VEDLIKEHOLDSKALENDER
Rense filtre
Du har sannsynligvis mange forskjellige filtre i boligen din. Enten det er filter i vannkran, vaskemaskin, kjøkkenvifte, tørketrommel eller avtrekksventiler, så bør det renses med jevne mellomrom.
VEDLIKEHOLDSKALENDER
Du har sannsynligvis mange forskjellige filtre i boligen din. Enten det er filter i vannkran, vaskemaskin, kjøkkenvifte, tørketrommel eller avtrekksventiler, så bør det renses med jevne mellomrom.
Bedre inneklima og tryggere matlaging.
Hvis kjøkkenviften er full av fett, vil den være i dårligere stand til å ta opp osen av damp og fett fra matlaging. Det vil føre til at matos, fett og røyk legger seg rundt i huset istedenfor. Viften kan også bli ødelagt av for mye fett, og i aller verste konsekvens kan fett renne ned fra viften og skape brann dersom fettet treffer en varm kokeplate og flammene rekker opp til filteret. Heldigvis kan du forhindre at dette skjer ved å vedlikeholde kjøkkenfilteret.
Hva trenger man? Oppvaskbørste, oppvaskmiddel eller tilsvarende fettløsende midler, mikrofiberklut, kjøkkenspray
Godt trykk i vannkranen og rent vann.
Før vannet renner ut av en kran går det gjennom et filter som kalles perlatoren. Her blir smuss stoppet slik at det ikke renner ut med vannet. Etter oppussing knyttet til rør kan det også havne partikler fra rørarbeidet her. Dette kan føre til at trykket i vannkranen blir dårligere siden vannet må kjempe seg igjennom en del skitt. Etter rørarbeid er det spesielt viktig å rense filteret for å holde vannet rent. Det er heldigvis lett å vedlikeholde vannkranen.
Hva trenger man? Muligens skiftenøkkel
Ren oppvask.
Dersom tingene du vasker i oppvaskmaskinen ikke blir helt rene, kan det tyde på at selve oppvaskmaskinen ikke er helt ren. Matrester, smuss og kalk samler seg i hele oppvaskmaskinen, spesielt i filtrene, som gjør at vaskeresultatet ikke blir optimalt. I verste fall kan det føre til at vannet i maskinen renner utover kjøkkengulvet. Det er heldigvis enkelt å vedlikeholde oppvaskmaskinen så du får skinnende rene tallerkener etter vask og unngår vannlekkasje.
Hva trenger man? Oppvaskbørste, kjøkkenspray, mikrofiberklut, oppvaskmaskinrens
En velfungerende vaskemaskin som er mindre utsatt for fremtidige problemer.
Mange mindre feil med vaskemaskiner kan spores tilbake til filteret. Hvis vaskemaskinen vibrerer, lager høy lyd, bruker lengre tid på et program, stopper vilkårlig under et program eller klærne kommer ut rennende våte, kan det skyldes et tett filter. Små fremmedelementer som knapper og mynter kan også feste seg i filteret og i verste fall komme ut til pumpen og hindre at pumpehjulet roterer. Heldigvis kan alle disse problemene løses raskt og enkelt med rengjøring og vedlikehold av filteret. Hvis du rengjør vaskemaskinfilteret regelmessig, vil det også forebygge fremtidige problemer med vaskemaskinen.
Hva trenger man? Mikrofiberklut, flat skrutrekker eller noe annet flatt for å åpne serviceluken
Viktig! La vannet kjøle seg ned før du begynner på denne oppgaven. Hvis du vasker med høye temperaturer, kan vannet bli veldig varmt. Dersom du kommer borti det varme vannet, kan du bli skåldet.
MERK: For å unngå at det renner ubrukt vaskemiddel rett ned i avløpet under den neste vaskesyklusen, kan du helle 1 liter vann i rommet “flytende vaskemiddel” og starte dreneringsprogrammet.
En tørketrommel som tørker klær effektivt og som er mindre utsatt for fremtidige problemer.
I en tørketrommel samler både filteret og kondensatoren opp lo, hår og annet smuss. Når disse to elementene er fulle og tette, fungerer tørketrommelen mindre effektivt, noe som kan føre til at klærne ikke blir tørre eller at tørketrommelen bruker lenger tid. I verste konsekvens kan det oppstå brann dersom filteret og kondensatoren er tette, men dette er svært sjeldent. Heldigvis er det raskt og enkelt å vedlikeholde tørketrommelen så klærne dine alltid blir tørre.
Hva trenger man? Mikrofiberklut
Bedre ventilasjon og luftkvalitet.
Over tid blir avtrekkskanalen i baderomsviften tilsmusset og skitnet til av insekter, pollen, veistøv, sot og annet som finnes i lufta. Dette gir dårlig ventilasjon og luftkvalitet, i tillegg til at det kan skape kondensproblemer. Dersom det blir for mye støv, kan det være brannfarlig. Det er heldigvis raskt og enkelt å rengjøre ventilatoren, så gjør det til en vane.
Hva trenger man? Mikrofiberklut, støvsuger, skrutrekker dersom du vil demontere, vaskemiddel, evt. muggdrepende midler
Godt trykk i dusjen og rent vann.
Før vannet renner ut av dusjen går det gjennom et slags filter. Her blir smuss stoppet slik at det ikke renner ut med vannet. Dette kan føre til at trykket i dusjen blir dårligere siden vannet må kjempe seg igjennom en del skitt. Det er heldigvis enkelt å vedlikeholde dusjhodet og sørge for godt trykk på vannet.
Hva trenger man? Q-tips, såpe, nål, bøtte, klorin
Rask og trygg tilleggsvarme!
Over tid kan støv og skitt samle seg i filteret til vifteovnen. Ved bruk vil da ovnen faktisk brenne støvet, noe som gir et dårlig inneklima. Hvis det er mye støv i filteret og ovnen står på over lang tid, kan det være fare overoppheting og i verste fall fare for brann - spesielt i eldre modeller. Støv i filteret kan også slite på vifteovnen. Heldigvis er det raskt og enkelt å rense filteret for å unngå at slike skader skjer.
Hva trenger man? Støvsuger, mikrofiberklut
Bedre inneklima.
Over tid kan støv og skitt samle seg i filtrene til varmepumpens innedel. I praksis betyr det at varmepumpen vil bruke mer energi på å trekke inn luft, i tillegg til at mer støv vil komme inn i selve maskinen og påvirke viftetrommelen. En konsekvens av det er at varmepumpen kan få problemer med å avgi riktig varme, og den bruker mer strøm. I tillegg kan gammelt støv sirkulere ut i rommet igjen. Det er heldigvis raskt og enkelt å rengjøre filtrene i varmepumpen for å oppnå et godt inneklima og ikke redusere varmepumpens levetid.
Hva trenger man? Støvsuger med et munnstykke med børste, mikrofiberklut
Du er selv ansvarlig for oppfølging og vedlikehold av huset, hytta, garasjen og andre bygninger du eier. Vi anbefaler å jevnlig gjøre vedlikehold, så du har god kontroll på feil, mangler og slitasjer som kan oppstå.
Forsikringene dekker i hovedsak plutselige og tilfeldige hendelser som fører til skade. Manglende vedlikehold og oppfølging som fører til skader som skjer over tid, vil i de fleste tilfeller ikke dekkes av husforsikringen.
Har du toppdekningen for husforsikring eller hytteforsikring dekker forsikringen følgeskader etter håndverkerfeil hvis skaden oppstår innen 10 år etter at arbeidet ble utført. Arbeidet må være utført av godkjent/autorisert håndverker- eller entreprenørbedrift. Har du standarddekningen er du dessverre ikke dekket.
Håndverkeren er i utgangspunktet ansvarlig for å rette opp i eventuelle feil og utbedre følgeskade etter dårlig utført arbeid hvis dette oppstår innenfor 5 år etter at oppdraget ble utført. Det er viktig at du reklamerer så fort som mulig til håndverkeren etter at manglene eller skadene ble oppdaget.
Hvis håndverkeren likevel ikke ordner opp, og det er mindre enn 10 år siden arbeidet ble gjort, vil toppforsikringen vår erstatte følgeskadene. Reparasjonen av selve feilen/mangelen må du betale for selv. Ved følgeskade på våtrom vil reparasjon av feilen/mangelen også være dekket under visse forutsetninger – som står beskrevet i vilkåret.
Har du fått skade etter håndverkerfeil?
Sikkerhetsforskriftene for hus og hytte er et sett regler du må overholde for å ha krav på full erstatning ved bruk av forsikringene. Sikkerhetsforskriftene skal forebygge faren for eller begrense omfanget av skader. Hvis du ikke overholder, eller påser at de blir overholdt, kan du få avkortning på forsikringen om det skulle skje noe. Sikkerhetsforskriften vil du også finne i forsikringsavtalen din.
Her finner du ansvarsbegrensninger og sikkerhetsforskrifter for hus og hytte:
Brann
Boligen skal ha:
Vann
Du må sørge for:
Tyveri-/innbruddssikring
Du må sørge for at bygning må være forsvarlig sikret mot tyveri og hærverk. Dører, vinduer og andre åpninger skal være lukket og låst, ikke i luftestilling. Nøkler skal oppbevares slik at uvedkommende ikke får tak i dem.
Bygningsarbeid, vedlikehold, reparasjoner og nye installasjoner
Du må sørge for:
Oljetanker
Du må sørge for:
Last ned som PDF:
Har du bygningsforsikring (topp hus- eller hytteforsikring) er du dekket mot skade på bygningen som har oppstått på grunn av skadedyr. Har du også tilleggsforsikring for sopp og råte er du dekket mot skade som har oppstått på grunn av innsekter, sopp og råte.
Innboforsikring topp dekker også bekjempelse av visse typer sjenerende dyr.
Bilforsikringen dekker museskader.
Se også:
Hussopp og råte er en tilleggsdekning til både hytte- og husforsikring. Den dekker både skade på bygningsmaterialer og konstruksjoner av tre forårsaket av hussopp, råte eller insekter, samt utgifter til bekjempelse.
Les mer om sopp, råte og insektsdekningen
Har du hatt skade?
Fristen for å klage på et boligkjøp er kortere enn mange tror. Hvis du har funnet en feil eller mangel er det viktig at du klager så raskt som mulig. Det finnes to klagefrister (reklamasjonsfrister) du må kjenne til når du kjøper bolig.
Den første fristen bestemmer hvor raskt du må reagere når du først har funnet en mangel. Den andre fristen bestemmer hvor lenge du generelt sett har mulighet til å klage på boligkjøpet. Den første fristen er kanskje den viktigste for de fleste, men det er likevel nyttig å vite forskjellen på de to:
Forskjellen på de to fristene er enklest å vise med par eksempler:
Hvorfor finnes det klagefrister (reklamasjonsfrister)?
De to klagefristene fungerer som en slags «ordensregel» for kjøperen og selgeren. Fristene gir forutsigbarhet for begge partene, og gjør klageprosessen mer effektiv – det går rett og slett raskere å ordne opp i klagesaker.
Kjøperen får et passe romslig pusterom når de klager, mens boligselgeren og forsikringsselskapet blant annet vet at kjøperen ikke kan klage på kjøpet når det har gått fem år. Det kan være krevende å stå i prosesser som dette, men fristene gjør at alle vet hvor lenge de må forholde seg til en mulig klage.
Fristene gir også deg som boligkjøper tid til å orientere deg hvis det dukker opp en mangel. Når du har 2-3 måneder på å klage, kan du høre med håndverker eller andre fagfolk hvis du trenger det, og du kan finne ut hvor mye det eventuelt koster å fikse mangelen.
Samtidig gir fristene muligheten for begge parter til å sikre bevis, og til å skaffe dokumentasjon. Også her er fristene nyttige. Etter hvert som tiden går vil kjøper, selger og andre involverte glemme hva som ble avtalt, og det kan bli vanskeligere å finne igjen dokumenter, bilder, SMS-er og liknende. Når det finnes en reklamasjonsfrist blir sjansen mindre for at disse tingene forsvinner.
Se også:
Vanlige klager ved overtakelse av bolig
Hva skal til for å få prisavslag på boligkjøpet?
Hva er egnenadelen på boligselgerforsikringen?
Nei, det å selge et hus, leilighet eller hytte uten tilstandsrapport er valgfritt. Altså, det er frivillig å med tilstandsrapport. Det er likevel sterkt anbefalt fordi denne gir økt sikkerhet for både selger og kjøper, samt reduserer sannsynligheten for konflikt i ettertid.
Tilstandsrapporten er viktig for å avdekke eventuelle feil eller mangler ved boligen, og sørger for en transparent og tryggere bolighandel. Uten tilstandsrapport vil kjøperen kunne rette krav direkte mot deg, hvis hen finner feil eller mangler på boligen, som ikke er dokumentert. Tenk deg selv om du skulle kjøpt et hus eller hytte uten å få vite hele tilstanden på boligen.
Hvis du ønsker å kjøpe boligselgerforsikring er det krav om forskriftsmessig tilstandsrapport. Dette får du hvis du bestiller tilstandsrapporten via eiendomsmegleren din.
Hva inneholder en tilstandsrapport?
En tilstandsrapport skal blant annet inneholde tilstand og dokumentasjon på:
Hvor lenge er en tilstandsrapport gyldig?
Tilstandsrapporten er gyldig i 12 måneder. Hvis det tar mer enn 12 måneder å selge boligen, må det bestilles en ny tilstandsrapport for at denne skal være gyldig.
Hva koster en tilstandsrapport?
Prisen på en tilstandsrapport varierer. Normalt ligger prisen på mellom 8.000 - 20.000 kroner, men kan også koste mer. Prisen avhenger blant annet av:
Se også:
Hva koster boligselgerforsikring?
Hva er egenandelen på boligselgerforsikringen?
Hva dekker boligselgerforsikringen?
Hva er fristen for å klage på boligkjøpet?
Hva skal til for å få prisavslag på boligkjøpet?
En varmepumpe kan være dekket av både husforsikringen og innboforsikringen. Det vanligste er at varmepumpa en integrert del av huset, og da er den dekket av husforsikringen. Er det en frittstående varmepumpe som du kan flytte rundt på, er den definert som innbo og dermed dekket av innboforsikringen.
Skade
Har du hatt fysisk skade på selve varmepumpa som for eksempel skyldes brann, hærverk, kortslutning på grunn av lynnedslag eller spenningsfeil på strømnettet, kan du være dekket for varmepumpa (minus egenandel og aldersfradag).
Lekkasje
Har du fått skade på bygningen som følge av lekkasje fra varmepumpa er du ikke dekket. Her vil heller ikke følgeskader være dekket.
Slitasje og produktfeil
Forsikringen dekker ikke slitasjeskader eller produkt-/monteringsfeil på varmepumpe. Har varmepumpa sluttet å virke bør du sjekke med forhandleren, montøren eller leverandøren om det fremdeles er garanti på varmepumpa. Eventuelt om du kan reklamere.
Se også:
Hva dekker husforsikringen?
Dekker forsikringen håndverkerfeil?
Hva dekker innboforsikringen?
Dekker forsikringen knust platetopp?
Dekker innboforsikringen hvitevarer?
Hvis de frosne vannrørene eller avløpsrørene er tilgjengelige, kan du prøve å tine rørene med en hårføner direkte på det frosne stedet. Unngå å bruke gassbrenner eller varmepistol for opptiningen, eller banking på rørene.
Hvis det er rør i rør kan du prøve å tine opp ved hjelp av en støvsuger. Åpne vannkrana der vannrøret er fryst, for eksempel kjøkkenet. Ta med støvsugeren til fordelerskapet, og finn røret som går til krana. Start støvsugeren for å suge varmt luft gjennom ytterrøret (trekkrøret) fra kjøkkenet. Når vannet starter å renne fra krana på kjøkkenet, er røret tint. Fortsett å la vannet renne en stund, slik at resten av isen i røret også smelter. Hvis det lekker vann fra trekkrørene etter opptining, kan røret være sprukket og må byttes. Steng av hovedkrana og kontakt en rørlegger.
Vær hjemme mens du tiner rørene, slik at du raskt oppdager hvis det oppstår en vannlekkasje.
Hvis røret er i bakken/utenfor huset kan du melde ifra til Fremtind. Deretter kan du bestille rørlegger som hjelper deg med å tine det frosne røret. Hvis du har bygningsforsikring (hytte- eller husforsikring) dekker vi tining av rør utenfor huset, minus egenandelen din.
Får du vannskade og du har en FG-godkjent vannstopper slipper du egenandel på inntil 6.000 kroner, hvis vannstopperen forhindrer en større skade.
Få veiledning og meld om frosne rør
Strømsparing og lave temperaturer er en farlig kombinasjon
Det er forståelse for at mange vil spare strømutgifter, men det kan gi mye større kostnader på sikt. Det er viktig at du har på nok varme slik at vannet i rørene dine ikke fryser. Om du ikke har tilstrekkelig med varme på våtrom og rom med rør, kan du risikere å måtte ta deler av regningen selv om du skulle få en frost- eller vannskade.
Se også:
Er jeg dekket for vannskader?
Dekker forsikringen skader ved snø på taket?
Hva er sikkerhetsforskrifter for hus og hytte?
Dekker husforsikring ansvar?
Dekker forsikringen drivhuset mitt?
Dekker forsikring drenering?
For at nettsidene skal fungere, må vi bruke tekniske informasjonskapsler. Denne kan derfor ikke slås av
Kryss av hvis du vil slippe å gjøre de samme valgene hver gang du er på nettsidene våre. Funksjonelle informasjonskapsler lagrer opplysninger om din bruk av nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort, slik at du kan få funksjonalitet tilpasset deg
Kryss av hvis du vil at nettsidene våre skal bli bedre og enklere å bruke. Informasjonskapslene lagrer statistikk, og brukes for å analysere hva du gjør på nettsidene. Denne informasjonen hjelper oss til å forstå hvordan nettsidene blir brukt, noe som gjør at vi kan forbedre oss
Kryss av hvis du vil ha innhold som er tilpasset deg. Informasjonskapslene samler informasjon om ditt bruksmønster og dine interesser. Dette gjør at vi kan gi deg mer relevant og tilpasset markedsføring, også gjennom våre samarbeidspartnere, på for eksempel nettsider, annonser og i sosiale medier