdekke og forhindre svindelforsøk: Med oppdatert informasjon er du bedre beskyttet mot ID-tyveri, svindelforsøk og andre former for økonomisk kriminalitet. Vi trenger derfor hjelp med ny legitimasjon og stille noen spørsmål til deg.
Oppdatere kundeinformasjon
Privatkunde
Oppdatering av kundeinformasjon innebærer at du må besvare noen spørsmål knyttet til din bruk av banken. Dette kan du oppdatere ved å klikke på knappen under.
Oppdatere kundeinformasjon for egne barn eller personer under vergemål? Klikk på knappen under.
Bedriftskunde
Vi henter informasjon fra Brønnøysundregistrene. Det er derfor viktig at du som kunde sørger for at opplysningene er oppdatert. Skjema som fylles ut nedenfor signeres med BankID.
Oppdatere kundeinformasjon, men har ikke bankID?
Da må du printe og fylle ut et kundeerklæringskjema og ta med til nærmeste SpareBank 1-kontor.
Legitimering
Privatpersoner
Har du fått SMS, e-post eller en melding i din nettbank om å legitimere deg?
Kom innom et av våre kontor med gyldig legitimasjon. Dersom du har lang avstand til kontorene kan du også legitimere deg i en annen SpareBank 1 bank.
Bor du i utlandet?
Gå til en bank eller ambassade for å ta kopi av passet ditt, og få kopien stemplet med rett kopi. All informasjon i kopien skal være lesbar og bildekopien av passet må være tydelig. Send dette til oss pr. post:
SpareBank 1 Gudbrandsdal v/ Legitimasjon PM, Postboks 3, 2639 Vinstra, Norway
sammen med følgeskjema og kundeerklæring.
Ny privatkunde
Du må opplyse om navn, fødselsnummer eller D-nummer og fast adresse. Du må også vise pass eller ha BankID fra annen bank. I tillegg må du opplyse om:
- kundeforholdets formål
- hvorfor du ønsker å gjennomføre større transaksjoner
- hvor pengene kommer fra eller hva de skal brukes til
- du eller noen nærstående har et høytstående verv eller stilling i utlandet
Ny bedriftskunde
For nye bedriftskunder gjelder det samme som for nye privatkunder. I tillegg må du opplyse om:
- foretaksnavn, organisasjonsnummer og eierforhold.
- det er privatpersoner, som alene eller sammen med noen i nær familie, har direkte eller indirekte eierandeler på mer enn 25 prosent, eller om noen på annen måte kontrollerer virksomheten.
- Representanter for bedriften eller personer med disposisjonsrett over bedriftens midler, må legitimere seg samt dokumentere sin rett til å opptre på vegne av bedriften.
Deg som allerede er kunde
Flere av våre kunder blir nå kontaktet av banken med beskjed om at vi trenger ny legitimasjon. Årsaken er at vi dessverre ikke har tilstrekkelig dokumentasjon på kundenes identitet i vårt arkiv. Du må derfor være forberedt på å svare på spørsmål og fremlegge gyldig legitimasjon.
Som bank må vi kunne dokumentere overfor myndighetene at vi gjennomfører nødvendige kundetiltak av alle våre kunder.
Noe du lurer på?
Legitimasjonskravet er skjerpet både i Norge og internasjonalt. Dette betyr ikke at vi mistenker kundene våre, men formålet er å forhindre økonomisk kriminalitet i møte med den digitale utviklingen. I henhold til reglene for BankID må banken gjennomføre kontroll av pass for alle som har eller skal ha BankID.
Vi anbefaler at kundene legitimerer seg med pass. Med pass mener vi: norsk pass, utenlandsk pass, norsk utlendingspass og norsk reisebevis for flyktninger.
Du trenger ikke pass for å være kunde, men vi må ha en gyldig legitimasjon. Har du ikke pass kan du for eksempel vise førerkort eller bankkort med bilde fra en annen bank. For å få BankID er det krav om at du viser pass.
Skal du ha BankID må du ifølge norsk regelverk legitimere deg med pass. Blir du kontaktet må du derfor komme innom banken med gyldig pass hvis du fortsatt ønsker å bruke BankID fra vår bank.
Dersom du bor et annet sted i Norge kan du møte ved et annet SpareBank 1-kontor. Finn nærmeste kontor på sparebank1.no. Oppholder du deg utenlands må du ta kontakt med banken.
Myndighetene har bedt alle norske banker om å ha kjennskap til hvordan kundene bruker bankens produkter og tjenester – og denne informasjonen skal registreres og oppdateres jevnlig gjennom hele kundeforholdet. Derfor stiller vi disse spørsmålene også til deg som har vært kunde i mange år.
Det er viktig at du svarer på alle spørsmålene slik at informasjonen vi har om deg er oppdatert og riktig. Dersom vi ser at det mangler svar fra deg, kan en konsekvens bli at mobilbank, nettbank, kort og konto sperres inntil vi har registrert din besvarelse. Har du spørsmål? Kontakt Kundeservice på telefon 02095
Ofte stilte spørsmål
For å oppheve sperringen ber vi deg om å legitimere deg snarest mulig. Når vi mottar beskjed om at du har legitimert deg begynner vi prosessen med å gjenåpne kontoen din. I meldingen du har fått fra banken finner du detaljert informasjon om hvilken legitimasjon vi trenger fra deg
Vi har ansvar for å innhente legitimasjon når du etablerer et kundeforhold hos oss. Det følger av reglene i lov om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering. Det gjør vi for å forsikre oss om identiteten til kunden.Har du mottatt en henvendelse fra oss er det fordi vi ikke har legitimasjon i våre arkiver som tilfredsstiller bankens og lovens krav. Skjerpede legitimasjonskrav bidrar til å hindre ID-tyveri, misbruk av BankID og økonomisk kriminalitet.
Har du vært kunde siden før mars 2007 er førerkort tilstrekkelig legitimasjon.
Etter mars 2007 må kunder som har fått bankID og kort med legitimasjon hos oss, møte opp med pass.
Er du usikker på når du ble kunde? Ring 02095 for å sjekke hvilken legitimasjon du trenger å ta med til banken.
Dersom det er umulig på grunn av sykdom, fysisk eller psykisk, å få ordnet med legitimasjon, kan det gjøres unntak fra kravet. Det er ikke alltid nødvendig med legeerklæring, men vi må uansett ha beskjed. Kontakt oss og vi vil vurdere hvert enkelt tilfelle.
Ja, du kan stikke innom et annet SpareBank 1-kontor og si at du skal legitimere deg for SpareBank 1 Gudbrandsdal. Da skanner de legitimasjonen din og sender det til oss.
Har du fått beskjed av oss om at du må legitimere deg, gå til en bank eller ambassade for å ta kopi av passet ditt, og få kopien stemplet med rett kopi. All informasjon i kopien skal være lesbar og bildekopien av passet må være tydelig.
Send dette til oss pr. post: SpareBank 1 Gudbrandsdal v/ Legitimasjon PM, Postboks 3, 2639 Vinstra, Norway, sammen med følgeskjema og kundeerklæring.
Ja, i noen tilfeller kan du det. Har du f.eks. en innskuddskonto uten
nettbankavtale, er førerkort tilstrekkelig. Er du usikkert så kontakt oss på tlf. 02095 og spør om det er mulig i ditt tilfelle.
Nei, er passet ditt blitt registrert tidligere skal det være i orden.
Er du usikker på om det er registrert, er det helt greit å ringe og sjekke med oss på 02095.
Har du vært kunde hos oss siden før mars 2007 og fikk bankID da, så holder det med førerkort.
Etter mars 2007 må kunder som har fått bankID og kort med legitimasjon hos oss, møte opp med pass.
Er du usikker på når du ble kunde? Ring 02095 for å sjekke hvilken legitimasjon du trenger å ta med til banken.
Du trenger ikke pass for å være kunde, men vi må ha en gyldig legitimasjon.
Har du ikke pass kan du for eksempel vise førerkort eller bankkort med bilde fra en annen bank.
For å ha BankID er det derimot krav om at du viser pass.
Dersom vi ser at det mangler legitimasjon fra deg, kan en konsekvens bli at mobilbank, nettbank, kort og konto sperres inntil vi har registrert gyldig legitimasjon.
Handel med krypto- og virtuell valuta
I påvente av tydelig veiledning fra norske myndigheter har de fleste norske banker etablert strenge regler for håndtering av transaksjoner og gevinster.