Gjelder for både deg og inntil 4 medpassasjerer (1+4).
Har ikke flyplassen lounge, får dere 40 euro per person i kompensasjon.
Lounge gir deg ro, gratis mat, drikke og wifi.
Hvordan fungerer SmartDelay+?
Har du helårs reiseforsikring gjennom jobben eller privat, har du SmartDelay+ inkludert. Den gir deg gratis tilgang på flyplassens lounge, hvis flyet* ditt er mer enn 1 time forsinket. Det gjelder både ved utreise og hjemreise, tjenestereise og fritidsreise – i hele verden. Hvis ikke flyplassen har en lounge gir vi dere en utbetaling. Kompensasjonen gjelder for inntil 5 personer.
Slik fungerer SmartDelay+
Du registerer flyvningen din minst 2 timer før avgang på smartdelay.com. Koden du blir spurt om, finner du ved å logge inn til «mine forsikringer» og klikke deg videre til reiseforsikringen din.
Hvis flyvningen* din blir forsinket med mer enn 1 time, mottar du en kupong på SMS som gir deg tilgang til flyplassens lounge.
Hvis ikke flyplassen du er på har en lounge, får dere en utbetaling på 40 euro per person. Du mottar instruksjoner fra PayPal på SMS for hvordan du får pengene utbetalt.
Finn loungen og nyt gratis mat, drikke og wifi i rolige og komfortable omgivelser mens du venter på flyet.
Blir flyet forsinket med mer enn 3 timer vil AirHelp automatisk søke refusjon for deg og reisefølget ditt – hvis du valgte dette da du registrerte reisen i punkt 1.
*gjelder kun flyvninger med flyselskap som oppgir oppdatert informasjon om forsinkelsen via det internasjonale sporingssystemet FlightStats. På enkelte charterreiser er det ikke mulig å registrere flyvningene, fordi ikke alle flyselskaper registrerer sine forsinkelser.
SmartDelay gjelder ikke for kansellerte flyvninger.
AirHelp
Hvis flyet ditt er forsinket i mer enn 3 timer, kan du ha rett på kompensasjon på inntil 600 euro per passasjer. AirHelp er en tjeneste som tilbyr hjelp med krav om kompensasjon og erstatning til deg som har hatt problemer med flyreiser.
Når du bruker AirHelp, tar de seg av hele prosessen fra start til erstatning, men vær oppmerksom på at AirHelp tar en avgift på 35 % av det du får i kompensasjon.
Hvis et forsinket fly medfører en ekstra overnatting, kan du få dette dekket av reiseforsikringen. Ny flybilett får du dekket av flyselskapet.
Ta først kontakt med flyselskapet ditt eller reisearrangør. De har erstatningsansvar ved forsinkelse og kansellering og kan ofte hjelpe deg med å endre billettene eller finne annen transport.
Ta vare på kvitteringer for utlegg og billetter underveis, samt bekreftelse på forsinket transport.
Meld sak om forsinket fly til forsikringsselskapet.
Hvis bagasjen din er mer enn 4 timer forsinket ved utreise, får du erstatning. Er du på jobbreise dekkes nødvendige utgifter uansett hvor kort tid bagasjen er forsinket. Forsinket bagasje ved hjemreise er ikke dekket av reiseforsikringen.
Dette skal du gjøre hvis bagasjen din er forsinket ved utreise:
1. Meld fra til flyselskapet
Oppsøk skranken til flyselskapet for å melde ifra.
Få en bekreftelse på forsinkelsen – en såkalt PIR-rapport.
2. Kjøp det du trenger Blir bagasjen mer enn fire timer forsinket etter adkomst, kan du handle det nødvendige av klær og toalettsaker for inntil 5.000 kroner per person. Gjelder kun ved utreise. Vi dekker ikke utgifter til ting du kjøper etter at bagasjen er tilbake. Dette dekker også eventuell leie av nødvendig barnevogn/sykkel/ski eller annet sportsutstyr.
Ja, med reiseforsikringen vår har du ubegrenset samlet forsikringssum (erstatning) for bagasjen. Erstatningen er begrenset til 40.000 kroner per enkeltgjenstand*. For kontanter, pass og reisedokumenter er maks erstatning 10.000 kroner per person. Du er dekket av reiseforsikringen hvis årsaken er:
*Følgende eiendeler erstattes samlet som en enkeltgjenstand: (eksempel: tar du med deg 5 dyre smykker på reise, er makserstatningen på 40.000 kroner til sammen for alle smykkene).
Smykker, klokker, pels og bunad
Elektronisk utstyr med tilbehør
Musikkinstrumenter med tilbehør
Sports-/fritidsutstyr
Våpen med tilbehør
Kjøreutstyr til motorkjøretøy
Vi anbefaler deg å kjøpe verdisakforsikring på ekstra dyre verdisaker. Da er du dekket for hele verdien, i hele verden og for nesten alle typer skader og hendelser.
Det er som hovedregel ingen egenandel ved bruk av helårs reiseforsikring.
For reiseforsikringen i kredittkortet er egenandelen 500 kroner for reisegods og behandling etter ulykke. Skal det gjøres aldersfradrag på reisegods, gjøres dette før egenandelen trekkes.
Aldersfradrag ved erstatning
For noen gjenstander som er kjøpt nye er det aldersfradrag ved erstatning:
Gjenstand
Fradragfrie år
Fradrag per påbegynt år (maks 80 %)
Mobiltelefon
1
20 %
Elektronisk utstyr med tilbehør
1
10 %
Sykkel
3
20 %
Briller
1
10 %
Det er greit å vite at andre gjenstander erstattes med markedspris, gjenanskaffelsespris eller omsetningsverdi som brukt - avhengig av type gjenstand. Det kan også være makserstatning eller andre begrensninger. Se vilkår for detaljer.
Rekker du ikke å melde hendelsen til det lokale politiet, sørg for å få en bekreftelse fra reiseleder eller hotell.
2. Finn frem dokumentasjon For å hjelpe deg er dette relevant for oss:
Politianmeldelse, eller annen dokumentasjon – om du ikke har fått meldt det til politiet på stedet.
Navn på eventuelle vitner.
Når du kommer hjem, lag en liste på stjålne gjenstander og finn kvitteringer.
3. Kontakt oss Ring oss på (+47 915) 02300 hvis du trenger praktisk og umiddelbar hjelp.
Ellers kan du vente med å kontakte oss til du kommer hjem.
4. Hva skjer etterpå? Har du all nødvendig dokumentasjon tilgjengelig når du kontakter oss, blir vi som oftest enige i første telefonsamtale. Vi forteller deg hva du eventuelt trenger å sende av dokumentasjon.
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}