Skademeldingen er for å beskrive trafikkuhellet, og vil være et bevis for hva som skjedde hvis flere parter var involvert. Den kan fylles ut digitalt eller i fysisk form.
Med mindre det er andre biler/kjøretøy involvert i hendelsen holder det lenge å fylle ut digital skademelding. Da kan du fylle ut digital skademelding på nett – rett fra mobilen eller pc'en der du befinner deg.
Skademeldingsskjemaet for bil/motorvogn kan du få tak i hos de fleste bilforhandlere og bensinstasjoner. Du kan også laste det ned eller bestille et ved å fylle ut skjemaet lengre ned på siden – så sender vi det til deg med posten. Du trenger ikke være kunde for å bestille gratis skjema.
Du kan ta bilde av skademeldingen og sende den til skadepostinn@fremtind.no. Husk å oppgi kjennetegn (reg.nr.) og skadedato.
Få tilsendt skademeldingsskjema (motorvogn)
Spørsmål om skademeldingen
Det er den som eier eller har kjøpt forsikringen som skal melde skaden.
Er det flere involverte biler i en kollisjon, kan de involverte melde til hvert sitt forsikringsselskap.
Vi anbefaler at dere skriver skademeldingen sammen, hvor uhellet beskrives i detaljer. Hvis dere er uenige i opplysningene, må dette noteres i skademeldingen. Om motparten ikke ønsker å skrive skademeldingen sammen med deg, er vedkommende pliktig til å gi deg kontaktinformasjonen sin (navn, adresse, telefonnummer) og registreringsnummeret på kjøretøyet.
Selv om du er usikker på skyld, eller ikke selv har skyld i ulykken, kan du melde skaden til Fremtind – så lenge du har kasko/toppkasko. De kan hjelpe deg med veihjelp, reparasjon av bilen og leiebil. Hvis den andre parten har skylden, sender Fremtind regningen til deres forsikringsselskap (kalt regress). Da trenger du ikke betale egenandel, og du mister heller ikke bonus.
Ifølge forsikringsavtaleloven må du melde et krav om erstatning til forsikringsselskapet innen ett år etter at du fikk vite om de tingene som er årsaken til kravet. Hvis du ikke sender inn kravet innen fristen, mister du vanligvis retten til å få erstatning.
Ja, det kan du. Det er ikke alltid det passer seg å skrive skademelding der og da, men vi anbefaler at du skriver den så fort som mulig etter hendelsen, mens du har detaljene friskt i minnet. Husk å notere ned:
Navn og telefonnummer på hen du kolliderte med.
Registreringsnummeret på kjøretøyet du kolliderte med.
Navn og telefonnummer på eventuelle vitner til kollisjonen.
Det kan også være lurt å ta bilder av skader og andre bevis. Hvis det ikke var andre personer/biler involvert i hendelsen, kan du melde skade på nett uten å fylle ut et skademeldingsskjema.
1. Tenk på sikkerheten først Sett på varsellys. Ta på deg refleksvest. Sett ut varseltrekant.
Ved personskade: Ring ambulanse 113
2. Dokumenter hendelsen Hvis andre kjøretøy er involvert i hendelsen:
Noter navn og telefonnummer til eventuelle vitner.
Ta gjerne bilder av skaden og kollisjonsstedet.
Fyll ut skademeldingsskjema. Konsentrer dere om hva som har skjedd, ikke hvem som har skyld. Hvis du ikke har skadeskjemaet i bilen, beskriv og tegn så nøyaktig som mulig hva som har skjedd og noter all kontaktinformasjon.
Ved konflikter tilkall politiet på 02800.
Er du uenig i hva som kommer frem i skademeldingen, merk og beskriv dette i punkt 14.
3. Bestill veihjelp og meld skade Ring oss og bestill veihjelp på 915 02300 eller bestill det digitalt. Du får tilbud om leiebil hvis forsikringen din dekker det.
4. Hva skjer etterpå? Du kan følge status på skadesaken din ved å logge inn til «Mine skadesaker». Der kan du også laste opp vedlegg, bilder og dokumentasjon, sende meldinger, samt finne navn og telefonnummeret til din skadebehandler.
Veihjelp og leiebil
I våre forsikringer som har kasko i navnet, inngår veihjelp i Norge og i Europa. Med kasko og toppkasko kan leiebil også være inkludert.
Det er påbudt å ha refleksvest og varseltrekant i bilen. I tillegg er det lurt å ha skademeldingsskjema, lommelykt, penn og papir.
Når du bestiller veihjelp digitalt tar det som regel kortere tid å få hjelp, da du slipper å stå i en eventuell telefonkø. I tillegg får vi lettere innhentet opplysninger om blant annet posisjonen til kjøretøyet ditt.
3. Mens du venter Etter du har bestilt veihjelp vil du motta en SMS med bekreftelse om at bilberger er på vei, med informasjon om telefonnummeret til bilbergeren, forventet ankomsttid og mulighet for å følge med på bergingsbilen underveis.
Kjedelig å vente på veihjelp? Bruk tiden på å sjekke om du er riktig forsikret. Velg din livsfase og se hva andre i samme situasjon har valgt.
4. Når veihjelpen ankommer Bilbergingsselskapet vil forsøke å fikse bilen din på stedet. Hvis det ikke går, frakter de bilen til nærmeste verksted (eller bensinstasjon/ladestasjon hvis du er tom for drivstoff). Hvis bilen er skadet, må du melde skade på kjøretøyet så raskt som mulig. Hvis du trenger leiebil vil du også få hjelp med dette.
5. Ta vare på kvitteringer Ta vare på kvitteringer og dokumentasjon for eventuelle ekstrautgifter du har hatt i sammenheng med bilbergingen. Du kan søke om refusjon av billigste transport hjem. Hvis du har brukt en annen veihjelpstjeneste enn vår samarbeidspartner SOS veihjelp, må du legge ut for hele regningen selv. Du får dette refundert minus egenandel, når du melder inn dette til Fremtind.
Hva koster veihjelp og bilberging?
Prisen på veihjelp er egenandelen, som er 750 kroner, med mindre det står noe annet i forsikringsbeviset ditt. Veihjelp er inkludert hvis du har delkasko, kasko eller toppkasko, i hele Europa. Hvis du kun har ansvarsforsikring på kjøretøyet, må du betale full pris for veihjelp (med mindre du er dekket av medlemskap eller annen type forsikring).
Har du kasko (med leiebil som tilvalg) eller toppkasko får du også leiebil, hvis du skulle trenge det i sammenheng med veihjelpen og reparasjon.
Hva kan jeg få hjelp med?
Du får veihjelp ved små og store problemer, enten du er på veien eller hjemme i oppkjørselen – hele døgnet, hele året. Bilbergeren vil forsøke å fikse problemet på stedet. Hvis det ikke går, frakter de bilen til nærmeste verksted (eller bensinstasjon/ladestasjon hvis du er tom for drivstoff). Du får hjelp ved for eksempel:
Vi har avtale med SOS veihjelp, som er Nordens største på veihjelpstjenester. De hjelper deg enten det gjelder bil, motorsykkel eller lastebil.
Veihjelpsbevis
Tidligere trengte du et veihjelpsbevis for å vise bilbergeren at veihjelpen var dekket av forsikringen. Nå skjer alt automatisk når du oppgir registreringsnummeret på kjøretøyet til bilbergeren.
Kontantoppgjør er når forsikringsselskapet erstatter en skade eller en ubenyttet tjeneste med penger på konto. Denne summen er ment for å dekke kostnadene forbundet med skaden eller hendelsen, for eksempel for reparasjon av eiendom, medisinske regninger eller andre relevante utgifter.
Egeninnsats i forsikringsoppgjøret I noen tilfeller kan du få en skade du ønsker å fikse selv. Fikser du hele eller deler av jobben selv, kan du få kontantoppgjør for egeninnsatsen. Vanligvis utbetales det kontantoppgjør på grunnlag av dokumenterte arbeidstimer eller basert på tidsestimat i skadetaksten. Timesprisen er gjerne den samme (eller en prosentandel av) timesprisen forsikringsselskapet selv vil få fra sine samarbeidspartnere (verksteder, snekkerbedrifter etc.).
Kontantoppgjør Vi har satt opp et par eksempler på hendelser hvor det kan utbetales kontantoppgjør:
Du bulker bilen din og har krav på leiebil i perioden bilen din står på verksted, men ønsker ikke å benytte leiebilen. Det finnes også tilfeller der du kan få kontantoppgjør om du ønsker å reparere bilen din selv etter en skade.
Huset ditt får en vannlekkasje og gulvet må byttes, men du vil gjerne legge parkett selv. Du kan få utbetalt erstatning for egeninnsatsen, enten du gjør hele eller deler av jobben.
Det har vært flom og du har fått vann i kjelleren, og ønsker å bidra med skadebegrensning, vask, rydding eller lignende. Du kan da få erstattet antall timer, begrenset til normal utbedringstid/utførelsestid.
Se vilkårene dine for detaljer og summer, under «erstatningsregler», «kontantoppgjør» eller «erstatningsberegning». Husk at forsikringsselskapet først må avgjøre om forsikringsoppgjøret skal erstattes ved kontantoppgjør, reparasjon eller gjenoppføring, før du setter i gang med jobben.
Har du fått glasskade eller steinsprut er det ingen egenandel hvis nåværende glassrute kan repareres. Hvis glassruten må skiftes ut med en helt ny rute må du betale egenandel.
Gjelder det glasskade i vindu eller dør på bygning, se hus- eller hytteforsikringen.
Hvilket verksted skal jeg bruke? Her finner du nærmeste glassverksted. Kontakt verkstedet direkte for bestilling av time. Du kan også velge å reparere ruta på det verkstedet du selv ønsker. Verkstedet ordner alt det praktiske (skademelding og eventuell egenandel) med forsikringen.
Du kan også ringe oss på (+47 915) 02300 for bestilling av reparasjon. Du blir satt direkte over til våre samarbeidspartnere fra telefonmenyen.
Steinsprutplaster Til neste gang, husk steinsprutplaster hvis du ikke allerede bruker det.
Greit å vite
I alle våre forsikringer som har kasko, del-/minikasko, inngår reparasjon av glasskade. Reparasjon eller skifte av rute går ikke utover bonus du har opptjent.
*Tusen takk til alle våre kunder! Vi ble kundefavoritt 2023 og er samlet sett blant Norges beste på skadeoppgjør ifølge Bytt.no. Vårt forsikringsselskap Fremtind kommer best ut på både skadeoppgjør, kundeservice og kundetilfredshet for en rekke forsikringer, blant 21 andre forsikringsselskap.
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}