KUNDESERVICE
Bank på mobil
Spør din digitale assistent! Hvis du ikke får svaret du trenger, kobler vi deg videre til en rådgiver.
KUNDESERVICE
Spør din digitale assistent! Hvis du ikke får svaret du trenger, kobler vi deg videre til en rådgiver.
Laster chat ...
Lurer du på noe om den nye BankID-appen? Her kan du finne svar.
Hvis du har glemt BankID-passordet ditt må du ringe oss.
Se hvordan du enkelt kan ordne mobilbank til barnet ditt.
Med noen få trykk kan du rydde litt, få bedre oversikt, og kanskje spare litt.
BankID-appen brukes av alle banker i Norge og er en felles løsning. Engangskode-appen har vært SpareBank 1 sin digitale løsning for BankID siden 2011. Nå skal alle banker i Norge gå sammen om å tilby en app for BankID. Appene har lik funksjonalitet og du som kunde vil kunne bruke den nye appen til akkurat det samme som du brukte engangskode-appen til.
Hvis innloggingsbildet henger uten at du kommer videre, har du sannsynligvis ikke skrudd på varsling på mobilen. Mobilen din må godta varsler fra BankID-appen. For å skru på varsler må du gjøre følgende:
Gå til Innstillinger på mobilen din:
Har du iPhone?
Velg Varslinger – BankID – Tillat varslinger
Har du Android?
Velg Appvarsler – BankID – Tillat varsler
Når du nå har skrudd på varsler skal BankID-appen fungere!
Enkelte ganger kan det ta litt tid før varslingen slår inn, så hvis du fortsatt ikke får varsel fra appen på mobiltelefonen åpner du bare BankID-appen manuelt.
Aldersgrensen for vanlig mobilbank er 13 år med godkjenning fra foreldre eller foresatte. Mobilbank for barn er tilpasset barn og unge og kan brukes fra barnet er 6 år.
Det er enkelt å logge inn i mobilbanken! Du bruker enten en selvvalgt PIN-kode, eller du kan bruke såkalt biometri – det vil si fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning (Face ID).
Du må laste ned appen på den nye mobilen din, og aktivere den på nytt. Når BankID-appen er aktivert på en ny enhet vil den slutte å fungere på den gamle.
I løpet av våren og sommeren 2024 stenger vi ned engangskode-appen. Alle kunder som ikke har lastet ned BankID-appen har fått beskjed om når engangskode-appen deres stenges. Hvis du ikke fikk lastet ned BankID-appen før din engangskode-app ble stengt er det likevel ingen krise. Gjør som følger:
Hvis du har glemt koden til mobilbank for barn, kan du taste feil kode en gang, da får du opp Glemt koden øverst på siden. Trykk på dette valget, og send kode til en av foreldrene sin mobil. Tast deretter inn den nye engangskoden du har mottatt, og lag en ny kode i barnets mobilbank.
Den mest vanlige er at du har tastet feil kode for mange ganger eller det vi kaller "feilkode 99". For å få åpnet telefonbanken må du kontakte oss på 915 02002.
Spink er vår mobilbank for barn. Hvis barnet ditt har en brukskonto og et bankkort kan dere som foreldre laste ned og aktivere Spink på barnets mobiltelefon. Hvis barnet ditt ikke har brukskonto og/eller bankkort, må dere bestille bankpakke for barn før dere kan ta i bruk Spink. Med bankpakken får barnet bankkort, sin egen sparekonto og Spink. Bankpakken bestilles av en av foreldrene og må kun signeres av forelderen som bestiller den.
Hvis poden er eldre enn 12 år kan han eller hun får BankID for ungdom, og kan da bruke vanlig mobilbank. En av foreldrene må bestille BankID for ungdom. Begge foreldre vil så motta avtalen til elektronisk signering. Når banken har fått signatur fra dere begge, blir ungdommen invitert til banken for signering og legitimering. Når dette er på plass er det bare å laste ned mobilbanken på ungdommens telefon.
Se også:
BID er en forkortelse for BankID, så disse feilmeldingene har med BankID å gjøre. Her er en oversikt over hva de ulike feilmeldingene betyr, og hva som kan være løsningen:
BID-1437 og BID-1407 Dette er en midlertidig feil som kan oppstå ved innlogging. Løsning: Forsøk på ny. Ta kontakt med kundeservice dersom feilen vedvarer. |
|
BID-9314 Passordet er tastet feil for mange ganger og det har oppstått en sperre. Løsning: Ta kontakt med kundeservice. |
|
BID 5000 Dette er en kommunikasjonsfeil som kan skyldes innstillinger i nettleseren din eller nettverket du er tilkoblet. Løsning:
|
|
BID-1439 Denne feilen betyr at din BankID har blitt sperret. Det kan skje hvis du har tastet feil engangskode for mange ganger, eller hvis du har logget på fra flere ulike enheter. Løsning: Ta kontakt med kundeservice så åpner vi BankID-en din igjen. |
|
BID 2030, 2031, 2032, 2033, 2034, 20a1, 20a2, 20b0, 20b1, 20c1 Kort fortalt oppstår disse feilmeldingene på grunn av tekniske kommunikasjonsfeil. Løsning: Prøv å lukke nettleser og åpne på nytt, eller bytte nettleser og logg inn på nytt. Hvis problemet ikke løser seg, kan du ta kontakt med oss for å få hjelp. |
BankID-appen støtter aktivering med telefonnummer fra en rekke europeiske land, samt USA og Australia. Husk at det utenlandske telefonnummeret må være registrert som kontaktinformasjon hos oss i SpareBank 1.
Nei, bruker du "Uten BankID" med engangskode-appen vil det nå være kodebrikke som er alternativet for deg. Hvis du ikke har kodebrikke fra før må du bestille det.
Engangskode-appen vil fungere helt fram til du mottar kodebrikken.
Nå har det kommet en ny tjeneste i BankID-appen som gjør at du kan bruke den som legitimasjon. Foreløpig godtas dette som gyldig legitimasjon på Posten og Vinmonopolet. På BankID.no finner du mer informasjon om tjenesten.
Nei, av sikkerhetsmessige årsaker kan du bare ha BankID-app på én enhet (mobil eller nettbrett) av gangen. Når du aktiverer BankID-app på en ny enhet, vil appen slutte å fungere på den gamle enheten.
Får du en feilmelding?
Har du ikke mottatt aktiveringskodene?
Ja, BankID på mobil skal fases ut og erstattes av BankID med app. Du kan laste ned BankID-appen og aktivere den med din BankID på mobil. På bankid.no ser du hvordan du går frem.
Nei, det trenger du ikke. Kodebrikken og din BankID vil fungere som før.
Du må slette BankID-appen, laste den ned på ny og aktivere den på ny med BankID fra SpareBank 1.
Først kan du sjekke at skjermlåsen på telefonen er slått av. Hvis det ikke hjelper kan du koble deg av det trådløse nettverket og bruke mobilnettet i stedet. Du kan også slå av og på telefonen for å se om det blir bedre. Hvis ikke noe av dette hjelper kan det være feil hos telefonoperatøren din.
BankID på mobil er i ferd med å fases ut og erstattes med tryggere og bedre app-teknologi. Dette gjelder for alle banker og brukersteder i Norge. Du bør derfor ta i bruk BankID-appen i stedet for BankID på mobil.
Dette gjør du:
Engangskode-appen krever Android 7.0 eller nyere og IOS 10 eller nyere.
Å reaktivere betyr å aktivere på nytt. Hvis du for eksempel bytter telefon eller operatøren til din mobil gjør endringer, kan det hende at appen vår ikke vil fungere. For at appen skal fungere normalt igjen da, må du slette appen, laste den ned og aktivere den på nytt. Følg anvisningene i appen.
Det kan være flere årsaker til at BankID-appen ikke fungerer. Her er noen feilsituasjoner som kan oppstå, sjekk om veiledningen kan hjelpe:
Da har du mest sannsynlig slått av varslinger på mobilen din. Åpne BankID-appen og slå på varslinger ved å trykke på meldingen som ligger på hjem-skjermen. Da får du en snarvei inn i appen hver gang du skal godkjenne en forespørsel.
Du må velge BankID, og ikke BankID på mobil, når du skal logge inn med app. Når du logger inn første gang med app, velger du app som metode: klikk på "Velg annen BankID" under feltet for engangskode. Så velger du ønsket kodeapp i listen, trykker deg videre og følger instruksjonene på mobilen din.
Dersom du ikke får opp pushmeldinger fra BankID-appen, må du først sjekke om du har skrudd på varslinger på enheten du bruker. Dette gjøres i innstillingene på Apple-enheten din. Dersom du har skrudd på varslinger, men fortsatt ikke får pushvarslinger fra BankID-appen når du logger inn, bør du sjekke om du har aktivert fokusmodus som «Ikke forstyrr». I enhetens innstillinger kan du velge hvilke apper denne modusen ikke skal gjelde for.
Dersom du ikke fikk trykket på pushvarselet fra BankID-appen når du skulle gjøre en innlogging, kan du gå inn i appen for å godkjenne innloggingen. Deretter må du gå tilbake til brukerstedet hvor du gjorde innloggingen, for å taste inn ditt BankID-passord.
Hvis du prøver å logge inn med BankID-appen og den blir stående å rulle uten at noe skjer, har du mest sannsynlig ikke fått trykket på pushvarselet som har kommet opp. Da kan du manuelt gå inn i BankID-appen for å bekrefte at det er du som prøver å logge inn.
Hvis appen blir sperret etter at mange forsøk på innlogging må du kontakte banken din for å låse opp BankID-appen igjen. Det hjelper ikke å aktivere appen på nytt.
På bankid.no kan du finne enda flere detaljer hvis du har problemer med BankID-appen.
Mobilbanken er sikker. Datatrafikken mellom telefonen og banken er kryptert. Det er gode, nasjonale sikkerhetsløsninger rundt innlogging og betaling. Følger du vanlige forholdsregler kan du være trygg på at ikke uvedkommende kan komme seg inn på mobilbanken din.
Det er gratis å laste ned og bruke appen, men du må betale mobiloperatøren din for datatrafikken dersom du ikke er koblet til trådløst nett. Husk at datatrafikk kan være dyrt i utlandet. Det kan være lurt å undersøke hos din mobiloperatør før du reiser utenlands.
Du kan bruke mobilbanken på
Er du sikker på at du har brukt riktig passord? Passordet til mobilbanken trenger ikke å være det samme som til nettbanken. Hvis du ikke husker passordet, kan du lage nytt i nettbanken. Du kan også logge inn med BankID eller med BankID på mobil.
Du kan fjerne en konto du har lagt til fra annen bank i nettbanken og mobilbanken.
Mobilbank
Gå i menyen nederst til høyre > velg Innstillinger > Konto > Konto fra andre banker.
Nettbank
Klikk på navnet ditt øverst til høyre > velg Innstillinger > Konto > Konto fra andre banker
Hvis du har BankID-appen på telefonen din, må du ta kontakt med oss på 915 02002 for å sperre din BankID.
Dette gjelder også hvis du har en av de gamle innloggingsløsningene liggende igjen på telefonen (BankID på mobil eller engangskode-appen).
Du kan søke på inn- og utbetalinger, beløp, søke på spesifkke kategorier eller navn ved å klikke på de enkelte kontoene du finner i "min oversikt" i nettbanken.
Under menyen Betaling > Utførte betalinger har du mulighet til søke på et bestemt utbetaling.
Et annet alternativ er "dokumentarkivet" i nettbanken. Klikk på navnet ditt oppe til høyre, velg deretter "dokumentarkiv". Der kan blant annet søke etter, kontoutskrifter, melding om betalinger, årsoppgaver og renteoppgaver.
I barnets app, på ‘Min profil’, kan du fornye tilgangen med BankID. Tilgangen må fornyes av samme forelder som satte opp appen.
Det koster ingenting å laste ned eller bruke Spink – mobilbanken for barn. Det koster heller ingenting å ha bankkort for barn fra SpareBank 1.
Det er ingen funksjon for å overføre penger ut av Spink. Vi anbefaler likevel at foresatte stenger tilgang til appen. Dette kan gjøres ved å gjør følgende; logge seg inn i mobil- eller nettbanken → innstillinger → Tilkoblede enheter → Deaktiver App: Barns økonomi
Spink er laget for barn mellom 6 og 15 år, med hovedfokus på de mellom 8 og 14 år. Appen kan brukes av både iPhone og Android-telefoner. Første gang tjenesten skal aktiveres må en forelder logge på med sin BankID, og barnet må sette opp en egen pin-kode for senere innlogging.
For å kunne bruke Spink må man være kunde i en SpareBank 1-bank, og barnet må ha en bankkonto tilknyttet et bankkort fra SpareBank 1. For å få tilgang til å spare i appen, må barnet ha en egen sparekonto.
Bankkort for barn bestilles av en forelder/foresatt, så sender vi deg en e-post om at avtalen må signeres med BankID. Barn som er 13 år og eldre kan ha BankID selv. Vi sender et engangspassord så snart bestillingen er i orden. Dette engangspassordet brukes til å lage PIN-koden.
Barnet legger inn navn, bilde og fødselsdato. Dette lagres kun på telefonen. De eneste dataene som samles inn er de som må registreres for å sette opp funksjonalitet i appen.
Ved førstegangsinnlogging må foresatt registrere sitt telefonnummer og barnets fødselsdato. Dette for å kunne lage pinkode og begrense eventuell funksjonalitet. I tillegg har barnet mulighet til å legge til navn og nummer på en foresatt, for å kunne sende meldinger og be om penger.
I mobilbanken Spink får barnet ditt enkelt oversikt over sine egne penger. Barna kan se saldo på kortet, få oppsummering av hva de har brukt penger på, se sparekontoen sin og lære seg å spare ved å sette seg sparemål.
Barna kan også overføre penger mellom kortkonto og sparekonto, samt be foreldre om penger.
Dere som er foreldre kan følge med på barnets kontoer fra deres egen mobilbank eller nettbank.
Det kan være flere årsaker til at dette har skjedd. Tilgangen kan være fjernet i din mobil/nettbank. Det kan også skyldes manglende fornyelse av tilgang. Tilgangen du gir når du logger inn med BankID må fornyes minst hver 6. måned, og har du ikke gjort det innen fristen må man logge inn på nytt.
Du kan enkelt legge til barnets egen sparekonto. Da kan barnet lage egne sparemål og selv overføre penger fra kortkonto til sparekontoen.
Foreldre har innsyns- og disposisjonsrett og kan følge med på sparingen i sin egen mobil- og nettbank. Siden barnet disponerer kontoen, anbefaler vi at den ikke benyttes til pengegaver som foreldre eller giver ikke ønsker at barnet selv skal kunne disponere.
Det kan være flere grunner til at du ikke får brukt BankID. Dette kan skyldes nettleseren, BankID-appen, eller at nettbanken er midlertidig utilgjengelig.
Hvis du får en feilmelding som starter med BID, så handler feilen om BankID.
Ja, BankID-appen har støtte for blinde og svaksynte, og følger vanlig standard for mobiltelefon. Dette kan du selv aktivere i innstillingene på mobilen din.
Dersom du opplever feil kan du prøve:
Har du brukt engangskode-appen tidligere? Da må du slette denne først, så åpner du BankID-appen og følger stegene for å aktivere den med aktiveringskoder.
Kontakt oss på 915 02002, så ordner vi det for deg.
Er du i utlandet ringer du +47 915 02002.
BankID, BankID-appen, og eventuelt kodebrikke må umiddelbart sperres når:
Dette er minst like viktig som å sperre kortet.
Se også:
Sperre kort
Åpne sperret BankID
Det er gjort en kartlegging av hvilke abonnementstjenster som er mest brukt. Om lag 20 av de vanligste tjenestene innen strømming, mobil, trening, aviser osv. er lagt inn i denne første versjonen. Etter hvert vil du kunne si opp flere abonnementer.
Noen typer abonnementer vil du ikke kunne si opp. Det gjelder f. eks. strøm, som ikke kan sies opp med mindre kunden endrer adresse. Amerikanske abonnementer kan per nå heller ikke sies opp fordi tjenesten fra Minna Technologies bygger på europeisk lovgivning.
Nei, foreløpig kan du ikke avslutte abonnementer som er knyttet til kredittkortene dine. Vi vil utvikle tjenesten videre slik at dette vil bli mulig etter hvert.
Velg den kontoen du betaler abonnementet fra. I oversikten som viser de siste bevegelsene på kontoen, vil en «Endre abonnement»-knapp komme opp ved abonnementet.
Minna Technologies er ansvarlig for kundeservice og oppsigelser av abonnementene. Minna leverer løpende status tilbake til mobilbanken, slik at du kan følge oppsigelsesprosessen. Du kan også ta direkte kontakt med Minna Technologies om status eller andre forhold rundt abonnementsoppsigelsen din.
For at Minna Technologies skal kunne si opp abonnementet på vegne av deg, må du gi Minna Technologies en fullmakt. Oppdateringer om oppsigelsesprosessen vil du kunne se i mobilbanken/nettbanken, og du kan få oppdatering på epost fra Minna Technologies.
I tilfelle tvister lagrer Minna Technologies informasjon om oppsigelsen i 2 år.
Minna Technologies kan kontaktes slik:
For å se studielånet fra Lånekassen, må du først logge inn. Klikk på knappen "Legg til konto eller kort". Her får du muligheten til å hente inn studielånet.
Den første gangen må du gi samtykke gjennom Altinn. Neste gang du logger inn i mobilbanken eller nettbanken, hentes saldo automatisk så lenge samtykket fortsatt er gyldig.
Minna Technologies er et selskap som har spesialisert seg på̊ å avslutte abonnementer. SpareBank 1 har inngått en samarbeidsavtale med Minna Technologies slik at du enkelt kan avslutte abonnementer du ikke lenger trenger gjennom deres løsning.
Ja det kan du. Når du har fått utbetaling fra Lånekassen vil du kunne se gjelden i mobilbanken og nettbanken. Beløpet vil stige i takt med utbetalingene fra Lånekassen. Når deler av studielånet gjøres om til stipend vil summen synke tilsvarende stipendbeløpet.
Foreløpig kan du ikke endre studielånet ditt hos oss. Det må du gjøre på Lånekassen sine nettsider.
Oppsigelsen av abonnement gjøres i Minna Technlogies sin løsning og de har ansvaret for det som har med oppsigelse av abonnementet å gjøre. Ved spørsmål, ta kontakt med kundeservice hos Minna Technologies.
Ja. Synkronisering med Apple Watch kan aktiveres i mobilbanken under Mer – Innstillinger – Klokkebank. Du kan ikke utføre noen banktjenester på klokken, men den hjelper deg med å holde oversikten over saldo og transaksjoner. Mobilbank på Apple Watch vil kun fungere når du har klokken i nærheten av mobiltelefonen din.
Er mottaker kunde i samme bank som deg, er pengene på konto umiddelbart.
Er mottaker kunde i en annen bank enn deg, utføres betalinger fem ganger i døgnet på hverdager.
Hvis du overfører pengene før: er pengene på konto hos mottaker ca.:
kl. 00.15 - kl. 06.00.
kl. 08.45 - kl. 09.45.
kl. 10.00 - kl. 11.45.
kl. 11.45 - kl. 14.00.
kl. 13.45 - kl. 16.00.
I helgene er det ingen overføringer mellom bankene.
Bruker du straksbetaling når du betaler til konto i annen bank kommer pengene inn med en gang
Betal før | Mottaker får pengene ca. |
00.05 | 05.50 |
08.15 | 09.50 |
10.05 | 11.50 |
11.40 | 13.50 |
15.00 | 15.50 |
I helgene er det ingen overføringer mellom bankene.
Haster det?
Har du det travelt og vil være sikker på at pengene kommer fram med en gang, kan du aktivere straksbetaling i mobilbanken. I mobilbanken finner du straksbetaling under Mer og Betaling.
Med Vipps vil også pengene komme fram med en gang hvis du vippser fra konto og ikke fra kort. (Hvis du bruker kortet til å vippse venner kan det ta tre virkedager før mottakeren får pengene.)
Skal du betale eller overføre penger til utlandet?
Her ser du hvor lang tid det tar før mottaker i utlandet får pengene på konto.
I innstillinger kan du enkelt velge om du vil ha mobilbanken og nettbanken på bokmål, nynorsk eller engelsk.
I Mobilbanken: Trykk på Mer – Innstillinger – Velg språk
I Nettbanken: Trykk på navnet ditt oppe til høyre – Innstillinger – Velg språk
Du vil få opp feilmelding dersom du førsøker å hente inn en konto fra en bank som du ikke har nettbankavtale hos. Ta kontakt med banken du forsøker å hente konto fra for å få opprettet nettbankavtale, slik at du kan legge til konto.
Du kan også få feilmelding dersom du forsøker å legge til en sparekonto dersom den andre banken ikke deler sparekontoer.
I utgangspunktet er det kun betalingskontoer du kan legge til, men noen banker tilbyr deg å legge til sparekonto og kredittkort i annenbank.
Se også
Utgangspunktet er at du kan legge til alle kontoer du kan betale fra, altså alle brukskontoer som du eier eller disponerer. Men enkelte banker har valgt å kun dele konto der du står som eier.
Se også: