Hva er kundefordring?
En kundefordring er kort fortalt det kunden skylder deg. Når du har sendt ut en faktura til kunde har du penger til gode hos kunden. Dette beløpet kaller vi for en kundefordring.
Vi er flere banker med rådgivere i hele Norge
En kundefordring er kort fortalt det kunden skylder deg. Når du har sendt ut en faktura til kunde har du penger til gode hos kunden. Dette beløpet kaller vi for en kundefordring.
Når en kunde skylder deg penger for en vare eller en tjeneste har du en kundefordring mot denne kunden. Denne fordringen blir stående i regnskapet helt til kunden betaler fakturaen og du har bokført betalingen.
Det finnes flere typer fordringer, her er noen eksempler:
Eksempel på kundefordring
Når du har sendt en faktura på 2.000 kroner, som kunden ikke har betalt enda, har du en kundefordring på 2.000 kroner.
Har du sendt en faktura på 2.000 kroner, og kunden har betalt halvparten, så har du en kundefordring på 1.000 kroner.
En kundefordring betyr at du har noe utestående mot en kunde. Vanligvis bokføres fakturaen automatisk på hver enkelt kunde når du sender en faktura i regnskapsprogrammet, og da blir kundefordringene spesifisert i kundens reskontro.
Kundefordringen er på samme beløp som fakturaen du sender, og når den betales forsvinner kundefordringen. En utgående faktura skal bokføres mot kundens reskontro i debet, og mot en salgskonto i kredit. En kreditnota vil gå motsatt vei og redusere kundefordringene.
En reskontro viser hvor mye penger en kunde skylder deg, eller hvor mye penger du skylder til en leverandør. Kundereskontroen viser hva kundene skylder deg og leverandørreskontroen viser hva du skylder leverandørene.
I regnskapet ditt har du to hovedbokskontoer for kunder og leverandører. Disse er kalt 1500 Kundefordringer og 2400 Leverandørgjeld. Det er ikke lov å bokføre på disse kontoene direkte, men de viser en totalsum for hva du skylder leverandørene dine og hva kundene dine skylder deg.
En kundereskontro gir deg en detaljert oversikt over hvem som skylder deg penger, hvor mye de skylder, og når fakturaene forfaller.
Kort oppsummert: En kundereskontro viser kundefordringene dine.
Med inkassotjenesten kan du sende inkassovarsel til kunder som ikke har betalt.
Vil du helst slippe jobben med ubetalte fakturaer?
Da kan factoring være det rette for bedriften din.
For at nettsidene skal fungere, må vi bruke tekniske informasjonskapsler. Denne kan derfor ikke slås av
Kryss av hvis du vil slippe å gjøre de samme valgene hver gang du er på nettsidene våre. Funksjonelle informasjonskapsler lagrer opplysninger om din bruk av nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort, slik at du kan få funksjonalitet tilpasset deg
Kryss av hvis du vil at nettsidene våre skal bli bedre og enklere å bruke. Informasjonskapslene lagrer statistikk, og brukes for å analysere hva du gjør på nettsidene. Denne informasjonen hjelper oss til å forstå hvordan nettsidene blir brukt, noe som gjør at vi kan forbedre oss
Kryss av hvis du vil ha innhold som er tilpasset deg. Informasjonskapslene samler informasjon om ditt bruksmønster og dine interesser. Dette gjør at vi kan gi deg mer relevant og tilpasset markedsføring, også gjennom våre samarbeidspartnere, på for eksempel nettsider, annonser og i sosiale medier